LCD kopplad till Pic 16F84A

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Varg

LCD kopplad till Pic 16F84A

Inlägg av Varg »

Hej!
Vet inte om den här ska ligga här i Microprocessorer eller i LCD forumet men jag testar här.

Har en LCD från fractronics ( http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml )som jag har kopplat till en Pic 16F84A. Problemet är att jag inte får den att funka.
Har kopplat in den som det står i picbasic maualen. Men är väldigt osäker på hur koden ska se ut för att passa just en här displayen.

Hoppas någon vet hur man ska göra.
//Fredrik
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Som sagt så är det ju inte bara att skriva tecken direkt till LCDn, utan den måste ju initieras också, men det kanske du har gjort?.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

observera att..

Inlägg av bengt-re »

picbasic manualen visar en koppling och har en annan koppling i åtanke med programexemplem. Titta noga efter och förmodligen så har du fel portpinnar till E,r/w och rs. Jag hade brått första gången jag gjorde det och fick också strul.

Så testa igen!

lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,[initlcd1,initlcd2,twoline,clear,home,scr]
pause 100
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,["Sonarbot"]
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,[scrram+$40]
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,["By:rov@chello.se"]

och koppla enligt shemat i maualen så fungerar det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

En annan sak..

Inlägg av bengt-re »

16f84 är onödligt dyr, titta noga igenom utbudet innan du köper fler ic, 16f870 är bra om du inte behöver mycket minne, men vill ha många pinnar. 16f628 är billigare och har mer minne är gamla 16f84. Bara ett tips.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Fast bengt-re, det finns ett billigare alternativ, SAMPLES....
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Jo, men

Inlägg av bengt-re »

tror inte att microchip ger sampels på en porcessor de önskade att de kunde sluta tillverka. Det är väl oftast på nya produkter man kan tigga till sig något ex ?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tycker personligen att 16F84 inte har något existensberättigande idag. Anledningen till att den hela tiden poppar upp är nog att det finns en drös med gamla projekt ute på internet som använder just 16F84.

Och om man ända ska sampla, varför inte sampla den betydligt bättre 16F628?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Kan bara hålla med

Inlägg av bengt-re »

16f84 var bra när den kom, men finns ingen anlednig att använde den idag än möjligen som reservdel. Men går lika bra att trycka ner progammet i en 628 då. Nej, frid över 84áns minne.
Varg

Inlägg av Varg »

Nej jag har inte koll på hur man ska initiera den. Jag har testat att skriva Define LCD_LINES 4 men jag kanske måste skriva något mer.
Kopplingsschemat är jag heller inte säker på så om någon mer elektronikkunnig person skulle kunna skriva vart de 16 stiften på LCD ska kopplas så vore det bra. Jag tror jag har det rätt men man kan ju inte vara säker innan det funkar (LCD har i alla fall inte gått sönder än).

//Fredrik
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Testa att koppla exakt som det står i PicBasic-manualen. Kolla databladet för din LCD för att se vad som är vad. Lägg sedan enbart till raden "DEFINE LCD_LINES 4". De andra defines:en behöver du ej om du kopplar som det står i manualen. Kör sedan LCDOUT $FE, 1, "Hello" . Initieringen sköts automatiskt.
Användarvisningsbild
grapetonix

Re: Jo, men

Inlägg av grapetonix »

bengt-re skrev:tror inte att microchip ger sampels på en porcessor de önskade att de kunde sluta tillverka. Det är väl oftast på nya produkter man kan tigga till sig något ex ?
Åjo, det gör de. Har en polare som drog 9 st. 16F84A-varianter nyss.
Sample@microchip är väldigt snälla, de verkar bevilja det mesta så länge man inte är extrem i sitt samplande, typ trycker två paket i månaden med DSPIC-ULTRA-80MHz eller så...
Varg

Inlägg av Varg »

Får det fortfarande inte att funka ska man läman vissa pinnar på LCD som man inte kopplar in till PICen?
Men om man tittar på kopplingschemat som finns i maualen så står det att E pinne 6 ska kopplas till PORTB.3 men på kopplingsschemat som finns på fractronic sida så ska man koppla E till pinne 1 i parallellporten vilket är konstant 5 volt.

//Fredrik[/img]
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Vissa pinnar ska inte kopplas in, eftersom du kör den i 4-bitarsläge. Händer det något med displayen överhuvudtaget? Eller är den bara död?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Pinne 1 i parporten är STROBE, det finns ingen pinne där som är konstant 5V.

Vet inte riktigt vad det hade med tråden att göra iofs, har inte följt den...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

NEJ !

Inlägg av bengt-re »

Det står FEL i manualen !!!!!!

Koppla enligt manualen om du vill och använd programmet som jag skrev tidigare. De skriver en sak och visar en annan koppling på schemat !!

Pinnarna brukar i 9 fall av tio vara:
http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=15

1. Vss
2. Vdd
3. Vee
4. RS
5. RW
6. E
7. D0
8. D1
9. D2
10.D3