LCD kopplad till Pic 16F84A
LCD kopplad till Pic 16F84A
Hej!
Vet inte om den här ska ligga här i Microprocessorer eller i LCD forumet men jag testar här.
Har en LCD från fractronics ( http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml )som jag har kopplat till en Pic 16F84A. Problemet är att jag inte får den att funka.
Har kopplat in den som det står i picbasic maualen. Men är väldigt osäker på hur koden ska se ut för att passa just en här displayen.
Hoppas någon vet hur man ska göra.
//Fredrik
Vet inte om den här ska ligga här i Microprocessorer eller i LCD forumet men jag testar här.
Har en LCD från fractronics ( http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml )som jag har kopplat till en Pic 16F84A. Problemet är att jag inte får den att funka.
Har kopplat in den som det står i picbasic maualen. Men är väldigt osäker på hur koden ska se ut för att passa just en här displayen.
Hoppas någon vet hur man ska göra.
//Fredrik
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
observera att..
picbasic manualen visar en koppling och har en annan koppling i åtanke med programexemplem. Titta noga efter och förmodligen så har du fel portpinnar till E,r/w och rs. Jag hade brått första gången jag gjorde det och fick också strul.
Så testa igen!
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,[initlcd1,initlcd2,twoline,clear,home,scr]
pause 100
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,["Sonarbot"]
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,[scrram+$40]
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,["By:rov@chello.se"]
och koppla enligt shemat i maualen så fungerar det.
Så testa igen!
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,[initlcd1,initlcd2,twoline,clear,home,scr]
pause 100
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,["Sonarbot"]
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,[scrram+$40]
lcdwrite b7\b5\b6,portb.nib0,["By:rov@chello.se"]
och koppla enligt shemat i maualen så fungerar det.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
En annan sak..
16f84 är onödligt dyr, titta noga igenom utbudet innan du köper fler ic, 16f870 är bra om du inte behöver mycket minne, men vill ha många pinnar. 16f628 är billigare och har mer minne är gamla 16f84. Bara ett tips.
- Schnegelwerfer
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kan bara hålla med
16f84 var bra när den kom, men finns ingen anlednig att använde den idag än möjligen som reservdel. Men går lika bra att trycka ner progammet i en 628 då. Nej, frid över 84áns minne.
Nej jag har inte koll på hur man ska initiera den. Jag har testat att skriva Define LCD_LINES 4 men jag kanske måste skriva något mer.
Kopplingsschemat är jag heller inte säker på så om någon mer elektronikkunnig person skulle kunna skriva vart de 16 stiften på LCD ska kopplas så vore det bra. Jag tror jag har det rätt men man kan ju inte vara säker innan det funkar (LCD har i alla fall inte gått sönder än).
//Fredrik
Kopplingsschemat är jag heller inte säker på så om någon mer elektronikkunnig person skulle kunna skriva vart de 16 stiften på LCD ska kopplas så vore det bra. Jag tror jag har det rätt men man kan ju inte vara säker innan det funkar (LCD har i alla fall inte gått sönder än).
//Fredrik
Testa att koppla exakt som det står i PicBasic-manualen. Kolla databladet för din LCD för att se vad som är vad. Lägg sedan enbart till raden "DEFINE LCD_LINES 4". De andra defines:en behöver du ej om du kopplar som det står i manualen. Kör sedan LCDOUT $FE, 1, "Hello" . Initieringen sköts automatiskt.
- grapetonix
Re: Jo, men
Åjo, det gör de. Har en polare som drog 9 st. 16F84A-varianter nyss.bengt-re skrev:tror inte att microchip ger sampels på en porcessor de önskade att de kunde sluta tillverka. Det är väl oftast på nya produkter man kan tigga till sig något ex ?
Sample@microchip är väldigt snälla, de verkar bevilja det mesta så länge man inte är extrem i sitt samplande, typ trycker två paket i månaden med DSPIC-ULTRA-80MHz eller så...
Får det fortfarande inte att funka ska man läman vissa pinnar på LCD som man inte kopplar in till PICen?
Men om man tittar på kopplingschemat som finns i maualen så står det att E pinne 6 ska kopplas till PORTB.3 men på kopplingsschemat som finns på fractronic sida så ska man koppla E till pinne 1 i parallellporten vilket är konstant 5 volt.
//Fredrik[/img]
Men om man tittar på kopplingschemat som finns i maualen så står det att E pinne 6 ska kopplas till PORTB.3 men på kopplingsschemat som finns på fractronic sida så ska man koppla E till pinne 1 i parallellporten vilket är konstant 5 volt.
//Fredrik[/img]
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
NEJ !
Det står FEL i manualen !!!!!!
Koppla enligt manualen om du vill och använd programmet som jag skrev tidigare. De skriver en sak och visar en annan koppling på schemat !!
Pinnarna brukar i 9 fall av tio vara:
http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=15
1. Vss
2. Vdd
3. Vee
4. RS
5. RW
6. E
7. D0
8. D1
9. D2
10.D3
11.D4
12.D5
13.D6
14.D7
15.Backlighter +
16.Backlighter -
Koppla enligt manualen om du vill och använd programmet som jag skrev tidigare. De skriver en sak och visar en annan koppling på schemat !!
Pinnarna brukar i 9 fall av tio vara:
http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=15
1. Vss
2. Vdd
3. Vee
4. RS
5. RW
6. E
7. D0
8. D1
9. D2
10.D3