Strömförsörjning av Gecko 540
Strömförsörjning av Gecko 540
Efter lite diskussion i en säljestråd så har jag kommit fram till att strömförsörja min G540 med en konventionell trafo (torroid) .
Enligt formeln nedan så kommer jag fram till att kondingen skall vara på c:a 23000 mf.
Min trafo är på 33v 500VA, och jag räknar med 4x3,5A eftersom det är ju max vad geckon lämnar. (Motorerna klarar upp till 4,2 A)
Det jag undrar över är om det är rimligt med en konding enl. ovan, eller hur strömförsörjer man bäst denna kombination??
Enligt formeln nedan så kommer jag fram till att kondingen skall vara på c:a 23000 mf.
Min trafo är på 33v 500VA, och jag räknar med 4x3,5A eftersom det är ju max vad geckon lämnar. (Motorerna klarar upp till 4,2 A)
Det jag undrar över är om det är rimligt med en konding enl. ovan, eller hur strömförsörjer man bäst denna kombination??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Strömförsörjning av Gecko 540
Nu kommer väl du aldrig att komma upp till 100% på alla 4 axlarna samtidigt. Skulle väl kunna tro på max 60% = ger ca 17000µF
Sen är frågan, kör du 4 axlar? om inte så kommer den 4:de axeln heller inte att kosta så mycket i energi.
Så 100000 * 6A / 47V så ca 13000µF upp till 17000µF bör du vara OK skulle jag tro.
Sen är frågan, kör du 4 axlar? om inte så kommer den 4:de axeln heller inte att kosta så mycket i energi.
Så 100000 * 6A / 47V så ca 13000µF upp till 17000µF bör du vara OK skulle jag tro.
Jag kör med 2 motorer på Y. Det är klart att man inte lär komma upp i 100% på samtliga motorer samtidigt, men jag trodde att man måste räkna med "värsta tänkbara" senario.
Har du läst dokumenten som finns på Geckos hemsida? Har för mig att det står precis hur du räknar ut både transformator och kondig till nätdelen för bland annat G540. Där finns också info om "Returned Energy Dump" som kan vara bra att ha 

Tar väl och bumpar en gammal tråd, eftersom projektet gått lite långsamt framåt.
Nu börjar det dock bli dags att fixa till strömförsörjningen, det mesta är klart, men så kommer jag till det här med Returned Energy Dump.
Är det nödvändigt med 3,5nm motorer som drivs av en G540, eller hur gör ni? Har letat lite info, men inte riktigt fått klarhet i vad kretsen gör och när den behövs...
Tacksam för alla inputs!
Nu börjar det dock bli dags att fixa till strömförsörjningen, det mesta är klart, men så kommer jag till det här med Returned Energy Dump.
Är det nödvändigt med 3,5nm motorer som drivs av en G540, eller hur gör ni? Har letat lite info, men inte riktigt fått klarhet i vad kretsen gör och när den behövs...
Tacksam för alla inputs!
Du ligger på ~46VDC vilket ligger nära de MAX 50V (DC) som Geckodrive rekommenderar. Jag kör motsvarande drivsteg på 33VDC med "returned energy dump", den transistorn/resistorn FÅR jobba eftersom de blir rätt varma med kraftig kylfläns vid körningar med kraftiga accelerationer, typ gravyr etc. Dock vet jag inte hur mycket marginaler det finns i kretsarna med tanke på att transistorerna i bryggorna är något överdimensionerade. Hursomhelst så kostar inte en dump så många kronor att bygga...
Det står inget om nån "returned energy dump" krets för G540 så jag antar att det är något som inte behövs.
Jag hittar bara "returned energy dump" kretsen nämnd i sammanhang där produkten har nått "legacy status".
Själv så matar jag min G540 med 48Volt/12Amp till 4st 3.5Amp motorer.
Det enda jag gjort är att jag satt dit en väl överdimensionerad kylfläns med dubbla 60mm fläktar.
Och jag har inga problem med vare sig värme eller över-spänning/ström vad jag märkt.
Enda jag märkt av när jag körde med 48Volt 7.2Amp aggregat var den tappade orken lite då o då.
Detta löstes med ett 48Volt 12Amp aggregat.
Jag hittar bara "returned energy dump" kretsen nämnd i sammanhang där produkten har nått "legacy status".
Själv så matar jag min G540 med 48Volt/12Amp till 4st 3.5Amp motorer.
Det enda jag gjort är att jag satt dit en väl överdimensionerad kylfläns med dubbla 60mm fläktar.
Och jag har inga problem med vare sig värme eller över-spänning/ström vad jag märkt.
Enda jag märkt av när jag körde med 48Volt 7.2Amp aggregat var den tappade orken lite då o då.
Detta löstes med ett 48Volt 12Amp aggregat.
Jag kör min G540 med 48V (tror den kan ge typ8A), den blir varm... Körde utan kylfläns och en stor 120mm fläkt rakt på i början, nu sitter där en plankört gammal Slot2 kylare och en 60mm fläkt. PÅ Min G251X (en enkanals G540) fick en gammal celeron kylare...
Inga strömbegränsningsmotstånd eller annat externt anslutet, och totalt 5 st 3Nm motorer från JC, inte märkt några problem hittils..
Inga strömbegränsningsmotstånd eller annat externt anslutet, och totalt 5 st 3Nm motorer från JC, inte märkt några problem hittils..
Verkar som att Gecko tagit bort den sedan jag skrev inlägget (det är ju i alla fall nästan 7 månader sedan
) Jag tror att kretsen finns i lillasyster tråden också... (jag ska kolla om jag har den någonstans)
Edit: hittade den...

Edit: hittade den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.