Håller på med ett projekt där jag skall läsa av en kapacitiv mätcell. Mätcellen är i princip ekvivalent av en resistor i serie med en kondensator, vanlig RC-länk.
Använder mig av en konstantström generator, howland current pump, och mäter spänningssvaret för att räkna ut R och C.
Se kurva i bifogad bild för att se spänningssvaret. Det jag igentligen gör är att laddar upp RC med konstant +I tills jag kommer upp till en trigger spänning. Sätter strömmen till 0, väntar ett tag. Detta för att kunna se kvaliten på sensorn. Efter detta laddar jag ur RC med en -I ström, under lika lång tid som jag laddade den. Om den hade varit ideal så hade vi kommit tillbaka till samma nivå som vi startade på, d.v.s. opåverkad.
Anledningen till att jag väntar en liten stund innan jag laddar ur den är för att se hur pass stor "själurladdning" sensorn har. Det är här själva problemet ligger. Att sensorn har en självurladdning.
Jag gissar att man kan se denna självurladdning som en resistor parallellt med kondensatorn, R2. Finns det något sätt att räkna ut hur stor denna är ifrån det uppmätta spänningssvaret? R1 kan jag få ur de vertikala stegen när strömgeneratorn slår på eller av. Om R2 inte funnits kan man få ut C från lutningen av kurvan, men nu verkar det tyvärr så att R2 finns.
Ekvivalent schema.
Spänningssvar:
Mätning av capacitiv mätcell
Mätning av capacitiv mätcell
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.