Mini cnc som labbprojekt!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
RealElwood

Mini cnc som labbprojekt!

Inlägg av RealElwood »

Har varit mycket intresserad av att bygga en cnc länge nu. Inte för att jag har ett gäng saker som jag vill fräsa ut, utan mer för utmaningen att få allt att lira och se om jag klarar av det. Har tidigare arbetat som CNC-operatör och har gymnasieutbildning med inriktning mot teknik samt verkstadsteknik, numer maskiningejör men begränsade elektronikkunskaper, så jag känner att jag har förutsättningar att klara det.

Säkert har flera sett detta klipp på youtube där någon byggt en cnc av gängade vattenrör och böjar, precision är inte prioriterat.
Det är i den skalan jag vill börja med gängstänger och en penna istället för fräsmotor, framförallt tar det inte flera månader och man ser resultat fort.

Men som sagt, motorer, kontroller etc. Finns det något kit, som klarar kraven för vettigt pris och som håller godtycklig kvalité? Hittat ett par på ebay för strax under 100$.

Så kom gärna med tips på tänkbara delar, så jag inte köper något som är känt för att gå sönder, brinna upp eller visar sig till slut att det inte är kompatibelt med de vanligast CAM moduler.

Tanken är inte att kunna uppgradera till en "riktig" fräs, kommer den dagen blir det nyare och kraftigare saker.
X-IL
EF Sponsor

Re: Mini cnc som labbprojekt!

Inlägg av X-IL »

Motorer kan du om du ska hålla dig på den nivån plocka ur gamla skrivmaskiner, kopiatorer, fotosättare, printers osv. Drivarkort kan du köpa 4-axligt på eBay för 40$ eller så. Finns även chans att göra fungerande kort själv för lite mer pengar än vad det kostar att köpa, om du absolut vill löda. Isf rekommenderar jag pminmo.com .
Annars finns det många på detta forum som ligger på gamla stegmotorer, säljs ofta på Köp o Sälj. Jag har några bjässar som du får billigt, prestanda okänt.
RealElwood

Inlägg av RealElwood »

Vilka hushållsprodukter har de kraftigaste motorerna?

40$ för drivarkort, då kanske det är bättre med ett komplett ebaykit för ungefär det dubbla, kan inte länka då ebay är blockerat från kontoret.

Men jag ska lägga ut en köpannons, tack för tipset.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hushållsprodukter innehåller nog sällan något speciellt kraftigt i stegmotorväg, men stora laserskrivare och kopiatorer brukar kunna vara bra källor, du känner ingen som jobbar på elektronikåtervinning? Ibland kan man stjäla drivarkort ur dessa maskiner också.
Jag tvivlar på att du hittar ett komplett set med tre stegmotorer, kablage och drivarkort för 80$, men jag har haft fel förr, jag tror det var 1985 :) Såg nu att det fanns kit från 125$ i alla fall som klart klarar av det du vill. Annars kollar du längst ner på denna sida och klickar på "JB CNC&Linear Components", så har du priser exkl moms men i Sverige, plus att det är en forummedlem som driver den.
RealElwood

Inlägg av RealElwood »

125$ Var för ett set med 3st Nema 23 1,85nm. Vill minnas att det fanns en klenare variant med. Jag kan ju ha fel, senast var imorse. :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det var det jag såg också. Om du inte sparar väldigt mycket på att gå ner till klenare motorer så kör på de större. Då kan lättare använda dem till annat eller sälja dem.
RealElwood

Inlägg av RealElwood »

Du hade rätt, tror jag ska utgå från det kitet.

Nu har jag suttit senaste arbetstimman och letat efter en tråd, det känns lite onödigt att skapa en tråd bara för att fråga.

Det var iaf en mycket enkel CNC i MDF, den gjordes lite med tanken att det kommer att behöva bytas ut senare. Hursomhelst var det många bra bilder i den. Kommer inte ihåg något specifikt förutom bilderna. Vet att det stod "5-56" i texten på ett ställe så jag provade att söka på det men det gick förstås inget vidare.

Eller någon annan tråd där man gjort väldigt enkla linjärenheter med aluminium vinkel och kullager, och bra bilder.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla i det sökresultat som nedanstående länk resulterar i, annars sök på POSY alternativt Lillasyster så ska du se att du hittar massor med bra grejer.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... t=S%C3%B6k
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

RealElwood

Inlägg av RealElwood »

Där hade vi den. Tack så mycket.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag är också sugen på en mini-cnc portalfräs med typ 100x100x100mm arbetsområde!
Jag skulle köpa miniatyrkulskruvar och 9mm thk linjärlager och sedan bygga maskinen i 10-20mm alu.
Linjärdelarna finns på ebay, det är delar till microchip och pcb-tillverkningsmakiner och dyker upp titt som tätt, de är ofta för små att användas till "vanliga maskiner" och går ibland verkligen billigt.
Eller så bygga en miniatyr-svarv eller fräs med ett större lager (20mm?) och en vagn per axel.
Små stegmotorer typ nema17 och sen en integrerad drivare med tre eller fyra kanaler, kanske G540.

Lycka till med ditt bygge!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

DAR303>>> Har du lämpliga sökord förutom THK, linear bearing, slide, rail och rena modellnummer? Försöker förgäves hitta humnat prissatta (S)SR20-skenor.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

jag kör dom orden, kolla det tyska ebay. Lineärföhrung eller liknande :)
Men köper du minigrejor eller dom med en vagn och samlar så är det ofta billigare på vanliga ebay. det finns ett par typer i korea som skrotar tillverkningsmaskiner av nån sort där jag funnit en del bra grejer.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Linearführung har testats, jag lovar... FA-System i Korea har ju trevliga grejer, och innan tull och moms så är det bra priser helt klart.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har aldrig betalat varken tull eller moms från FA-system, de skriver inte ens gift utan deklarerar det som begagnade delar har jag för mig.
Skriv svar