Hur koppla FTDI-sladd till AVR?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
fpvkiwi

Hur koppla FTDI-sladd till AVR?

Inlägg av fpvkiwi »

Hej
Jag har använt en specialkabel med FTDI-chip för att konvertera UART på min AVR atmega168 till USB. Denna var specad för 3.3V signaler men funkade med 5V ändå. Kabeln tog strömförsörjning från kretsen som i sin tur fick ström från min radiosändare för RC. Jag satte 100 ohm mellan Rx, Tx och AVR samt 470 ohm till strömförsörjningen för att skydda mot felkoppling.

Nu har jag köpt en färdig FTDI-kabel för 5V (http://www.electrokit.se/kablage-usb-ft ... v_41004213) som jag tänkt använda i fortsättningen.

Från början anslöt jag ström, jord, Rx och Tx. Men när jag kopplade jag in FTDI-sladden utan att ha sändaren igång så börjar något att tjuta. Jag gissar att AVR och delvis sändaren då strömförsörjs via sladden vilket aldrig var meningen. Efter det koppade jag ur strömtråden.

När jag stänger av sändaren med sladden i blir det ändå problem:
Igår gjorde sändaren ett "vinande" ljud
Nu ser jag att AVRen får spänningen 1.1V (ren likspänning) från sladden.
Andra gången jag slår på sändaren med sladden i bootar inte sändaren upp trots att den ger AVRen 5V som den ska.

Hur ska man koppla en sån här sladd egentligen? Sätta på dioder nånstans?? Jag förstår inte varför det ska vara skillnad från den hemgjorda FTDI-sladden. Google vet inte heller, så har jag missat nått helt enkelt? Det är iofs ok om AVRen får ström av sladden, men inte sändaren!

PS.
Detta är för mitt RC-projekt, http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=47696
ToPNoTCH

Re: Hur koppla FTDI-sladd till AVR?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det låter som du håller på med något riktigt obra.

Vinande ljud och 1V spänningar med de där prylarna låter riktigt fel.

Du får nog skissa hur du kopplat in kabeln.

Kabeln i sig skall bestå av följande enligt hur jag tolkar electrokit http://www.sparkfun.com/datasheets/DevT ... v13-5V.pdf
snigelen

Inlägg av snigelen »

Sladdens 5V kommer från USB-porten, så den kan du använda för att spänningsmata din krets. Har den spänningsmatning från annat håll skall du inte anslut kabelns 5V till kretsen, bara GND och RX/TX (till TX/RX).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På UART är TX '1' i viloläge. Samtidig finns det nästan alltid dioder på ingångar till µC som skyddar något så när mot överspänning vid att leda mot VDD eller GND beroende på polaritet.

Du matar alltså via 100 ohm genom en skyddsdiod... något som är ganska fel!
Användarvisningsbild
fpvkiwi

Inlägg av fpvkiwi »

Tack för svaren. Jag har inte helt koll på läget ännu, men hittade rätt kretsschema för sladden:
http://www.sparkfun.com/datasheets/DevT ... e%205V.pdf
Det är alltså pull-up på ledarna.
icecap verkar förstå vad som är fel. Var blir det överspänning, menar du?

Kan klargöra att kopplingen fungerar tillräckligt väl för att öppna en terminal till AVRen. Ska forska vidare.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

... samt 470 ohm till strömförsörjningen för att skydda mot felkoppling.
Den förstår jag inte riktigt. Var sitter det? Du kan inte ha motstånd i serie med matningen för då får du ett spänningsfall U=R*I.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

fpvkiwi: skrev jag något om överspänning?

Du matar in spänning på RX på en µC - som annars är strömlös. Då är överspänningen på RX-pinnen av µC'n!

det hela kan enkelt lösas med en 1N4148 diod och ett motstånd på kanske 2,2k. Motståndet monteras mellan µC RX och µC VDD, dioden monteras mellan FTDI TX och µC Rx, katod mot FTDI.
Användarvisningsbild
fpvkiwi

Inlägg av fpvkiwi »

E85 skrev:
... samt 470 ohm till strömförsörjningen för att skydda mot felkoppling.
Den förstår jag inte riktigt. Var sitter det? Du kan inte ha motstånd i serie med matningen för då får du ett spänningsfall U=R*I.
Det har du förstås rätt i. Jag vet inte varför, det var instruktionen jag fick. I vilket fall ville förra sladden ha 3.3V så det gjorde kanske inte så mycket. Nu kopplar jag inte in strömledaren alls.
Användarvisningsbild
fpvkiwi

Inlägg av fpvkiwi »

Icecap skrev:fpvkiwi: skrev jag något om överspänning?

Du matar in spänning på RX på en µC - som annars är strömlös. Då är överspänningen på RX-pinnen av µC'n!

det hela kan enkelt lösas med en 1N4148 diod och ett motstånd på kanske 2,2k. Motståndet monteras mellan µC RX och µC VDD, dioden monteras mellan FTDI TX och µC Rx, katod mot FTDI.
Ok nu förstår jag överspänningen. Att det är pull-up på både Rx och Tx förklarar lite grann varför jag ser en spänning från de ledarna när vanliga strömmen till kretsen är bruten.
Ledaren från datorn: 2.9V
Ledaren till datorn: 1.7V
När jag slår på strömmen till AVR går båda upp till 5V. (Då borde väl inte ytterligare pull-up på 2,2k behövas?)

Jag provade med en diod (okänd sort) och pull-up resistor 1,4k. Får mycket konstiga resultat som kan bero på glapp nånstans. Säkert iallafall är att jag inte lyckas skicka någon text från datorn till AVRen.

Schemat jag använt hittills är det som ligger i den andra tråden. http://elektronikforumet.com/forum/down ... &mode=view
Användarvisningsbild
fpvkiwi

Inlägg av fpvkiwi »

Nu prövade jag att sätta dioden på strömmatningen till AVRen. Sändaren påverkas då inte längre av att FTDI-sladden sitter i utan startar som den ska.
AVRen får tillräckligt med ström via signal-ledaren från datorn till Rx-pinnen på AVRen för att köra.
* Med brown-out ställt som 2.7V startar AVRen om hela tiden. Rx-pinnen mäter 4.2V (på sladdens sida av 100ohm) och dioden hindrar 3V från att nå sändaren bakvägen. (Går dock inte att programmera AVRen med den spänningsmatningen)
* Med brown-out ställt som 4.3V är AVRen avstängd och kretsen försöker ge sändaren 3.5V. Men helst vill jag låta kretsen acceptera lite lägre spänning. Enligt spec ska den klara 2.7V.

Sladden kanske måste få ge ström? Med sladdens strömpinne ansluten visar den 5V (förstås) och AVRen tuffar på. Så länge inte spänningen når sändaren gör det egentligen inget och detta löser ju dioden. En germaniumdiod skulle ge mindre spänningsfall (just nu 0.7V). Jag behöver nämligen en så bra referensspänning som möjligt för att mäta ADC 0-5V.
Pinsam nybörjarfråga: Är det ok att sändaren matar 5V medan USB gör detsamma? Det kanske är dumt om sändaren råkar ha lite högre spänning och detta går in till FTDI-chippet?
Användarvisningsbild
fpvkiwi

Inlägg av fpvkiwi »

Som jag misstänkte är det inte att rekommendera att koppla in två strömkällor samtidigt.
Jag fick tipset att sätta en större resistans mellan AVRens Rx-pinne och signal-ledaren från datorn. Ska pröva detta.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och man får ALDRIG använda dessa inbyggda skyddsdioder till detta! Jag kan skriva en lång uppsats om varför inte men slutresultatet är att man kan få kretsen att gå i "latch-up" läge vilket betyder att man ska byta pga. allvarlig och akut värmeutveckling (skiten bränns av helt enkelt).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du har nog kopplat in TTL-232R-5V fel. pin 1 Black =0V, på pin 4 Orange =TXD, på pin 5 Yellow =RXD, koppla inte in pin 3 RED =VCC om du inte vill spänningsmata det hela från datorn.
TXD på kabeln till RXD på AVR.
RXD på kabeln till TXD på AVR.
Användarvisningsbild
fpvkiwi

Inlägg av fpvkiwi »

Jag har kontrollerat hur jag kopplat sladden igen men hittar inget fel. Jag kan både sända och ta emot och ingen annan ledare har nån signal från datorn, det har jag kollat på oscilloskop. Resistansen mellan FTDI-TXD (signalledaren från datorn) och plus på sändaren är 1.3-1.9Mohm. Diodtestet på multimetern rapporterar spänningsfall på 0.4V från AVR-RXD till plus, och samma från AVR-TXD till plus. Det förstås jag inte.
Jag hittar ingen kortslutning i kretsen med multimetern. Tejpen jag har för att isolera kretsen leder inte heller ström. :)

När jag lägger på 15.3 kOhm mellan FTDI-TXD och AVR-RXD går spänningen på AVR-RXD ner till 2.08V. Utan diod får då sändaren bara 0.14V vilket inte verkar störa den.
Kopplar jag in strömmen från FTDI får AVR-RXD 3.6V vilket är lite konstigt. Jag kan fortfarande prata med AVRen med någondera ström inkopplad så UART störs inte av resistansen.

Det vinande ljudet jag hört ibland när jag testat har skrämt mig (så mycket man nu kan bli skrämd av några cm2 elektronik) och jag kan mycket väl tro Icecap i att man kan förstöra saker. För ögonblicket känns AVRen kall och fin iallafall.

Jag lutar åt en diod för att kunna köra AVRen utan sändaren och ev. en ordentlig resistans på AVR-RXD. Störigt att inte förstå problemet.
Skriv svar