500kg ställdon, förslag?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Seroster

500kg ställdon, förslag?

Inlägg av Seroster »

Råkade av misstag köpa hem ett ställdon, lyftkraft 500kg.
Till min flickväns stora förtret :lol:
...Det var liksom aldrig meningen att jag skulle få den, skambudade och fick fanskapet, jahapp. =P

Så. Vad tycker ni jag ska göra med mitt fina ställdon? Dörröppnare? Monsterdildo? Något som lyfter fram min diskmaskin ur ett litet hål i väggen? :humm:

Prylen i fråga är den här.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: 500kg ställdon, förslag?

Inlägg av orvar-e »

Bor du i lägenhet, har du några maskiner hemma?
Har du någon dörr du vill kunna kontrollera, garageport. Är du trångbodd så kanske det skulle gå att ha den att vicka in sängen i väggen på nått finuligt sätt.

Annars så sätter du självklart en sits på den så har du en stol som du kan justera elektriskt, eller lika fast till skrivbordet. Det gäller att du inte fastnar med benen mellan sitsen och bordsskivan för då kan det göra ont om bordet är tungt.

har du husvagn så går det att fixa nivå justering till den, har du båt så kan du ha den som bojsänke. :mrgreen:
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Seroster:
Om du nu inte vill ha den, vad kan du sälja den för? :)
Jag skulle behöva lite servohjälp till en ganska tung dörr.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Bit69, jag tror inte den är skickad än, betalade totalt 300inkl frakt för den, så du får den för 400 ;)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

DÅ kan du ju kontakta säljaren och ändra mottagaradress, så slipper den åka runt i onödan...
Be honom vänta med att skicka tills du vet vart den ska.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Förslag nummer två, så klart (men framgick inte vilken av er som tänkt använda den... :mrgreen: ) Annars en radiostyrd bil i fullskala, det är vad jag skulle gjort. 8)
lämplig Bil kan ni få av mig... :D
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Seroster skrev:Bit69, jag tror inte den är skickad än, betalade totalt 300inkl frakt för den, så du får den för 400 ;)
Jag avstår nog.
Inte p.g.a. priset, men jag bygger nog mitt dörrservo m.h.a. tryckluftskolvar som trycker upp, resp trycker igen. På så sätt får jag "frikopppling".

Dörren väger över 1 ton och jag tvivlar på att ditt ställdon klarar det. Dörren skall visserligen inte lyftas utan bara öppnas som vanligt, men det blir motkrafter och annat, dessutom vill jag kunna öppna dörren utan servo om strömmen går eller ställdonet strejkar.

Tack i alla fall.

edit: citerade fel
Seroster

Inlägg av Seroster »

Mizzarrogh:
Pris för bilen? :mrgreen:

Jävligt sugen på att ha en bil att pilla på xD
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Seroster, kan kolla, men skall höra om en släkting behövde reservdelar först.
Annars kan jag skicka litet info, men den är inte reggad eller besiktigad så du har litet att göra, men är ok mekaniskt även om karossen ser ut som stryk på den ena. :)
Edit, rostiga gammelvolvos som jag använder som arbetsbilar för diverse grejer på mina föräldrars gård till och från så de står kvar utanför Hudik. Har bara kört fast med den någon enstaka gång, men då var det rejält snöslask.
Senast redigerad av Mizzarrogh 14 januari 2011, 18:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Med tanke på att kvinnan blev galen på mig för ställdonet tror jag nog inte hon blir glad om jag släpar upp en ford i vår etta :mrgreen:

...För övrigt, ställdonet gick inte ner med bussgods, och jag tänker INTE betala 500kr frakt för ett 50kr ställdon.
Så Bit96, it's all yours!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är gamla volvos som sagt, är du seriöst intresserad kan du skicka ett mail till addressen i profilen, eller hiva iväg ett pm. 8)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Seroster skrev:Med tanke på att kvinnan blev galen på mig för ställdonet tror jag nog inte hon blir glad om jag släpar upp en ford i vår etta :mrgreen:

...För övrigt, ställdonet gick inte ner med bussgods, och jag tänker INTE betala 500kr frakt för ett 50kr ställdon.
Så Bit96, it's all yours!
Han avstod i några inlägg längre upp. Jag kan eventuellt vara intresserad. Måste fundera lite.

Edit: Vad är det för hastighet på omslaget vid obelastat/låg belastning?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Den kommer ju från en sängbotten, så jag hade tippat på 40 sek eller så
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hmm, kanske inte är något jag har nytta av i.a.f. Jag behöver på något sätt lyfta en 100 kg vibb ca 60 cm, men det får ju gärna gå fort. Alternativet är en nedfällbar ramp, och det var där jag funderade på om ställdonet skulle kunna komma till nytta (räknar med att ha 220 i bilen), men jag misstänker att det kan bli mer problem än smidighet. En sån liten ramp som jag behöver fälls lätt ner på 5 sekunder för hand (är det en särskrivning? Heter det förhand? Jag blir osäker..).

Jag får nog tyvärr också avstå.
Skriv svar