Mäta solinstrålning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
haardhandske

Mäta solinstrålning

Inlägg av haardhandske »

Hej!
Mina kunskaper i analog elektronik är ännu ganska outvecklade, tänkte därför höra om någon kan bistå med lite bra idéer.

Jag håller på med ett projekt som ska logga diverse mätvärden i min (kommande) solvärmeanläggning. En viktig parameter är att mäta den aktuella solinstrålningen.

Mina önskemål är att mäta solintensiteten över så stor del av dagen som möjligt med så korrekta värden som möjligt. Vad jag har att tillgå är hårda solceller som jag plockat från ett paket med trädgårdsbelysning. Utspänningen är ganska beroende på vinkeln som ljuset faller in vilket ställer till problem när soljäkeln inte står stilla.

Jag har gått och klurat på två lösningar, den ena är att montera en solcell plant och innesluta den i en genomskinlig kupol som bryter ljuset ner mot solcellen oavsett från vilken vinkel solen kommer. Problemet som jag ser med det är att bygga eller hitta en sådan kupol (någon idé?)

Mitt andra förslag är att montera flera solceller i en halvcirkel så att någon av dem alltid träffas relativt vinkelrätt av solljus. Problemet jag har med detta är att jag måste hitta den högsta spänningen som någon av solcellerna ger, och här behöver jag också idéer.

Såg ett gammalt inlägg Analog krets som ger output=min(input1,input2) ? som pratade om detta men jag förstod lite riktigt. Skulle behöva lite mer förklaring eller ledtrådar :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Mäta solinstrålning

Inlägg av grym »

som vit mätdooom kan man ha en halv pingisboll

eller varför inte den gamle typen av lamparmatur, den med bara en rund glob runt lampan, hittar man en sådan i glas så tål den ju att vara ute med

finns ju en lite jobbigare modell till , att ha servostyrning och ha något riktat mot solen hela tiden, då får man ju den bästa möjligheten till mätning

behövs ju egenteligen inte mera än två servon
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

Frostat glas är förmodligen en utmärkt idé. Det ska jag klura vidare på.
Servostyrning har jag också varit inne på, inte minst för att det är en rolig lösning men jag vill att det ska hålla i längden så därför åkte det bort.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Istället för solcell: TSL252R

"Ljussensor som omvandlar ljus till en utspänning som är direkt proportionell mot ljusintensiteten. Kretsen är uppbyggd av en fotodiod och en förstärkare.

Känslighet 10.2 mV/(µW/cm2)"
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

I fall du ska ha mätningarna som ett beräkningsunderlag för en solpanel borde du väl anordna mätcellen på samma sätt som du senare tänker montera solcellsanläggningen.

Mäter du solenergin i en anordning som ställer in sig efter solen eller på andra sätt koncentrerar det infallande ljuset och sedan sätter upp en solpanel som sitter fast på t.ex ett tak så blir ju dom uppmätta resultaten ganska oanvändbara som underlag för dimensioneringen av din solcellsanläggning.
PF013

Inlägg av PF013 »

... och om du vill så kan du ju beräkna vinkeln mellan infallande solstrålning och din sensor (från tid och position) och korrigera för den om du verkligen vill veta vad den sanna instrålningen är.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Saab 9000 med ACC2 har en sensor som beräknar intensitet, vinkel och höjd på solen. Tror den kommunicerar seriellt med klimatpanelen. Borde gå att fynda på någon skrot.

ACC2 has a more complex sensor it is made up of 5 solar cells and a microprocessor. It can determine sun intensity and angle of the sun. It transmits this information back to the control unit with a digital signal. It is also fitted with a filtered lens cap that only allows infrared light to penetrate.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

haardhandske skrev:Hej!
Mitt andra förslag är att montera flera solceller i en halvcirkel så att någon av dem alltid träffas relativt vinkelrätt av solljus. Problemet jag har med detta är att jag måste hitta den högsta spänningen som någon av solcellerna ger, och här behöver jag också idéer.
Den som är mest vinkelrätt mot solen bör ju ge mest.
Om du har flera så kan du skanna av dom i tur och ordning och spara det
värde som är högst i kombination med ett nummer.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Jag använder en solcell av en trädgårdslampa som jag läser av med DS2450, 1-wire fyrdubbel A/D, så en sån räcker till fyra riktningar.
Finns beskrivet på http://users.abo.fi/jskata/SuviTemp/teknik.php och mätresultaten på http://users.abo.fi/jskata/SuviTemp/sun/ .
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Jag såg en gång en som hade gjort en enkel solföljare med en timer.
Ex. en sån här:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=50164
Den bör kunna bära en solcell eller fotocell.
(Timerns centrumaxel ska då vara parallell med jordens rotationsaxel.)
haardhandske

Inlägg av haardhandske »

Tack för alla fina förslag!

FormerMazda:
Den ska jag absolut titta lite närmare på. Tack!

SeniorLemuren:
Ja, det är frågan om vad man ska mäta. Tänkte ha det under drift och vill nog mest veta hur mycket solen strålar, och där med få en uppskattning på effektiviteten. Naturligtvis man man ju använda det i projektstadiet men jag anser att det finns tillräckligt med erfarenhet om dimensionering och utförande utan att mätningar behöver göras.

PF013:
Har funderat på det, men tyckte det blev lite väl komplext, både att mäta upp solcellen och göra beräkningarna.

farbrorvattenmelon:
Känns lite omständigt och tidsödande att åka runt på skrotar. Saabar går väl heller aldrig sönder?

4kTRB:
Kan jag ju naturligtvis göra, men det var lite mer utmanande (för er) och spännande (för mig) att lösa med en analog kopplig

JanErik:
Ja varför inte. Det verkar vara en bra och enkel lösning. Finns chip till allt :)

persika:
Snillrikt! Frågan är om den fungerar lika bra efter ett år?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Man kan ju bygga "ideala" dioder med hjälp av en OPAMP och på så sätt låta det största värdet gå igenom och vidare (googla på "precision rectifier with opamp").
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det tråkiga med många ljusmätare är att de bottnar relativt tidigt. Jag tänkte köpa en ljusmätare från ebay och stjäla värdena ur den.

Ett krux också är att de i princip är en solcell som man läser av strömmen på (man kan enkelt knäcka av en solcell och göra en själv bara man har en referens) och om det då kommer en smutspärla på rätt ställe tror jag beräkningarna blir lite galna så man måste nog ha riktigt glas som tål att sitta ute några år då även en liten gulnad(plast) kan göra åverkan samt att hela paketet måste vara tätt.

Jag har ju såpass smidigt att jag kan lägga detta "paket" under glaset till solfångaren men ändock är jag rädd för att kondens osv ska påverka min sensor. Sol är inget trevligt i längden förrutom för solvärme då såklart.
JanErik

Inlägg av JanErik »

v-g: du måste belasta solcellen, kolla min sida, 180 ohm satte jag dit och det ger vettiga värden hela året.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

JanErik:Jo jag är medveten om att det är strömmen som är nyckeln ;)
Skriv svar