Konstruera testlåda för lysdioder?
Konstruera testlåda för lysdioder?
Hej!
jag ska göra en testlåda för te.x lysdioder m.m. jag ska ha 3 utag ett med 12 v ett med 5 v och ett med 3 v. bilder kommer sen.
jag ska göra en testlåda för te.x lysdioder m.m. jag ska ha 3 utag ett med 12 v ett med 5 v och ett med 3 v. bilder kommer sen.
Senast redigerad av blueint 17 januari 2011, 17:32:22, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande rubrik (var: Testlåda)
Anledning: Intetsägande rubrik (var: Testlåda)
Re: Testlåda
Ett förslag är att koppla in en flerlägesbrytare och olika motstånd, så du enkelt kan välja storlek på förkopplingsmotstånd. Kopplar du in en lysdiod på 5- eller 12 Volt utan strömbegränsning så blir det en mörkdiod 
Vill man göra det mer avancerat så sätter man in en strömbegränsningskrets som begränsar strömmen till exempelvis 10 mA. En vanlig spänningsregulator går att använda som strömdrivare, då kopplar man ihop spänningsregulatorns ben 2 och 3 med ett motstånd mellan, och sedan kopplar man lasten till ben 2 (inte ben 3 som när man använder den som spänningsregulator).
Strömmen får man av formeln I = 5 / R (och då kan man ju byta plats på I och R för att få R = 5 / I). I verkligheten blir strömmen några mA högre. Väljer man lämplig pot så har man byggt sig ett variabelt aggregat. Dock får man ju tänka på att en 7805 inte kan lämna hur mycket ström som helst, men det är lätt att öka strömmen med en trissa, och lägga till kortslutningsskydd med en annan trissa.

Vill man göra det mer avancerat så sätter man in en strömbegränsningskrets som begränsar strömmen till exempelvis 10 mA. En vanlig spänningsregulator går att använda som strömdrivare, då kopplar man ihop spänningsregulatorns ben 2 och 3 med ett motstånd mellan, och sedan kopplar man lasten till ben 2 (inte ben 3 som när man använder den som spänningsregulator).
Strömmen får man av formeln I = 5 / R (och då kan man ju byta plats på I och R för att få R = 5 / I). I verkligheten blir strömmen några mA högre. Väljer man lämplig pot så har man byggt sig ett variabelt aggregat. Dock får man ju tänka på att en 7805 inte kan lämna hur mycket ström som helst, men det är lätt att öka strömmen med en trissa, och lägga till kortslutningsskydd med en annan trissa.
- Electricguy
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Lite inspiration: http://www.robotroom.com/LEDTester.html
Rifakungen: Hur gjorde du för att plocka ut röken?
Rifakungen: Hur gjorde du för att plocka ut röken?

Skillnaden är ganska självförklarande om man lyssnar på ordenLödmannen skrev:Okej? vad är det för skillnad?

En konstantspänningsdrivare håller konstant spänning, oavsett resistansen i lasten (naturligtvis upp till en viss gräns).
En konstantströmdrivare varierar spänningen för att hålla strömmen konstant, oavsett resistansen i lasten (också naturligtvis upp till en viss gräns).
- Electricguy
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Flyttade tråden från Projektdelen. Passade inte heller med Idébanken, så det blev Allmänt.
Lödmannen: Läs gärna här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
Lödmannen: Läs gärna här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
HahaRifakungen skrev:En LED med för mycket ström brukar sluta som en SED (smoke emitting diode)

blueint skrev:Lysdioder behöver konstantström inte konstantspänning..
Jag vet att man förstör livstiden på lysdioden genom att bara testa den. Men efter som lysdiodens livslängd är ca 30 år så stör det inte mig så mycket.
- Electricguy