T: Engergiförbrukningsmätare komponent
T: Engergiförbrukningsmätare komponent
Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp med att designa och konstruera en komponent som kan mäta och logga energiförbrukningen. Tanken är att sätta komponenten bakom el-uttaget. Jag vet att det finns en mängd utanpå liggande lösningar men det är inte en sådan jag är ute efter.
Jag betalar naturligtvis för konstruktionen. Jag är intresserad av primärt 1 st för att testa den sedan kanske 10 eller så.
Komponenten bör:
försörja sig via den inkommande elen.
skriva till minneskort eller liknande.
bör få plats bakom ett eluttag.
I övrigt är jag helt öppen för idéer.
Mvh
Magnus
Jag skulle vilja ha hjälp med att designa och konstruera en komponent som kan mäta och logga energiförbrukningen. Tanken är att sätta komponenten bakom el-uttaget. Jag vet att det finns en mängd utanpå liggande lösningar men det är inte en sådan jag är ute efter.
Jag betalar naturligtvis för konstruktionen. Jag är intresserad av primärt 1 st för att testa den sedan kanske 10 eller så.
Komponenten bör:
försörja sig via den inkommande elen.
skriva till minneskort eller liknande.
bör få plats bakom ett eluttag.
I övrigt är jag helt öppen för idéer.
Mvh
Magnus
-
Re: T: Engergiförbrukningsmätare komponent
OK, inget problem egentligen men...
För prototyp och om det skall göras seriöst (inget rent hobbyprojekt) hamnar notan på över 100kSEK, troligen närmare 250kSEK.
Detta för elektroniken troligen lika mycket för de plastverktyg som skulle behövas tas fram.
Testat CE/typgodkänd och klart för produktion troligen i nivån 1MSEK.
Så jag vet att jag kan göra det, kan du finansiera det?
För prototyp och om det skall göras seriöst (inget rent hobbyprojekt) hamnar notan på över 100kSEK, troligen närmare 250kSEK.
Detta för elektroniken troligen lika mycket för de plastverktyg som skulle behövas tas fram.
Testat CE/typgodkänd och klart för produktion troligen i nivån 1MSEK.
Så jag vet att jag kan göra det, kan du finansiera det?
-
Tveksamt, men om han hoppar av på dessa nivåer så lär det inte vara någon vits med att finräkna 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tomas hann före, din beräkning var klart i underkant limpan4all
Ta dessa istället, 450kr st, loggar en månad utan kontakt med datorn...

https://www.m.nu/plugwise-stealth-p-258.html
Finns folk som monterar de bakom eluttag. Ev med en förhöjningsram men mycket mindre lär de inte bli..

https://www.m.nu/plugwise-stealth-p-258.html
Finns folk som monterar de bakom eluttag. Ev med en förhöjningsram men mycket mindre lär de inte bli..
Hej,
Jag håller på att labba med att bygga en energilogger precis som du är ute efter tror jag. Min idé just nu är att ta en energimätare för 99kr från clasolsson och "avlyssna" den med en microcontroller:

Jag har inte hunnit testa så mycket men det känns dom det borde vara möjligt eftersom den verkar vara uppdelad i två delar. En del som jag gissar gör själva mätningen och en som sköter displayen etc. Min tanke är att man kan avlyssna kommunikationen mellan dessa delar och försöka tolka protokollet.
Jag återkommer med en uppdatering när jag testat lite mer.
//Jonas
Jag håller på att labba med att bygga en energilogger precis som du är ute efter tror jag. Min idé just nu är att ta en energimätare för 99kr från clasolsson och "avlyssna" den med en microcontroller:

Jag har inte hunnit testa så mycket men det känns dom det borde vara möjligt eftersom den verkar vara uppdelad i två delar. En del som jag gissar gör själva mätningen och en som sköter displayen etc. Min tanke är att man kan avlyssna kommunikationen mellan dessa delar och försöka tolka protokollet.
Jag återkommer med en uppdatering när jag testat lite mer.
//Jonas
Att konstruera en energimätare är relativt enkelt. Att räkna ut att den är säker och få den godkänd enligt olika normer och snygg är något helt annat..