blueint skrev:Dessa parametrar kan nog vara bra att specifiera:
* Räckvidd [meter]
* Datahastighet [bit/s]
* Energikrav pga batteridrift
* Vikt/volym maximum
Tja, lite svårt att specificera då det beror på många faktorer, detta var bara tänkt som ett exempel...ett sätt att visa på hur man
kan göra

Självfallet så påverkas ju alla ovanstående punkter av valet av modul, och hur denna är tänkt att användas, det finns en uppsjö av dessa enkla billiga moduler, lättast är väl att analysera databladet för den modul man är intresserad av och försöka utröna om det är tillfyllest.
Ang. processorn så är det ju samma sak där, beror på en massa

, t.ex klockhastighet, duty-cycle mm.
Ett exempel kan vara en "remote" mätare av något slag, som kanske kontinuerligt skickar data till en mottagare, en annan kan vara t.ex en fjärrkontroll som bara används 3-5 sekunder varannan dag eller så..
Dessa kommer ju att ha ganska stora skillnader i "batteritid", både sändare
och mottagare
Som ett riktmärke kan jag nämna att jag byggt ett flertal "småsändare" och mottagare liknande denna, även rent diskreta lösningar och man
kan komma ned till genomsnittsförbrukningar på runt 10-40uA och räckvidder på uppåt 100 meter "LOS" eller ca. 20-30 meter inomhus, samt, i ett specifikt fall, där användningstiden var låg, upp till 3 års batterilivslängd ! , allt detta med
ett CR2430 batteri
Just den specifika lilla sändaren är stor om ett armbandsur ungefär och har en räckvidd utomhus på ca. 100-200 meter, ungefär som en bra "bil-fjärr".
Dessa siffor är i mångt och mycket tagna "ur huvudet" och skall betraktas som ungerfärliga
..MEN..jag säger
INTE att det är
lätt att erhålla detta, utan det krävs noga planering och konstruktion för att uppnå dessa värden, såsom t.ex "idle" mode på både radio och processor, där dessa strömmar kan vara så låga som 1uA tillsammans.
Vad man däremot
kan förvänta sig av en dylik konstruktion är en ganska hyfsad funktion lämpad för relativt låga överföringshastigheter, < 100kb/s, samt en relativt låg strömförbrukning till framförallt, ett lågt pris + som extra bonus....relativt enkla att bygga
MVH. Sonny