Koppla in elmotor
Koppla in elmotor
Hej
Har köpte en elmotor som jag skall använda till en bandslip som jag håller på och bygger.
Blev lite fundersam på hur jag ska koppla in den bara, så jag behöver lite råd... jag ska köra den på 1 fas 220v.
Har köpte en elmotor som jag skall använda till en bandslip som jag håller på och bygger.
Blev lite fundersam på hur jag ska koppla in den bara, så jag behöver lite råd... jag ska köra den på 1 fas 220v.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla in elmotor
Med tanke på motorstorleken och att det är en 3-fas motor kan du glömma att köra den på 1-fas.
nja, inget du ska göra
det är en trefasmotor, på 3kw
den ska du ha på trefas
en mindre trefasmotor kan man till nöds köra på enfas med en konding så det blir två faser, inget att rekomendera egenteligen
om du måste ha den på enfas så är en frekvensomformare för enfasmatning det vettigaste
i praktiken, kör den på trefas, skaffa en frekvensomformare, eller ta en annan motor
det är en trefasmotor, på 3kw
den ska du ha på trefas
en mindre trefasmotor kan man till nöds köra på enfas med en konding så det blir två faser, inget att rekomendera egenteligen
om du måste ha den på enfas så är en frekvensomformare för enfasmatning det vettigaste
i praktiken, kör den på trefas, skaffa en frekvensomformare, eller ta en annan motor
Jaha, fan också. Det står ju 220 på den efter 380, men det går alltså inte? Vad menas med 220?
220V 3-Fas D kopplad (fanns 110/220V nät förr i industrin), samt att den går att använda i länder där man har 110/220V
- Mizzarrogh
Jo, tekniskt möjligt är det ju, och det finns kondensatorer som skulle klara det för visso... 

Man tappar väl mycket effekt om man kör med 1fas då?
Vart får man tag på en frekvensomformare?
För framtida referens, hur kopplar man in den på 3-fas? Låt säga att man ska starta den med en brytare och ett nödstopp.
Vart får man tag på en frekvensomformare?
För framtida referens, hur kopplar man in den på 3-fas? Låt säga att man ska starta den med en brytare och ett nödstopp.
japp, du tappar så mycket effekt att det inte är lönt att krabba med det
frekvensomformare för en 3kw som drivs med 230v är ganska ovanligt, kan gå att hitta
ex på säljes här eller blocket
ska du ha nytt så är det ändå bättre att skaffa annan motor
koppla in det, den är så liten så man kan direktstarta den, fulkopplat är bara en arbetsbrytare, men ett med överströmsskydd och nollspänningsutlösning är vettigt
frekvensomformare för en 3kw som drivs med 230v är ganska ovanligt, kan gå att hitta
ex på säljes här eller blocket
ska du ha nytt så är det ändå bättre att skaffa annan motor
koppla in det, den är så liten så man kan direktstarta den, fulkopplat är bara en arbetsbrytare, men ett med överströmsskydd och nollspänningsutlösning är vettigt
-
3kW och 28kg samt begagnad och Tjeckisk, släng skiten lägg inte ned någon tid eller kostnader på den.
Köp en ny som har den specen du behöver direkt istället du kommer att spara mycket pengar då.
Eller mata den med trefas.
Även om du skulle lyckas att få den att gå på 230VAC så lär du få säkringsproblem...
Här kommer två tips på enfasmotorer.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3696
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3687
Hur mycket effekt behöver du egentligen?
Min stora bandslip är inte på mer än 600W visserligen trefas men ändå.
Köp en ny som har den specen du behöver direkt istället du kommer att spara mycket pengar då.
Eller mata den med trefas.
Även om du skulle lyckas att få den att gå på 230VAC så lär du få säkringsproblem...
Här kommer två tips på enfasmotorer.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3696
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3687
Hur mycket effekt behöver du egentligen?
Min stora bandslip är inte på mer än 600W visserligen trefas men ändå.
Nej , går inte, om man skall ha något moment, och den skulle ju användas till nån slip/såg eller nått, vilket kräver moment.danei skrev:Det borde gå att köra på 1fas. Då med kondensator.
Köp en riktig motor istället, för den gamla skiten.
det är rätt vanligt att 3 fas motorer har en konding inkopplad och körs på enfas.....
momentet blir säkert tillräckligt och effekten blir vad säkringen tillåter 10A = 2.2Kw.
momentet blir säkert tillräckligt och effekten blir vad säkringen tillåter 10A = 2.2Kw.
Nej det är inte speciellt vanligt, enbart på småmotorer till fläktar, kylskåpskompressorer och dyligt vilka inte behöver något nämnvärt startmoment.
Dock är dessa motorer speciellt lindade för just enfasdrift, och kan i det närmaste kallas för 2-fasmotorer.
Dock är dessa motorer speciellt lindade för just enfasdrift, och kan i det närmaste kallas för 2-fasmotorer.
- SeniorLemuren
Som riktvärde kan man säga att det funkar ok. med 3-fasmotorer upp till ca. 0,75 kw i applikationer där man inte behöver ta ut fullt vrid ur motorn.
2- fasmotorer? såna djur finns inte.
Möjligen 1-fasmotor för 400 volt.
2- fasmotorer? såna djur finns inte.

håller absolut inte med
motorerna som går på enfas är tvåfasmotorer som får sin andra fas via en kondensator
motorerna som går på enfas är tvåfasmotorer som får sin andra fas via en kondensator