Problem: Transformering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Itchago

Problem: Transformering

Inlägg av Itchago »

Tjenixen!

Under julen så hade jag fått mig en slant och spenderade då dessa på ett litet projekt, tänkte prova att transformera likström genom att först göra om denna till AC och sedan köra den genom en transformator, inte det bästa sättet men men..
Nu till probemet..
Hade då tänkt köra strömmen genom en transistor på ~100hz med hjälp av en 555 grind för att få den till ac och sedan in i en transformator. Mystiskt nog när jag då kopplar på 3v DC på bådetransistorn och 555an så händer då inte ett smack... Efter lite kliande i huvudet och sökning på internet kommer jag fram till att jag har kopplat benen på transistorn fel, kopplar om, inget häner nu heller.. Mäter då spänningen ut från hela annordningen och får då fram 1.5 volt... Mätte då EFTER transformatorn.. det bevisar ju iaf att jag har lyckats åstakomma någon slags växelström! Men problemet är att jag kör strömmen genom en 12-230v transformator vilket borde ge 3x19=57v ut... Visserligen är transformatorn menad att köras på 50hz men detta borde inte spela så stor roll att spänningen sjunker från 57-1.5v...
Har bifogat mitt kopplingschema
förövrigt så är min transistor en MOSFET och använder då dessa knasiga Gate Drain Source ben, antar att Source är emittern, Gate, collectorn och Drain Basen efter mina efterforskningar.

Är det någon som har någon som helst aning om vad jag gjort för fel??! Har felsökt som en galning hela eftermiddagen och har blivit ganska sur på röran jag åstadkommit...

Ha en fortsatt trevlig jul/nyår
Alex
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Problem: Transformering

Inlägg av blueint »

Förmodligen kör du transformatorn i mättnad.

Komplett kopplingsschema och signalformer från oscilloskop saknas.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Du har blandat ihop drain och gate. Det är Gate'n som styr. (Hörs nästan på namnet...)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

555 kommer inte att ge symmetrisk fyrkantvåg, det är inte hela världen men heller inte optimalt. 5,6 kΩ borde vara mycket större.

Bygg sedan ett pushpullslutsteg och anslut transformatorn via en kondensator. (pushpullslutsteg=en normal ljudförstärkare).

Protte
Skriv svar