Elcykel

Berätta om dina pågående projekt.
salle
Inlägg: 854
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Elcykel

Inlägg av salle »

Fick tag på en elmotor idag som är på 330W och max 30V , det är även en snäckväxel på den och nu sitter det ett gummihjul på axeln , min tanke är att sätta dit ett kugghjul ungefär motsvarande framdrevet på en cykel och driva på det innersta drevet på en vanlig 5-växlad cykel.
Ett problem som kom upp , för att få klassa det som elcykel så måste tramporna röra sig när motorn driver.
Är det nån av er som kan hjälpa mig med ideer till att fixa en sådan drivning, samt även ett gaspådrag.


Salle i Växjö
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Fel! Tramperna behöver inte röra på sig när motorn driver!

Jag håller på att bygga en helkapslat cykel och har av olika anledninger (alternativ drivlina) varit i kontakt med trafikpolisen och vägverket om just hur en cykel definieras enligt lagen. Att VV sedan har visat sig vara ytterst okunnig i tekniska frågor är ju skrämmande :(

En "cykel med hjälpmotor" får ha max 250W hjälpeffekt och den ska avta succesivt så att den vid 30 Km/t är noll. Motorn ska assistera den kraft man lägger i tramperna, det betyder att du inte får ta bort möjligheten att trampa men du kan lägga till en motor med de givne begränsningar.

Att din motor är på 330W är ju egentligen bara ett tal för hur mycket den kan omvandla av elektrisk energi som mest, om du begränser det rent elektronisk är det ju OK. Du kan dock råka ut för tråkigheter om farbror polisen får för sig att det nog är olagligt, då måste du ju kunna bevisa att den inte får för mycket effekt osv.

Bara för att jag just har letat lite efter en sån motor: var hittade du den? Finns det fler?
Senast redigerad av Icecap 14 april 2005, 17:26:51, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

du kan sätta en fjädrande kjedjespännare mellan bakhjulet och pedalerna. Sen har du en pott eller brytare för att kolla läget på den. Men du behöver ett separat frihjul på motorn. Du ska ju kunna cykla utan att motorn går.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Icecap: är det inte 25km/h som gäller? Vet du om det finns krav på besiktning eller liknande? Eller är det CE märkning som gäller?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hur orkar ni bry er om den lagliga biten av det hela? Vem bryr sig.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

EDIT: dubbelpost
Senast redigerad av danei 14 april 2005, 17:57:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

gvs skrev:Hur orkar ni bry er om den lagliga biten av det hela? Vem bryr sig.
Om man vill kunna använda sin cykel är ju den lagliga biten viktig!
Jag kan garantera att det kliar i polisens fingrar att stoppa någon som åker runt med en hemmagjord motordriven cykel, och då gäller det att ha lagen på sin sida!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Roligare..

Inlägg av bengt-re »

dessutom att kunna vara laglig...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Byggde en en gång..

Inlägg av bengt-re »

Av en kasserad rovmotor på 400 W. Jag läd den driva framhjulet via en liten rulle för båtsläp som man kan köpa på jule eller clas i sjönn. Funkade dock inte om det var blött. Då burnade den bara. Sen efeter ett tag så visa motorn varför den vart kasserad från början... Kunde inte få tag i någon ny så projektet dog
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Var för vara så laglydig hela tiden? blir bara massa tjafs om man ska orka anpassa sin cykel till lagliga förhållanden. Bygg - kör - var glad.

Så resonernar iaf jag....

Nu vill vi veta var du hittade din motor.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

PÅ jobbet.

Inlägg av bengt-re »

Den satt som drivmotor till en undervattensarfost. Men den led av kollektroskador som någon månad sedare blev dess definitiva död. Vill du en koolar motor så kolla in utbudet av bortlösa RC-motorer. De lär fungera utmärkt ! Kolla in på umeå rc: http://www.umearc.se/cgi-bin/index.pl
Lura dig inte på storleken... de är starka som fn..

Edit:
http://www.mft.nu/
Där har du starkare motorer. Sök annars på nätet. Kryllar av leverantörer
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

varför inte ta en bil generator. Jag ett vilande projekt med en sånn. Men är det någon som har koll på reglerna? Med min cykel får jag redan nu väldigt mycket uppmärksamhet. Vid minsta tvekan skulle jag nog bli stoppad av polisen. Men än så länge har de bara kört fram och tillbaka för att titta på mig.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

och hur ser din cykel ut?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Tja..

Inlägg av bengt-re »

Roligt om det är smått och gulligt..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Hmmm....jag har inte lagtexten just här (har flyttat kontoret = kalabalik) men visst låter 25 Km/t som det rätta talet faktisk......

Anledningen till min kontakt med myndighederna är som följer:
Jag håller på att bygga en 4-hjulig cykel, den ska vara strömlinjeformad så mycket som praktisk användning medger (och det är mycket!) och den ska vara utformad med "recumbent" sittposition.

Jag kan skriva avhandlinger om varför det design är aktuellt så det väntar jag med, jag är medlem i Svenska HPV (Human Powered Vehichles) och har ett par (tycker jag) roliga ideer.

Jag tänkte att byta drivlinjen från kedja till el-drift (trampa generator, driva el-motor, ladda ack, återanvända bromsenergi) och sedan ha en ackumulatorpacket som kraftutjämning, därmed behöver man inte trampa som en idiot uppför backe och hålla igen nerför men VV fattar nada så jag bygger först med kedja och utvärdera själva stommen innan jag bygger den elektrisk och går vidare.

Grejen med myndighetskontakten är att det kan vara trevligt att farbror polisen inte sätter en dit för oregistrerat motorfordon när man kommer i 70 Km/t, jag vill så att säga ha papper på att det är en bra cykel bara. Världsrekordet i kåpat liggcykel, 200 m med flygande start är 110,2 Km/t och det kan ju vara kul att tänka på.

Och skulle jag mot förmodan klara att få dom att godkänna grundtanken kan man ju risikera att någon mindre nogaräknande individ som byggar en kopia av mitt enastående design råkar ladda batterierna hemma och på det viset "konvertera" till el-bil och det är såklart inte meningen :wink: :vissla:

Edit: Jepp, jag har kollat en hel del på detta. Designet är nästa klart, jag behöver "bara" svarva en del grejor, bygga skivhjul och svetsa "lite", skaffa bromsar (100 Kg fet gubbe i 70 knyck med tung cykel = FETA bromsar!)
Skriv svar