NTC-motstånd som temperaturgivare
NTC-motstånd som temperaturgivare
Hej
Jag använder följande NTC-motstånd som temperaturgivare ihop med en mikroprocessor:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 16-6d502fb
Det är seriekopplat med en 4.7k resistor som spänningsdelning med 5V matning och punkten mellan NTCn och resistorn är kopplat till en AD-ingång på en mikroprocessor. Temperaturen beräknas med flyttal enligt ekvationerna i databladet, och det ger rimliga värden.
Problemet är att när jag blåser på motstådet med en fläkt så sjunker temperaturen som visas ca 0.4 grader. Beror det på att det värms upp av effektutvecklingen från matningsströmmen? Vad är ett rimligt värde att ha på strömmen genom motståndet?
Anledningen att jag har ett så (fysiskt) litet motstånd är att jag vill ha snabb respons, men en liten massa är också känsligare mot egenuppvärmning. Hur brukar man göra när man har en så liten givare?
Jag använder följande NTC-motstånd som temperaturgivare ihop med en mikroprocessor:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 16-6d502fb
Det är seriekopplat med en 4.7k resistor som spänningsdelning med 5V matning och punkten mellan NTCn och resistorn är kopplat till en AD-ingång på en mikroprocessor. Temperaturen beräknas med flyttal enligt ekvationerna i databladet, och det ger rimliga värden.
Problemet är att när jag blåser på motstådet med en fläkt så sjunker temperaturen som visas ca 0.4 grader. Beror det på att det värms upp av effektutvecklingen från matningsströmmen? Vad är ett rimligt värde att ha på strömmen genom motståndet?
Anledningen att jag har ett så (fysiskt) litet motstånd är att jag vill ha snabb respons, men en liten massa är också känsligare mot egenuppvärmning. Hur brukar man göra när man har en så liten givare?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: NTC-motstånd som temperaturgivare
Vad händer om du ökar motståndet till 10 kΩ ?
Kan det vara avkylningseffekt?
Kan det vara avkylningseffekt?
Om du drar runt 0,5mA igenom den blir det avsatt runt 1,25mW i den. Det kan såklart ge en viss temperaturutveckling men om det motsvarar 0,4°C vete katten men omedelbart kan jag tycka att det nog är rätt.
Och hur mycket du kan dra igenom av ström utan att påverka resultatet: 0,00µA!
Sedan är det ju frågan om vilken upplösning du har i din A/D-omvandling och hur stor inverkan du kan acceptera när du ska välja mätström.
Och hur mycket du kan dra igenom av ström utan att påverka resultatet: 0,00µA!
Sedan är det ju frågan om vilken upplösning du har i din A/D-omvandling och hur stor inverkan du kan acceptera när du ska välja mätström.
@MicaelKarlsson
Du menar seriemotståndet? Då kommer en resistansändring i ntc-motståndet inte ge upphov till lika stor spänningsändring och jag tappar upplösning.
Är bara en 10-bitars ADC.
Är det värt att byta till 100k ntc (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =60-279-65) eller blir det mycket brus då? Just nu tar jag 10 sampel, kastar bort största och minsta och delar på 8.
Du menar seriemotståndet? Då kommer en resistansändring i ntc-motståndet inte ge upphov till lika stor spänningsändring och jag tappar upplösning.
Är bara en 10-bitars ADC.
Är det värt att byta till 100k ntc (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =60-279-65) eller blir det mycket brus då? Just nu tar jag 10 sampel, kastar bort största och minsta och delar på 8.
Det bör gå att pulsa strömmen med en duty cycle på 1 - 10 % och mäta i intervallet.
- prototypen
Det är väl bara att ansluta motståndet till en utport på processorn.
Sätt porten hög , mät ,stäng porten, vänta så länge som möjligt.
Sedan, är du SÄKER att luften du blåser dit med fläkt har samma temperatur som den som fanns runt NTC motståndet före fläktandet.
Protte
Sätt porten hög , mät ,stäng porten, vänta så länge som möjligt.
Sedan, är du SÄKER att luften du blåser dit med fläkt har samma temperatur som den som fanns runt NTC motståndet före fläktandet.
Protte
Att pulsa motståndet låter som en bra idé. Jag ska testa det senare.
Jag är ganska säker på det, har testat på flera sätt med samma resultat (närmare 0.6 grader än 0.4 faktiskt). Det är väldigt liten massa på motståndet, så det reagerar snabbt. Har man det utomhus tar det några sekunder tills det visar minusgrader. Det är även den lilla massan som får mig att tro att strömmen genom motståndet påverkar dess temperatur.prototypen skrev: Sedan, är du SÄKER att luften du blåser dit med fläkt har samma temperatur som den som fanns runt NTC motståndet före fläktandet.
Protte
Jag skulle valt 30kΩ istället för 5kΩ NTC. Vissa AVR processorer har även 20x gain på ADC:n vilket innebär att du kan ha 0.05 * vref som spänning över motståndet. Vref kan inte vara hur litet som helst, kanske 2 volt... då får du 0.1 volt över spänningsdelaren, vilket minskar effekten betydligt jämfört med 5 volt.
TIPS: kolla upp kvalitén på ugångar innan du använder en utgång direkt utan buffring för att pulsa matningen till motståndet... Troligtvis så är det fina 5V-nivåer (eller vad för logiknivå mikrokontrollern kör), men det kan vara läge att kolla upp, så att det inte blir olika värden beroende på en massa okontrollerbara faktorer...