Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pbengtss

Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?

Inlägg av pbengtss »

Jag har en spole med R=12,6 Ohm (emaljerad koppartråd, okänd diameter men skulle gissa på 0,1-0,15 mm, svårt att mäta med skjutmått). Jag vill ansluta 3 st AAA-batterier i serie till spolen. Sedan börjar frågorna hopa sig... :humm:

Jag vill med två tryckknappar kunna ändra strömmens riktning genom spolen. Ett tryck på någon av knapparna skall "omedelbart" resultera i polvändning för spolen.

Några (än så länge) luddiga krav:
* Helst ingen färdig lösning. Jag är civilingenjör men har aldrig pysslat med elektronikdesign förutom på fysiken i högstadiet (20 år sedan). Men nu är jag på hugget och vill lära mig!
* Systemet skall - förutom strömställarna - vara tyst, dvs inga relä-klick
* Billiga och lättillgängliga komponenter, mycket praktiskt om föreslagna komponenter finns i http://www.kjell.com -sortimentet.
* Som strömställare tänker jag mig något i stil med de som syns i bilden nedan (http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=36031)

Det var allt jag kom på just nu. Det jag är ute efter är alltså ett kopplingsschema och förslag på lämpliga komponenter.
Och jag är intresserad av en lösning med bara en knapp också, men det har prio 2.
princip.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?

Inlägg av TomasL »

Är brytarna momentana eller återgår de efter påverkan, dvs skall polvändningen ske efter en puls från brytarna, eller är ena brytaren påverkad tills dess att den andra aktiveras.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En liten notis bara. Den typ av brytare du har valt klickar klart och tydligt. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis min tanke. :D

En "H-brygga" kan ordna det.

Bild

Strunta i "En" och motstånd & transistor där uppe.
Spolen sätts där ringen med "M" är i schemat.
Sedan strömställarna mellan spänningsmatning och A respektive B.

Nästa man kanske vill räkna komponentvärden? :)

edit: 3,6 V förresten... Det kanske borde vara FET-transistorer istället för "vanliga" för att få ner spänningsfallet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller enklast, de två brytare som manövrerar det hela. (i Princip), behövs nått relä också.
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

Snabba svar här! :tumupp:
Spinn gärna vidare på JimmyAndersson's förslag!
TomasL skrev:Är brytarna momentana eller återgår de efter påverkan
De återgår direkt efter påverkan.
MadModder skrev:En liten notis bara. Den typ av brytare du har valt klickar klart och tydligt.
Och därför skrev jag "Systemet skall - förutom strömställarna - vara tyst" :wink:
JimmyAndersson skrev:En "H-brygga" kan ordna det.
Strunta i "En" och motstånd & transistor där uppe.
Spolen sätts där ringen med "M" är i schemat.
Sedan strömställarna mellan spänningsmatning och A respektive B.

Nästa man kanske vill räkna komponentvärden? :)

edit: 3,6 V förresten... Det kanske borde vara FET-transistorer istället för "vanliga" för att få ner spänningsfallet?
Det ser ju lovande ut. Sa jag utan att veta vad allt är... Är det dioder uppe i hörnen?
TomasL skrev:Eller enklast, de två brytare som manövrerar det hela. (i Princip), behövs nått relä också.
Jag som inte kan så mycket får till det med 4 relän. Men jag vill ju inte ha sådana...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

prio 2 alternativet verkar enklare, bara en knapp, då räcker det med bara en sådan här för att vända spolen.
http://www.kjell.com/?item=36017

:)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

MadModder skrev:En liten notis bara. Den typ av brytare du har valt klickar klart och tydligt. ;)
* Systemet skall - förutom strömställarna - vara tyst, dvs inga relä-klick
Nerre

Inlägg av Nerre »

pbengtss skrev:Jag som inte kan så mycket får till det med 4 relän. Men jag vill ju inte ha sådana...
För polväxling räcker det med ETT tvåpoligt växlande relä.

Och det går nog att hitta reläer som är tystare än brytarna (det är ju inga kW-effekter som ska brytas).

Det svåra blir nog om du ska ha "toggle"-funktion på brytarna... Då behöver du typ en "1-bitars räknare" som slår om på flank (och det kan då bli problem med kontaktstuds som måste lösas också).
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

>prio 2 alternativet verkar enklare, bara en knapp, då räcker det med bara en sådan här för att vända spolen.
>http://www.kjell.com/?item=36017

Verkar enklast men, det kanske skall vara ett noll-läge i mitten på brytaren, d.v.s. (1)-0-(1).
Normalläge i mitten och återfjädrande från ändlägena.
Det räcker alltså med en tvåpolig brytare/omkastare för att ordna polvändning.

Edit: felciterat
pbengtss

Inlägg av pbengtss »

Jag håller på med en prototyp. I detta skede är det absolut bäst med 2 brytare och de måste vara av typen i skissen, dvs sluten vid påverkan, annars öppen (eller tvärtom beroende på hur kretsen blir). Och påverkan kommer att vara mycket kort, läs hundradelar av en sekund. På sikt ska det bli endast en brytare, kanske ett tungelement eller nåt, det får vi se då. Men det är någon månad framåt. Det är inte en människa som ska trycka på knapparna, det är en grej som rör sig.

På sikt ska mojängen vara i det närmaste ljudlös, i det här skedet kan brytarna låta hur mycket de vill. Däremot vill jag redan nu få till polvändningen tyst.
Å andra sidan...
Nerre skrev:För polväxling räcker det med ETT tvåpoligt växlande relä.
Hur?

Finns det någon som kan/orkar räkna på vilka komponenter som behövs för H-brygge-lösningen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En tvåpolig växlande brytare har 6 stift. Koppla ihop de 4 yttersta i kors. Anslut matning till mittenstiften. Anslut förbrukaren till två ytterstift. Voila! Polvändare.
Den här lösning gör dock så att förbrukaren alltid är på åt ena eller andra hållet.

Med en så enkel H-brygga som i Jimmys bild blir det katastrof om båda brytarna aktiveras samtidigt. Då är det bäst att ha en säkring på matningen. ;)
De två trekantiga symbolerna med en ring på spetsen är inga dioder. Det är logiska NOT-grindar. Inverterare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som jag tolkade det ska polvändningen ske oavsett vilken brytare som aktiveras?

Att polvända med en tvåpolig växlande brytare (eller relä) är ju en "standardgrej".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... ja det har du rätt i. Om spolen skall vara på konstant och växla polaritet när valfri knapp trycks in funkar Jimmys schema perfekt.
Det funkar med en knapp, det funkar med 10 knappar.
Koppla ihop A och B. Men flytta först ena inverteraren till samma sida som den andra...
Anslut valfritt antal knappar parallellt med varandra dit, och sedan till jord. Pullup på 10k till Vcc.

[edit]
nej vänta nu... NPN och PNP måste byta plats. Annars kommer ström gå genom de sammankopplade basarna. :humm:
Kanske är bäst att bygga att bygga ihop ett logiskt grindnät så varje transistor drivs av en egen grind.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Du kan ju fixa en enkel vippa med ett par grindar och sen en h-brygga efter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar