Kompensering av vinkelräthet (Mach3)
Kompensering av vinkelräthet (Mach3)
Finns det någon möjlighet att mjukvarukompensera för att X-axeln inte är helt vinkelrät mot Y-axeln på en fräs i Mach3?
- tecno
- Inlägg: 27246
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Kompensering av vinkelräthet (Mach3)
2:a skärmen dvs MDI
Till vänster hittar du 'Local System Rotated' men detta vrider hela alltet, detta förutsätter att X/Y är korrekt 90°.
Känner inte till att det skulle gå att 'justera' axlarnas inbördes vinkel separat. Du bör justera dina axlar så de blir korrekta.
Till vänster hittar du 'Local System Rotated' men detta vrider hela alltet, detta förutsätter att X/Y är korrekt 90°.
Känner inte till att det skulle gå att 'justera' axlarnas inbördes vinkel separat. Du bör justera dina axlar så de blir korrekta.
Re: Kompensering av vinkelräthet (Mach3)
Problemet är skruven för att rikta portalen ger lite stort utslag. En liten "knäck" på skruven kan ge nån tiondel per decimeter så det är väldigt svårt att få till bättre precision än så. Hade man kunnat justera det sista med mjukvara hade det varit perfekt. Känns som en ganska enkel funktion dessutom. "För varje <A> steg i X, lägg på <B> i Y".
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:26:27
- Ort: stockholm
Re: Kompensering av vinkelräthet (Mach3)
Funktionen finns i EMC2, alltså motsvarigheten till mach3 fast i linux.
Där kan man definiera helt egen kinematik. Din x-axel kan i teorin se ut som en banan och programvaran kan kompensera för det.
Har inte kommit igång med något av programmen så jag kan inte säga hur man gör..
Där kan man definiera helt egen kinematik. Din x-axel kan i teorin se ut som en banan och programvaran kan kompensera för det.
Har inte kommit igång med något av programmen så jag kan inte säga hur man gör..