Växla ut stegmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
monstrum

Växla ut stegmotorer

Inlägg av monstrum »

Tycker drivningen är lite väl högväxlad på min fräs med ca 10 helsteg per millimeter. Då jag hängt på mycket tyngre spindel än vad som är tänkt så kan jag inte utnyttja den höga snabbmatningen eftersom jag måste begränsa accelerationen ganska mycket.
Funderar på att bygga någon form av utväxling där motorn sitter monterad på ett plattjärn och via en rem driver en axel som sitter på samma ställe som motorn gör nu. Fördelen med direktdrivning av remmen nu är att det blir i det närmaste blir glappfritt. Om jag lägger ytterliggare ett steg, är det någon stor risk att den extra remmen gör att det blir antingen glappigt eller att det blir gummisnoddseffekt?

Vill mest veta om det är lönt att lägga tid och energi på detta, eller köra som det är och börja planera en helt ny maskin istället.

Edit: Stavningskontroll på ämnesraden...
Senast redigerad av monstrum 4 december 2010, 00:40:53, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Re: Växla ut stegmotorerängt

Inlägg av H.O »

Om du redan har en remtransmision kanske det är enklare att ändra utväxlingen på den än att lägga till ytterligare ett "steg"? Oavsett så är en korrekt monterad kuggremstransmison tämligen glappfri. Det finns många olika kuggprofiler där vissa är bättre än andra men jag tror knappast att det påverkar den här applikationen.
monstrum

Re: Växla ut stegmotorerängt

Inlägg av monstrum »

Jo, det skulle naturligtvis vara den bästa lösningen. Problemet är att den nuvarande remtypen inte går att få med mindre drev som skulle göra någon väsentlig skillnad. Skulle väl förvisso kunna byta till en mer fintandad remtyp, men då tummar man ju på kraftöverföringsförmågan.

En rem och ett par drev handlar ju inte om så många kronor så det får nog bli att testa på en axel och se om det blir bra.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Växla ut stegmotorer

Inlägg av gOry »

Finns de inte bredare remmar av den fintandad typen?
Skriv svar