söker krets för omvandling av ström till frekvens

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Jessica

söker krets för omvandling av ström till frekvens

Inlägg av Jessica »

Som sagt. Skulle ev kunna fungera med en mellanlandnig i spänning. Dvs ström till spänning och spänning till frekvens.Finns det ett färdigt alternativ?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: söker krets för omvandling av ström till frekvens

Inlägg av psynoise »

National har LM231/LM331 som har varit med länge och borde finnas hos de flesta större komponentdistributörer. Men behöver du större nogrannhet finns det säkert andra lösningar.
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack ska kolla dessa
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Hej Jessica

Även en annan gammal trotjänare som heter LM555 kanske kan lösa problemet. Den kan omvandla spänning till en PWM som sedan i mottagande ände bara är att integrera i ett LP-filter till en analog spänning.

Nu vet jag inte inom vilket område strömmen ligger som du skall omvandla. Ett sätt är att låta den (eller del av den) passera en linjär optokopplares LED som sedan får styra en VCO (Voltage Controlled Oscillator).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hej Jessica.

Vad är det för ström som ska omvandlas? Stor / liten ström? Likström eller växelström?
Vad är det för krets du ska mäta strömmen i? Mätning av ström kan i många fall påverka själva strömkretsen - man behöver kanske sätta dit ett shuntmotstånd för att omvandla ström till spänning.

Om kretsen är känslig och inte får påverkas eller om mätobjetet ska vara isolerat (t.ex. vid hög spänning) så kan man använda ett hallelement föt att mäta strömmen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hmm, nu ska vi nog inte springa för långt iväg. Sist jag använde en halleffektgivare var mätresultaten spridda enligt normalfördelning. Ska man använda halleffektgivare krävs nog en lösning med mikrokontroller, dock kommer jag inte ihåg vilka tider det handlade om men mycket brus var det iaf.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag vill bara visa på att det finns olika alternativ som är olika bra beroende på vad som ska mätas och hur mätresultatet ska användas. Det finns jättebra strömsensorer som bygger på halleffekt, t.ex. ACS714 från Allegro som mäter +/-20A och ger en proportionell spänning ut. De har en viss offsetspänning (ofrånkomlig pga magnetisk hysteres) som gör att de kan vara olämpliga om mätresultatet ska integreras (summeras upp) under långa tider.

Ett alternativ till detta är att sätta dit ett motstånd i strömkretsen (eller om det redan finns ett känt motstånd som kan utnyttjas) och mäta spänningen över det för att sedan omvandla till frekvens.
svanted

Inlägg av svanted »

att omvandla ström till spänning...= motstånd.
spänningen över ett motstånd varierar med strömmen genom det.

spänning till frekvens?
såna burkar/kretsar kallas VGO(Voltage Controlled Oscillator)
och dess uppbyggnad varierar kraftigt beroende vilka frkevenser vi talar om.
upp till någon mehahertz kan man enkelt bygga mha några grindar och lite kringkomponenter.
högre frekvenser kräver HF teknik med avstämda kretsar, anvkärmade burkar och kort med jordplan.

alltså...
vilka frekvenser pratar vi om?

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage-co ... oscillator
Jessica

Inlägg av Jessica »

Oj här har det hänt mycket. Dock uppstod det ett missförstånd mellan mig och personen jag pratade med. Nu när jag har fått en större inblick i det hela så är det i själva verket andra hållet det är fråga om alltså en frekvens till ström. frekvensen sträcker sig mellan 4Hz -300kHz, men högre frekvenser hade varit önskvärt. Och jag hade önskat få ut en ström mellan 2pA och 10uA.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vad har du som är så känsligt som 2pA? Det blir väldigt störkänsligt med så små strömmar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

2pA/10µA är 5000000
300Khz/4Hz = 75000

Skall strömmen vara linjärt proportionell mot frekvensen eller hade du tänkt dig något annat samband?
Med ovanstående siffror blir det inte linjärt i alla fall.

ett förslag är:

1) du formar inkommande signal till digital med känd spänningsnivå.
2) du förkortar pulserna till max 1.5 µS
3) du använder ett lågpassfilter som omvandlar signalen till likspänning.
(detta kommer att bli väldigt långsamt om den ska kunna reagera på 4 Hz utan allt för mycket rippel - här får man nog fundera på en kompromiss)
4) spänning-till strömomvandlare med t.ex en OP-förstärkare.

Om du istället använder en microprocessor kan du ersätta steg 2 och 3 med denna och få en jämn DC-signal ut med hjälp av snabb PWM även vid låga frekvenser in.

Beroende på vad strömmen sedan ska användas till kan man använda olika lösningar / olika långsamt lågpassfilter.
Skriv svar