STM32 discovery kit Basic´s
- SeniorLemuren
STM32 discovery kit Basic´s
Liksom flera andra här på forumet har jag blivit innehavare av STM32 discovery kit. Jag har nu ett antal dagar lagt ner tid på att samla in basic information om hur man enklast kommer igång att lära sig hur det funkar.
Problemet är inte att det är svårt att hitta information utan snarare tvärs om. Det finns så mycket information så jag ser förmodligen inte träden för all skog som är i vägen.
Det finns en massa kunskap bland annat här på forumet, men så många tycket så olika och har olika lösningar. Jag vet inte riktigt vad som är bäst för just mig med de krav jag har.
Dom frågor jag söker svar på och kanske fler än jag, är vad ska man använda för verktyg för STM32 och basic stegen för hur man kommer man igång.
Som förutsättning för mig gäller :
Freevare, funka i windows miljö, inte vara begränsade i sin funktion, (som jag förstår att tex Atolic Lite är) samt inte kräva att man är fullfjädrad hacker för att installera dom nödvändiga komponenterna som behövs för att hantera STM32
Det finns flera "toolchains" som kanske inte är oöverkomligt dyra men för min del vet jag inte om jag kommer att använda mig av STM32 i framtiden, utan kanske stannar på PIC-stadiet, så att lägga ut pengar i detta läge känns fel.
Atolic har en 30 dagars pro eval. men den känns inte heller rätt att starta med, vill man komma vidare efter 30 dagar så sitter man ju fast lite grann med Atolic.
EDIT: Glömde fråga. Är det C eller C++ som gäller om man inte använder assembler?
Problemet är inte att det är svårt att hitta information utan snarare tvärs om. Det finns så mycket information så jag ser förmodligen inte träden för all skog som är i vägen.
Det finns en massa kunskap bland annat här på forumet, men så många tycket så olika och har olika lösningar. Jag vet inte riktigt vad som är bäst för just mig med de krav jag har.
Dom frågor jag söker svar på och kanske fler än jag, är vad ska man använda för verktyg för STM32 och basic stegen för hur man kommer man igång.
Som förutsättning för mig gäller :
Freevare, funka i windows miljö, inte vara begränsade i sin funktion, (som jag förstår att tex Atolic Lite är) samt inte kräva att man är fullfjädrad hacker för att installera dom nödvändiga komponenterna som behövs för att hantera STM32
Det finns flera "toolchains" som kanske inte är oöverkomligt dyra men för min del vet jag inte om jag kommer att använda mig av STM32 i framtiden, utan kanske stannar på PIC-stadiet, så att lägga ut pengar i detta läge känns fel.
Atolic har en 30 dagars pro eval. men den känns inte heller rätt att starta med, vill man komma vidare efter 30 dagar så sitter man ju fast lite grann med Atolic.
EDIT: Glömde fråga. Är det C eller C++ som gäller om man inte använder assembler?
- SeniorLemuren
Re: STM32 discovery kit Basic´s
Kunde man komma fram till en lämplig startbeskrivning från grunden så kunde det vara ett bra inlägg i wikin. 

- Jine
- Kontakt:
Hur har det gått med detta?
Har också en discovery-kit här hemma, lödde precis bort den elaka pinheadern som sitter horisontalt på kortet så det går att trycka ner kortet i en vanlig labbplatta
Idéer?
Bästa / enda jag hittat är;
http://gostm32.blogspot.com/
Har också en discovery-kit här hemma, lödde precis bort den elaka pinheadern som sitter horisontalt på kortet så det går att trycka ner kortet i en vanlig labbplatta

Idéer?
Bästa / enda jag hittat är;
http://gostm32.blogspot.com/
- SeniorLemuren
Har inte hänt så mycket här. Hittade emellertid en länk här på forumet där man kan ladda hem lämplig "toolchain" och steg för steg installation för att komma igång.
Detta kanske är lite som att kapa tråden, men jag har funderat ganska länge på att börja med 32.bitars, och fått för mig att ARM är bra att ha eftersom det är nån slags standard oberoende av processorfabrikat. (Fast jag vet inte egentligen vad det innebär, men det finns väl en viss gemensam uppsättning instruktioner - kanske vissa OS och bibliotek finns för just ARM???).
Helt naturligt har jag först kollat på Atmel's 32 bitars eftersom jag är van vid deras 8-bitars, men jag antar att om man ändå ska programmera i C (eller C++?) så kan jag lika väl börja med ett annat fabrikat. Skulle vilja testa att köra t.ex. FreeRTOS (eller vad det heter). Nu finns ju en lång rad tillverkare, men en fördel när man börjar är just :
* lättbegriplig och lättinstallerad toolchain / IDE för processorn
* billiga programmeringsverktyg
* billiga processorer
Och där kanske STM32 har ett bra läge i konkurrensen. Fast jag blir lite tveksam när det verkar som om ingen riktigt lyckats komma igång med sitt kit. Då kanske det inte var så enkelt med STM32 som det har sagts. Hur många här är det som kör 32 bitars och hur många är det som testat STM32 och tycker de är OK när det gäller att förstå utvecklingsmiljön, processorn och läsa datablad mm? Och de STM32 som finns i utvecklingskitten - är de ARM-processorer?
Helt naturligt har jag först kollat på Atmel's 32 bitars eftersom jag är van vid deras 8-bitars, men jag antar att om man ändå ska programmera i C (eller C++?) så kan jag lika väl börja med ett annat fabrikat. Skulle vilja testa att köra t.ex. FreeRTOS (eller vad det heter). Nu finns ju en lång rad tillverkare, men en fördel när man börjar är just :
* lättbegriplig och lättinstallerad toolchain / IDE för processorn
* billiga programmeringsverktyg
* billiga processorer
Och där kanske STM32 har ett bra läge i konkurrensen. Fast jag blir lite tveksam när det verkar som om ingen riktigt lyckats komma igång med sitt kit. Då kanske det inte var så enkelt med STM32 som det har sagts. Hur många här är det som kör 32 bitars och hur många är det som testat STM32 och tycker de är OK när det gäller att förstå utvecklingsmiljön, processorn och läsa datablad mm? Och de STM32 som finns i utvecklingskitten - är de ARM-processorer?
Jag gjorde en liten jämförelse av dom tre toolchains som ST rekommenderar, det finns en enkel tutorial på ST's sida för att installera dessa tre.
IAR Embedded Workbench
Gratis upptill 32kB
Assembler, C, C++
Upptill 256kB kostar $4k
Obegränsad storlek kostar $6k
MDK-ARM
Gratis upptill 32kB, med något begränsad minneshantering (antagligen för man inte ska kunna kringgå gränsen)
Fullversion verkar kosta runt $4k
Atollic TrueStudio
Liteversion gratis
Assembler, C
Eclipsebaserat (trevlig opensource ide som går att modifiera själv)
Enkla debuggerfunktioner
Det är ok att använda kommersiellt, men kräver att man nämner programmet i manualen till sålda produkter
Obegränsad kodstorlek
Verkar ha lite reklam
Atollic Pro
Assembler, C, C++
Som ovan men med många mer funktioner, avancerad debugger, UML, code review, IO redirect vid debugging, bug database integration etc.
Kostar 995 euro
Den som uppfyller kraven (enkel att installera i Windows, går att fortsätta med oavsett storlek på projekt) är ju Atollic Lite.
Om man absolut vill ha något som installerar sig självt skulle jag nog börja med att prova Atollic lite, C kommer man väldigt långt med.
Om man däremot kan tänka sig att fixa lite själv så kan man få en bättre miljö helt gratis:
FreeRTOS.org STM32 demo using Eclipse, OpenOCD and GCC with Codesourcery G++
Assembler, C, C++
Eclipsebaserat
Obegränsad kodstorlek
Debugger helt utan begränsningar
Fungerar i Windows, Linux, Solaris
Det verkar inte alls speciellt svårt att installera.
Här finns en detaljerad beskrivning, och tillochmed en video som visar hur man gör i Windows (7 minuter) FreeRTOS.org STM32 demo using Eclipse, OpenOCD and GCC. (TS länk)
Klarar man att skriva kod för microkontroller så klarar man också att installera miljön
IAR Embedded Workbench
Gratis upptill 32kB
Assembler, C, C++
Upptill 256kB kostar $4k
Obegränsad storlek kostar $6k
MDK-ARM
Gratis upptill 32kB, med något begränsad minneshantering (antagligen för man inte ska kunna kringgå gränsen)
Fullversion verkar kosta runt $4k
Atollic TrueStudio
Liteversion gratis
Assembler, C
Eclipsebaserat (trevlig opensource ide som går att modifiera själv)
Enkla debuggerfunktioner
Det är ok att använda kommersiellt, men kräver att man nämner programmet i manualen till sålda produkter
Obegränsad kodstorlek
Verkar ha lite reklam
Atollic Pro
Assembler, C, C++
Som ovan men med många mer funktioner, avancerad debugger, UML, code review, IO redirect vid debugging, bug database integration etc.
Kostar 995 euro
Den som uppfyller kraven (enkel att installera i Windows, går att fortsätta med oavsett storlek på projekt) är ju Atollic Lite.
Om man absolut vill ha något som installerar sig självt skulle jag nog börja med att prova Atollic lite, C kommer man väldigt långt med.
Om man däremot kan tänka sig att fixa lite själv så kan man få en bättre miljö helt gratis:
FreeRTOS.org STM32 demo using Eclipse, OpenOCD and GCC with Codesourcery G++
Assembler, C, C++
Eclipsebaserat
Obegränsad kodstorlek
Debugger helt utan begränsningar
Fungerar i Windows, Linux, Solaris
Det verkar inte alls speciellt svårt att installera.
Här finns en detaljerad beskrivning, och tillochmed en video som visar hur man gör i Windows (7 minuter) FreeRTOS.org STM32 demo using Eclipse, OpenOCD and GCC. (TS länk)
Klarar man att skriva kod för microkontroller så klarar man också att installera miljön

var hittade du priset till IAR Embedded Workbench ?
trodde nämligen att den var dyrare än så
trodde nämligen att den var dyrare än så

Eftersom tillverkarna inte behagar ange priset utan vill att man ska maila för quote får man leta runt lite:
http://www.lpctools.com/ewarm.aspx
http://www.embeddedartists.com/products ... iar_ew.php
http://www.lpctools.com/ewarm.aspx
http://www.embeddedartists.com/products ... iar_ew.php
Mellan tummen och pekfingret, så är min jämförelse mellan AVR 8-bitars, dvs, ATMega, och STM32 så här:
STM32 har tre gånger längre (och fler) manualer, och det är tre gånger så jobbigt att få igång utvecklingssystemet.
Det är tre gånger mer att läsa in sig på. Manualerna är dessutom lite mer svårlästa. De lider en del av amerikanernas brist på kultur: Det är kvantitet som räknas. Enkelhet är inget de värdesätter. Snarare tvärt om. Ju fler varianter på samma tema, ju fler dollar att tjäna, verkar de resonera.
Dessutom gör ST's bedrövliga webbsida att man inte kan komma åt manualer och applikationsnötter den vägen, och det är beklagligt! Men man kan hitta en hel del via google.
Men STM32 har nog mer än tre gånger så stor kapacitet.
STM32 är dock icke så mycket bättre som man kan tro utifrån reklamen.
Reklamen säger t.ex. en miljon AD-samples per sekund, i praktiken ca fyra gånger sämre, så långt jag lyckats hittils.
Hårdvarudebuggern (OpenOCD + gdb) fungerar bra, och ger en ny dimension åt
laborerandet.
Om hårdvarudebuggern fungerar med ATMega vet jag inte.
STM32 har tre gånger längre (och fler) manualer, och det är tre gånger så jobbigt att få igång utvecklingssystemet.
Det är tre gånger mer att läsa in sig på. Manualerna är dessutom lite mer svårlästa. De lider en del av amerikanernas brist på kultur: Det är kvantitet som räknas. Enkelhet är inget de värdesätter. Snarare tvärt om. Ju fler varianter på samma tema, ju fler dollar att tjäna, verkar de resonera.
Dessutom gör ST's bedrövliga webbsida att man inte kan komma åt manualer och applikationsnötter den vägen, och det är beklagligt! Men man kan hitta en hel del via google.
Men STM32 har nog mer än tre gånger så stor kapacitet.
STM32 är dock icke så mycket bättre som man kan tro utifrån reklamen.
Reklamen säger t.ex. en miljon AD-samples per sekund, i praktiken ca fyra gånger sämre, så långt jag lyckats hittils.
Hårdvarudebuggern (OpenOCD + gdb) fungerar bra, och ger en ny dimension åt
laborerandet.
Om hårdvarudebuggern fungerar med ATMega vet jag inte.
Jag har aldrig testat hårdvarudebuggning och vet inte hur användbart det är, men visst finns det otaliga tillfällen då man undrat - vad sysslar den med nu?
Om det bara är tre gånger så jobbigt så låter det ju överkomligt, hade det varit 5 eller 7 gånger jobbigare hade jag nog inte orkat. Nu låter det nästan genomförbart. Men jag blir lite avtänd när du berättar om databladen! Dom har nog anlitat en extern konsult att skriva databladen som får betalt per sida
Skulle t.ex. Atmel's eller Microchips 32-bitars vara enklare att komma igång med, eller är det ungefär lika krångligt över hela linjen?
Om det bara är tre gånger så jobbigt så låter det ju överkomligt, hade det varit 5 eller 7 gånger jobbigare hade jag nog inte orkat. Nu låter det nästan genomförbart. Men jag blir lite avtänd när du berättar om databladen! Dom har nog anlitat en extern konsult att skriva databladen som får betalt per sida

Skulle t.ex. Atmel's eller Microchips 32-bitars vara enklare att komma igång med, eller är det ungefär lika krångligt över hela linjen?
Ang min erfarenhet av ADC i STM32 är att den drar mycket ström och detta ger störningar och dåliga värden om man inte separerat VDD med VDDA och saknar bra avstörnings kondensatorer,SvenW skrev: STM32 är dock icke så mycket bättre som man kan tro utifrån reklamen.
Reklamen säger t.ex. en miljon AD-samples per sekund, i praktiken ca fyra gånger sämre, så långt jag lyckats hittills.
.
Gjorde något liknande och fick skräp och väldigt skiftande värden, gjorde om med överdriven "vilket det kändes som" supply filter till VDD och VDDA och det funka 100 gånger bättre.
alla har sin åsikt, så jag kan nämna min.
Har under många år jobbat med 8bit´s AVR och har sedan ett halvår gått över till STM32.
Nu när jag har läst på och labbat ett tag så kan jag inte säga annat än att jag är sjukt nöjd med bytet.
jag vet att det tar ett tag att komma in i STM32 men när man väl har börjat se hur dom har tänkte de så började allt rulla på, vilket det gjorde för min del.
Jag vet att det finns mycket mer än 3 gånger så mycket info i databladen, men jag tycker det är bra då det känns utförligt.
Visst det finns vissa delar som det inte står så mycket om men det går att få fram info genom att fråga eller googla.
Jag har bara skrapat på ytan av vad dessa klarar av och är riktigt nöjd, och sitter och flinar för mig själv när det känns som precis bytt upp sig från en gokart till en riktig räserbil

Dock så köpte jag några STM32 chip från kina och dessa har jag haft mycket problem med, säkert B sortering.
Så jag har haft min del av hårslitande och svärande över oförklarliga fenomen

OBS skrivande stund så har mina sömn tabletter börjat värka och texten kanske inte blev så sammanhängande

När det gäller utveckling av detta så köra jag ARM-GCC och GDB (engen skrivet script för de senaste versionerna) och använder Eclipse som editor i Ubuntu 10.10. För debugging och liknande använder jag OpenOCD.
Jag måste säga att det va extremt enkelt i Ubuntu. jag försökte en längre tid i Windows, men fick det aldrig att fungera, men i Ubuntu så var det nästan Plug-and-Play.
Dock så har ska inte testat just STM32 där än, men jag kör en Cortex-M3 µC, en NXP LPC1769. Så jag tror det bara gäller att ha rätt .h filer för STM32an så borde det fungera bra där också.
Installationsskriptet för den sugne:
Jag måste säga att det va extremt enkelt i Ubuntu. jag försökte en längre tid i Windows, men fick det aldrig att fungera, men i Ubuntu så var det nästan Plug-and-Play.
Dock så har ska inte testat just STM32 där än, men jag kör en Cortex-M3 µC, en NXP LPC1769. Så jag tror det bara gäller att ha rätt .h filer för STM32an så borde det fungera bra där också.
Installationsskriptet för den sugne:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.