Kontakt som används i vattenkokare + dimension på elmotorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Magmac

Kontakt som används i vattenkokare + dimension på elmotorer

Inlägg av Magmac »

Hej alla elektronikfans!

Håller på med ett projekt rörande en citruspress (fortfarande på conceptnivå) och har några frågor kring elektriska komponenter. Ni verkar engagerade och hjälpsamma på denna sidan så jag tänkte att jag ger det en chans. Har försökt att hitta info kring det här själv men utan större framgång.

1: Min första fråga gäller kontakter av den typen man ofta hittar i botten på bland annat vattenkokare. Där man ansluter kokaren till elen genom att bara "ställa ner" behållaren på sin platta. Vad heter en sådan anslutning och finns det olika typer? Skulle det vara möjligt att ha fler än en sådan kopplade i serie? Dvs ansluta flera enheter på varandra (hoppas ni förstår vad jag menar). Och med möjligt menar jag mest ur säkerhetssynpunkt, skulle det tillåtas?

2: Min andra fråga rör elmotorer till elektriska hushållsprodukter.
Behöver klura ut hur stor motor jag behöver och främst vilka dimensioner den kommer ha. Någon som sitter på en trevlig länk till något sådant info eller annan info i frågan så skulle det uppskattas! Vad jag förstått så är det vanligast med universalmotorer i köksutrustning.

3: Kan man hitta info kring gällande bestämmelser och direktiv kring elsäkerhet kring elektriska hushållsprodukter utan att köpa dyra (iaf för mig) standarder från SIS? behöver ingen exakt info, mest grundläggande.

sådär, får ursäkta de långa frågorna.
Tack på förhand!
/M
blueint
Kontakt:

Re: Kontakt som används i vattenkokare + dimension på elmoto

Inlägg av blueint »

Ska du bygga en apparat som pressar eller centrifugerar frukten?, detta då jag för en vecka sedan fick veta att fruktcentrifuger kallas för pressar. Vilket det iofs kan ses som vid nog stor G-kraft, men som är felaktig benämning.

Kontakten som används är nog special. Du kan ju kolla här dock:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_connector

I övrigt måste EMC direktiv, Maskindirektiv (säkerhetsbrytare), Matsäkra material, osv.. uppfyllas.
Magmac

Inlägg av Magmac »

tack for svaret Blue, ska kolla in länken.
Tror det benämns press, en fruktcentrifug är väl en sån där man kan slänga ner all möjlig frukt. Min ska vara specifikt för citrusfrukter. För att skingra oklarheter, grundläggande principen är denna:

homeandcook.co.uk/../juicers_and_press/moulinex_direct_serve/Pressage_pc600.jpg

urltrim
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska du tillverka nåt som skall säljas så måste du i princip kunna de standarder som gäller. Vill du inte köpa standarderna och lära dig dem själv (kurser etc) så måste du antagligen köpa in kunskaperna som konsulttjänst. Problemet med att köpa det hela som en konsulttjänst är att det ändå till syvende och sist är du som tillverkare som har ansvaret för produkten.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Snygg photoshopping på den bilden... :mrgreen: Skulle vilja se den citrusfrukt som ger så mycket saft ur en halva att den fyller skålen och ger en rejäl stråle ner i glaset :lol: Men törstig blev man... Får man fråga vad du vill göra, är det bara en egen design på en produkt som du vill placera på marknaden eller finns det några nya tekniska innovationer involverat i projektet? (nyfiken)
Magmac

Inlägg av Magmac »

Projektet är på univeristetsnivå på en skola i utomlands inom industridesign. Gör dock projektet i samarbete med ett välkänt designföretag, så produktion är inte uteslutet och i det här stadiet måste jag åtminstone kolla upp om mina idéer är möjliga att genomföra. Så att köpa standarder eller konsulter känns som att ta i, iaf i detta stadiet. :)

Det jag är mest fundersam över när det gäller standarder är det här med kontakten och att ha sådana kontakter (som i vattenkokare) i flera steg. Om det finns något inom elsäkerhet som gör det farligt eller omöjligt. Jag vill alltså använda två sådana kontakter i serie för att driva motorn.

Kan väl inte påstå att det handlar om nya tekniska innovationer, men den skiljer sig i alla fall lite från befintliga produkter.

Och ja, hemskt manipulerad bild jag lyckades få fram, tror någon häller i juice ur ett paket från baksidan :P

Tacksam för svaren! Finns det kanske någon som har koll på elmotorer och något sätt att hitta dimensioner på sådana?

/M
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att dimensionera elmotorn behöver du veta vilket varvtal och vilket vridmoment som behövs. Det finns nån gammal tråd här om en eldriven skottkärra som hade en hel del beräkningar.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Jag har en simpel men välfungerande citruspress hemma. 25W står det på den. Men det säger nog inte så mycket :). Kommer ihåg att den var billig. Köp en å skruva i sär? Då lär du få en del kunskap om hur du ska tillverka din press.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ställ upp en manuell citruspress. Montera en pinne + fjäderkraftmätare mot citruspressens sida. Låt en person pressa, medan den andra mäter hur stor kraft som behövs. Detta ger sedan Nm (kraft*momentlängd) som tillsammans med tiden ger effekten.

Strömmen till motorn är proportionell mot momentet.
Skriv svar