Mina kunskaper i analog elektronik är ännu ganska outvecklade, tänkte därför höra om någon kan bistå med lite bra idéer.
Jag håller på med ett projekt som ska logga diverse mätvärden i min (kommande) solvärmeanläggning. En viktig parameter är att mäta den aktuella solinstrålningen.
Mina önskemål är att mäta solintensiteten över så stor del av dagen som möjligt med så korrekta värden som möjligt. Vad jag har att tillgå är hårda solceller som jag plockat från ett paket med trädgårdsbelysning. Utspänningen är ganska beroende på vinkeln som ljuset faller in vilket ställer till problem när soljäkeln inte står stilla.
Jag har gått och klurat på två lösningar, den ena är att montera en solcell plant och innesluta den i en genomskinlig kupol som bryter ljuset ner mot solcellen oavsett från vilken vinkel solen kommer. Problemet som jag ser med det är att bygga eller hitta en sådan kupol (någon idé?)
Mitt andra förslag är att montera flera solceller i en halvcirkel så att någon av dem alltid träffas relativt vinkelrätt av solljus. Problemet jag har med detta är att jag måste hitta den högsta spänningen som någon av solcellerna ger, och här behöver jag också idéer.
Såg ett gammalt inlägg Analog krets som ger output=min(input1,input2) ? som pratade om detta men jag förstod lite riktigt. Skulle behöva lite mer förklaring eller ledtrådar