Kulmutter som saknar kulor...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MSV

Kulmutter som saknar kulor...

Inlägg av MSV »

Lika bra att erkänna, jag skruvade ut kulmuttern för långt, och en kula smet! Det kunda man ju räkna ut med baken och en kritbit att det inte var särskilt smart, men nu är det gjort... Hur gör man för att åtgärda ett sånt problem? Något tips även hur man gör för att skruva av muttern helt hade varit bra, jag ska nämligen bearbeta ändarna på skruven.
Skruv och mutter kommer från Ebay-chinesen.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Kulmutter som saknar kulor...

Inlägg av PeterH »

Längst upp till höger finns en länk som det står "sök" på... skriver man exempelvis "kulmutter AND kulor" får man träff på denna tråd plus några andra, bland annat denna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... tter+kulor

Lycka till! :wink:
MSV

Inlägg av MSV »

Tack för söklektionen :)
Men den muttern ser inte alls ut som chines-muttern. På min mutter så sitter det en plastring i änden som verkar ha något med påfyllningen att göra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har du en bild eller något? :humm:
Måhända en nylonpackning? brukar vara pressad eller gängad, är det en kines förmodligen det förstnämnda...
MSV

Inlägg av MSV »

Den verkar faktiskt gängad, och sedan låst med ett par låsskruvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Då bör det väl gå att gänga ur den litet försiktigt (håll till över en stor skål eller liknande) och försöka hålla reda på antalet banor om den är recirkulerande, men skall fördelas jämnt i dem normalt sett i så fall så är nog inte hela världen om de faller ur i en hög. Sedan gör du rent dem ordentligt med avfettning eller liknande om någon blivit skitig tex på golvet och applicerar fett inuti muttern enligt HOs beskrivning (han använde helt enkelt en mejsel som han doppat i fett) när du petar tillbaka dem, som sagt är det dock mycket noga att du inte får in sand eller spån i muttern när du sätter tillbaka den då kulorna snabbt blir förstörd då, annars skall det vara nemas problemas.

Edit: Om ingen ropar "STOPP" nu... :mrgreen: Kanske bäst att vänta litet och se om någon mer här vet besked så vi kan dubbelkolla fall jag mizzat någonting men brukar inte var mer.
H.O

Inlägg av H.O »

Min gissning är att plastringen är en tätning/avstrykare och att de orangea plastbitarna är själva kulreturbanorna, motsvarande de svarta plastbitarna i min mutter. Bara gänga ur den och håll koll på kulorna så du inte tappar bort nån.

Ett rör med en ytterdiameter motsvarande "rotdiametern" på skruven är bra att ha för att hålla kulorna på plats när man gängar på muttern på skruven igen. Annars är det lätt att kulorna "knuffar loss" varandra.
MSV

Inlägg av MSV »

Tack för era svar!
Hur noga är det med antalet kulor i muttern? Jag vet inte om jag tappade en eller två, jag hittade hursomhelst bara en.
Jag har inte lyckats att hitta något datablad på chinesens grejjor...
Skriv svar