Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pbengtss

Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?

Inlägg av pbengtss »

Jag har en spole med R=12,6 Ohm (emaljerad koppartråd, okänd diameter men skulle gissa på 0,1-0,15 mm, svårt att mäta med skjutmått). Jag vill ansluta 3 st AAA-batterier i serie till spolen. Sedan börjar frågorna hopa sig... :humm:

Jag vill med två tryckknappar kunna ändra strömmens riktning genom spolen. Ett tryck på någon av knapparna skall "omedelbart" resultera i polvändning för spolen.

Några (än så länge) luddiga krav:
* Helst ingen färdig lösning. Jag är civilingenjör men har aldrig pysslat med elektronikdesign förutom på fysiken i högstadiet (20 år sedan). Men nu är jag på hugget och vill lära mig!
* Systemet skall - förutom strömställarna - vara tyst, dvs inga relä-klick
* Billiga och lättillgängliga komponenter, mycket praktiskt om föreslagna komponenter finns i http://www.kjell.com -sortimentet.
* Som strömställare tänker jag mig något i stil med de som syns i bilden nedan (http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=36031)

Det var allt jag kom på just nu. Det jag är ute efter är alltså ett kopplingsschema och förslag på lämpliga komponenter.
Och jag är intresserad av en lösning med bara en knapp också, men det har prio 2.
princip.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?

Inlägg av TomasL »

Är brytarna momentana eller återgår de efter påverkan, dvs skall polvändningen ske efter en puls från brytarna, eller är ena brytaren påverkad tills dess att den andra aktiveras.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En liten notis bara. Den typ av brytare du har valt klickar klart och tydligt. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »