Jag håller på med ett projekt där jag har monterat in ett bluetooth-headset i en vanlig trådad hamburgertelefon. Jag har rivit ut allt förutom högtalaren och lött fast kabeln mellan bluetooth-enheten och öronsnäckan och kopplat den till högtalaren istället. Allt detta funkar klockrent med hjälp av lite mekaniska spakar (i form av tändstickor) som startar och stänger av enheten samt att jag gjort om telefonsladden till en laddare som laddar enheten.
Nu till min fråga...
Jag hade tänkt göra en ljudnivåmätare och koppla in den över högtalaren och vill bara använda mig av vissa komponenter då detta är ett skolprojekt där kursen tar upp vissa komponenter.
Som läget är nu har jag gjort enligt den bifogade filen.
De komponenter som jag "får" använda mig av är motstånd, kondensatorer, lysdioder, op-förstärkare (har dock bara en), eventuellt transistorer (har endast en mosfet-transistor).
Helst av allt skulle jag vilja att kretsen tände fler lysdioder beroende på hur starkt personen i andra änden pratar men det funkar inte riktigt då spänningen över högtalaren (resistorn precis till höger om spänningskällan i bilden) inte ökar i takt med effekten eftersom det väl bara är strömmen som ökar ju mer effekt som går genom högtalaren?
Pga detta lilla problem tänkte jag istället att jag skulle bygga ett högpassfilter där bara de ljusa tonerna skulle komma igenom men då gick inte det så värst bra pga frekvensbegränsningarna hos OPn. Därför gjorde jag ett lågpassfilter som ni ser i bilden men det blir inte heller jättelyckat...
Summa summarum: går det att bygga en ljudnivåmätare med bara dessa komponenter? Vet att det finns färdiga kretsar (LM3916 osv) som gör jobbet för en men det vill jag inte använda.
För tillfället så blinkar den friskt just då den andra personen pratar och är helt av när personen inte pratar men vill gärna att intensiteten ska öka ju starkare den andra pratar...
Jättetacksam för svar!