Rörelsesensor kopplat till digitalkamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Halloj

Rörelsesensor kopplat till digitalkamera

Inlägg av Halloj »

Hejsan,

Jag är totalt nybörjare på allt som har med elektronik att göra, första inlägget här och hoppas någon vill hjälpa mig.

Jag vill få en webbkamera att gå in i ett "standby" läge och aktiveras/startas genom en rörelsesensor känner av aktivitet på ca 50mm avstånd (avståndet kvittar egentligen då kameran kommer vara riktad in i en vägg och när aktivitet sker på väggen startar kameran). När kameran är aktiverad/påslagen ska en/flera dioder lysa. Om ingen vidare aktivitet sker stängs kameran ner efter X antal sekunder igen. Fortsätter aktiviteten och tar mjukvaran över resten av jobbet och webbkameran förblir dvs påslagen, webbkameran ska inte stå igång onödigt mycket och ge indikation på när den är aktiverad/inaktiverad det är hela grundtanken.

Hur löser jag detta enklast?
v-g
EF Sponsor

Re: Rörelsesensor kopplat till digitalkamera

Inlägg av v-g »

Jag tror att vissa webkameror har detta inbyggt i sin mjukvara om inte finns säkerligen något att ladda ner. Sök på motion activation så borde du hitta massor.
Halloj

Inlägg av Halloj »

Ja det finns program för detta fast det innebär ju att kameran får arbeta alltid vilket kommer bidra till ganska mycket slitage?

Så tänkte jag iaf, att det ev skulle vara lättare att montera en extern rörelsesensor av något slag som helt enkelt stänger av lins etc när det inte behövs, fast såklart tar inte linsen någon stryk av att alltid stå på så är det ju annat fast tycker nått borde väl ta stryk av att den alltid står igång?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nej kameran slits inte nämnvärt, tänk på bevakningskameror de står på dygnet runt i åratal och det är samma teknik som i en webkamera.

Välkommen till forumet förresten!
ristomemo

Inlägg av ristomemo »