Jag har liten hemmastudio och använder en audiomixer som heter Mackie 802VLZ3. Till dess Ctrl Room-utgång har jag kopplat ett par aktiva studiomonitorer (högtalare med integrerade slutsteg). De heter Yamaha MSP5. Ctrl Room-utgången på mixern hanterar både balanserade TRS "Tip Ring Sleeve" och obalanserade TS "Tip Sleeve" 6,35 mm telepluggar. Jag kör idag obalanserat till monitorerna.
Nu till min fråga. Jag vill komplettera monitorerna med en aktiv subwoofer avsedd för Hifi-bruk, XTZ 99 W12.16. Den är försedd med DSP som kan justera delningsfrekvens, fasvridning, EQ och ett antal bandspärrfilter. Den har dock ingen utgång för skicka vidare högpasssignal. Jag har tänkt att koppla även subben obalanserat (men den har också en balanserad mono in). Kan jag använda två Y-kablar av typ 1xTRS till 2xTS, för att dela upp en balanserad stereosignal till två obalanserade stereosignaler? I så fall bör det andra signalparet bli inverterad i förhållande till det första, men eftersom jag kan invertera signalen i subbens DSP ser jag inte just det som något problem.
Är det något annat jag bör tänka på här? Kan t ex mixerns balanserade utgång ta skada av att jag lägger två olika "laster" (om ett slutsteg nu uppfattas som en last) på plus- och minuspolen?
Samtliga ingångar på mixern hanterar både obalanserade och balanserade signaler och till en av dem har jag också kopplat min synt som lämnar en obalanserad stereosignal. Kommer den förbli obalanserad hela vägen, eller "konverteras" den i regel av mixern till balanserad innan den skickas vidare till utgången? Om signalen förblir obalanserad hela vägen så faller hela konceptet, eftersom minuspolen kommer sakna bidraget från synten, så att jag inte hör något på subben.
Nedanför har jag ritat upp hur jag tänker. Signaljorden är inte utritad men den följer bara med respektive signalledare från utgången.

Finns det ett korrekt sätt att dela upp signalen? Funderar också på Y-kabel av typen 1xTRS till 2xTRS, vilket i så fall bör bli helt vanlig parallellkoppling. Då förlorar jag inte ljudet även om bara + polen bär en signal. Påverkas ljudet negativt av att två slutsteg delar på en och samma signal?
Stort tack på förhand.