"Stoor" Led-skylt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

"Stoor" Led-skylt

Inlägg av Jine »

Nu blire Ledskylt, efter att ha kikat runt på nätet har jag konstaterar att den ska vara runt 150 pixlar "bred" och 7 hög, Kontrollerad via serieporten (max 232) och lite sånt ;) Ledsen kommer bli det jag hittar i den färgen jag hittar :P Jag får alltså se.. Troligtvis blir det nån 3/5mm i nån snygg färg /INTE RÖD

har tidigare byggt en liten ir kontrollerad robot så jag har hyffasde kunskaper inom Pic (picbasic)..

Hittade lite tips o sånt på:
http://noisybox.net/electronics/LED_sign/

Men nu undrar jag, Vad är det som jag behöver lära mig för att lyckas med detta??

Förstått att man ska använda shift register, vad är det?

Mvh Jim

Räknat ut att ledsen kommer gå på runt 1000kr!! (elfa.se) så det får nog ta o bli ebay.com ist :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Man "ska" inte använda ett shift-register, man kan det....

Et shiftregister är "oftast" ett antal d-flip-flop efter varandra, utgången på den första är kopplat till ingången på den andra osv. Clockorna är ihopkopplat och för varje clock-signal (edge-triggered) flyttas de data som står i de olika registre ner ett steg i linjen, detta medförer att man lägger datan på den första filp-flop till rätt värde och slänger med clock'an ett steg.

Detta kan vara ett sätt att utöka antalet output-pinnar på ganska avsevärd fast till denna display du länker till medför det att man bara kan scrolla åt ena hållet och om det är bra för dig är det en skaplig teknik.

Jag har lite mer blodat tand efter att ha designad detta system, det kan vara svårt att se men det består av 21K+ LED och kan visa RGB (fullfärg) med rörliga bilder (20 fps), effekter osv. Sen tog det också ett år.....
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag har en slaktad sådan skylt hemma där styrelektroniken är kass men displaykortet funkar fint & på det kortet sitter kraft överföringen med effekt transistorer & någon form av skiftregister för alla leds. Så det är endast 10-16 sladdar in till denna som har hand om styrningen!. Den är ca 1,5m lång & använder 5mm högintensiva röda leds & shassit har jag också.
Tanken var att jag skulle bygga en styrning till denna, men jag han starta massvis med andra projekt innan så det blev alldrig av.
Så om du vill så kan du köpa den av mig för en billig peng & fortsätta på den!.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Icecap: Jag hoppas att ni hade någon rationell tillverkningsmetod så att du slapp löda alla dioder, en i taget!

Det är väl lite optimistiskt att tänka sig en diod i minuten i snitt.

21000/60/8 = ~44 dagar
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jovisst, vi har en underleverantör :)

Jag har designat schemat, ritat kretskort, utvecklat styrprogrammen osv samt kollat att prototyperna fungerade ordentligt innan vi sköt med skarpt sas.

Det har varit intressant :?

Men jag har lärt en hel del på vägen, enheten som skickar ur bilderna till den grafiska yta har 2 hjälpprocessorer för att skicka snabbt nog, jag kör 1Mb synkron överföring på 4 kanaler samtidig via dubbelportsminnen osv. så på samma kretskort finns det ett antal flask-banker, 3 processorer, interrupt-styrd kommunikation sinsemellan dom osv.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Jine

Om du har möjlighet, byt till C innan du är allt för insnöad. Speciellt gynnsamt med C i ett projekt som detta där du ska hantera mycket data.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Icecap: Vad kostar en sån där?
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Fagge: Ja kanske, lite mer fakta, bilder osv osv så kanske vi kan komma lverrens om nåt!!


Icecap: OK, fattade nästan noll av det där men de ska ordnas!! Googlee :D


$tiff: Faen, nu har jag gjort samma dumma val som vid asp/php (valde asp, dumma mig) :P

Får väl lära mig lite C da.. men isf får projektet ligga vilande ett tag.. :'(

Mvh Jim
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jack: det beror lite på den exakta utförande men den lilla modellen går lös på ca: 400K. på en batteribank om 8 st. 72Ah fritidsbatterier och en genomsnittlig ljusdel på bilderna om ca: 30% kan den köra ca: 8 timmer.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Oki, jag ska se om jag hittar bygget i kväll så kan jag posta lite bilder då!.
Jag tror det var så att man hade 8 pinnar för att aktivera de 8 raderna & sedan så var det en clock / data ingång & möjligtvis någon annan också.
Logiken som sitter på kortet är vanliga 74xx kretsar så det är inga konstigheter att följa!.
& strömförsörjningen sitter väll också i lådan!.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Låter okey, Väntar fortfarande på bilder :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Icecap: Satans.. Mycket pengar. Men jag måste säga att resultatet ser riktigt bra ut. Vågar jag fråga vad den stora modellen kostar? Vad är den ungefärliga tillverkningskostnaden?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Den stora modellen ligger väl på sådär 600K, tillverkningskostnaden kan jag inte svara på men jag skulle tro att den ligger på 400K - 500K.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Spazze »

en LED-matris till salu om det kan vara nåt intressant: http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... =led#28677
Skriv svar