4AA ger bara 240ma till powerled?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
strife

4AA ger bara 240ma till powerled?

Inlägg av strife »

Hej, jag är rätt ny inom elektroniknörderiet =)

I allafall jag byggde om min cykelframlampa och satte in en powerled där istället, jag använde en köpt drivare och tyckte den lyste rätt kasst. Mätte den då och såg att den endast gick på 60ma (?), jag kopplade då på motstånd istället mest för att testa hur ljust den skulle lysa men till min förvåning kom den bara upp till 240ma förbrukning med ett 1ohms motstånd.
Enligt LTSpice och alla motståndsräknings hemsidor borde det ge mycket mer ström med 1ohm.

Jag använder fyra AA uppladdningsbara NiMh batterier som är relativt nya och nyuppladdade, leden är en CREE XP-G.

klarar inte batterier att ge högre ström än detta eller är det leden som sätter stopp eller?
Bör jag koppla till en induktor för att den ska få mer ström?

tack på förhand
Användarvisningsbild
jesse

Re: 4AA ger bara 240ma till powerled?

Inlägg av jesse »

Hej och välkommen till forumet.

Kan du visa hur du har räknat, och hur mycket ström vill du att powerleden ska ha?
Att du får så låg ström beror säkert på att spänningen på AA-batterier gärna sjunker något vid belastning. De kan säkert ge den ström du vill ha, men vid en lägre spänning. Med 240mA ström och 1Ω motstånd så har du ett spänningsfall på 0.240 volt över motståndet. Resten ligger då över dioden.

Prova att mäta spänningen direkt över dioden samt batterierna och se om du kan jämföra ström/spänning med tillverkarens datablad där du har en kurva på ungefär hur stor framspänning dioden har vid olika strömmar (liknande bilden nedan). Har du rätt spänning så ska batterierna kunna klara av att leverera ett par ampere i alla fall.
Bild

EDIT:
Är det detta databladet?
Där står "Forward voltage (@ 1000 mA) - 3.3V" ... i normalfallet,

men även "Forward voltage (@ 350 mA) normalt 3.0 volt, max 3.75 volt.

Det verkar som att dina batterier är ganska dåliga, annars har jag ingen bra förklaring.
Senast redigerad av jesse 5 januari 2011, 22:55:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Vad för drivare använder du?
strife

Inlägg av strife »

Jag har en mätare men den klarar bara upp till 200mA sen får jag hoppa över till 10A steget, men det går att urläsa men är kanske inte helt korrekt =)
Jag har iaf mätt mellan batteriets + och motståndet.

Jag skulle vilja köra dioden på normalstyrka dvs 350ma samt även på 700ma.
Kollade manualen ( http://www.cree.com/products/pdf/xlampxp-g.pdf ) och där står det;

reverse voltage: 5
Forward voltage @ 350 mA: 3.0
Forward voltage @ 700 mA: 3.2
Forward voltage @ 1000 mA: 3.3

(Jag är inte riktigt säker på vad reverse voltage egentligen betyder...)
4 AA ger ca 5-5.4v, det är ju med än tex forward voltage vid 350 mA, eller?

Jag blev inte riktigt klokare, men kanske du blev det?
strife

Inlägg av strife »

Tjoho! eller nått. Det här har tagit mig alldeles för många timmar =)

Jag lyckades hitta några andra batterier att testa med, från ikea och ca 3år gamla alkaline som jag såklart inte har ansett ens försöksdugliga förut...
Men äntligen kom den, den blinda vita fläcken på ögonhinnan! Jag kan stolt meddela att jag genast kom upp i 0.7A med de batterierna och att det lyser rätt starkt.

Hmmm, tack för hjälpen. Ibland fastnar man på nått löjligt enkelt och behöver en knuff i rätt riktning =)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du ska mäta ström i en krets med ett motstånd så är det enklare att använda voltmetern över motståndet och sedan använda ohms lag. På så vis kan du mäta ström utan att bryta kretsen. Använde du strömregulatorn eller 1-ohms motståndet nu när du fick ut 700 mA?

Regulatorn är ju bra att ha om du skulle råka få batterier med ännu högre kapacitet/spänning - då kanske din diod får för mycket ström om du kör med motståndet. Å andra sidan så verkade strömregulatorn kräva ett visst spänningsfall och ger sämre ström när du har lite spänning kvar. Det vill man ju inte om man vill ha ut ljus från batterier. Så det är inte helt självklart vad du ska välja här.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Bara ett förtydligande.

Lysdioder kräver att man begränsar strömmen.

Batterier (alkaliska) har en fallande spänning under sitt liv, från 1,5V -> 0,8V från att dom är nya till helt slut. 4st AA batterier faller från 6,0V till 3,2V.

Alkaliska batterier är ineffektiva när man tömmer dom snabbare än 20timmar. Om du tex dubblar antalet batterier parallellt så räcker dom kanske 3ggr längre.

Laddningsbara batterier tål snabb urladdning utan några problem.

Du behöver förändra spänningskällan. Du behöver en lämplig driver.
Skriv svar