Lamineringsmaskin för kretskort. Några frågor.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Klurige

Lamineringsmaskin för kretskort. Några frågor.

Inlägg av Klurige »

Jag köpte precis en lamineringsmackapär, som jag tänkte göra om så den kan användas till att överföra toner till kretskort, enligt toner-transfer-metoden.
(Lamineringsmaskinen är av det kända kvalitetsmärket Proove, och inhandlades på GeKås i Ullared för 159 kronor.)

Det som är bra med denna är att den med lätthet klarade av att valsa igenom 2-3mm tjocka kretskort. (Hur man nu ska få tag på kretskort som är tre millimeter tjocka? :) )

Nackdelen, och något jag skulle behöva lite hjälp med, är temperaturregleringen. Den värmer endast till 120 grader, så jag behöver ordna till en ny temperaturstyrning.

Den nuvarande styrningen är i mina ögon lite udda. Det är en väldigt primitiv styrning, bimetalltermostat som bryter vid 120 grader. Det konstiga är att det sitter två termostater parallellt. Den ena bryter vid 108 grader och den andra vid 120 grader. Varför har man satt dit två stycken? Eftersom de sitter parallellt så kan man väl lika gärna ta bort den för lägre temperatur? Jag tycker det är självklart, men eftersom detta är en mycket billig produkt så förväntar jag mig att man sparar på alla kostnader och då verkar det osannolikt att man sätter in en termostat som inte behövs.
Kommentarer om detta mottages tacksamt.

Vad jag hade tänkt göra är att ta givaren från en ugnstermometer och bygga en komparatorkrets som bryter ett relä vid given temperatur. En potentiometer får agera börvärde så jag kan justera in temperaturen till de 150-170 grader som brukar behövas för att smälta toner.

Hur stabil drivspänning behövs för en sådan krets? Den nuvarande styrningen arbetar endast med nätspänningen. Jag hade hoppats att klara mig med en likriktarbrygga, zenerdiod samt utjämningskonding. Kan det rent av räcka med endast zenerdiod och konding?

Där sitter även en värmesäkring. Jag vet inte hur höga temperature den klarar, men jag tänkte vänta med att byta den tills jag ser om den håller för de högre temperaturerna.

/Robert
barbarossa
EF Sponsor

Re: Lamineringsmaskin för kretskort. Några frågor.

Inlägg av barbarossa »

Det är "något" säkrare att ha potentiometern på jordpotential om du vill kunna justera när prylen är inkopplad och då måste du isolera styrkretsen från fas och nolla.

Ett alternativ är att prova olika bimetallbrytare tills du hittar någon som du trivs med.

//A
Klurige

Inlägg av Klurige »

Nu hittade jag precis en gammal digital timer i skrotlådan. Displayen är trasig, men resten funkar, så jag tänkte att jag kanske kunde använda den till styrningen.
Timern består av två kort med tre ledare emellan, noll, 1.5v och styrning. När styrledaren går hög (1.5v) så sluter reläet och när den går låg så öppnar reläet.

Med denna som hjälp borde det inte vara helt svårt att få till min styrning, hoppas jag.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det finns en monstertråd där även ämnet lamineringsmaskiner avhandlas:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=11805
Klurige

Inlägg av Klurige »

Tack för tipset. Så snart jag har några dagar till övers skall jag läsa den. :)
Skriv svar