Batterivakt och batteri till värmesulor-projekt?
Batterivakt och batteri till värmesulor-projekt?
Jag är ny här på forumet men jag har sökt men inte riktigt hittat den information jag söker så jag provar med en egen tråd. Har precis byggt ett par värmesulor av kanthal-tråd och undrar nu vilken typ av batterier som är lämpligast att driva dem. Har ett 7,2 V 3000mAh NiMh acc som jag tänkt använda men det kanske finns bättre alternativ än NiMh? DE skall ju användas när det är kallt ute som ni kanske förstår.
Jag har valt att ha en effekt på lite mer än 6 watt totalt. Provade med batteriet och då drog de 0,88 A vilket ger ungefär 6,34 W. Men det jag är rädd för är att jag ska förstöra batterierna om jag glömmer eller har dem på för länge. Hittade nån siffra på att man inte ska gå under 1 volt/cell. Därför undrar jag om det finns någon enkel lösning för att undvika det. En batterivakt helt enkelt. Såg i en gammal tråd att kjell.com hade en sådan lösning(http://www.kjell.com/?item=87116&path=6 ... 00,7820000). Dock verkar den ha försvunnit ur sortimentet. Ser ju enkel ut att bygga men då bör man ju veta va det skall vara för komponenter och värden. Den borde väl funka för mitt ändamål eller? Tacksam för alla tips då jag inte är någon elektronik-guru.
Jag har valt att ha en effekt på lite mer än 6 watt totalt. Provade med batteriet och då drog de 0,88 A vilket ger ungefär 6,34 W. Men det jag är rädd för är att jag ska förstöra batterierna om jag glömmer eller har dem på för länge. Hittade nån siffra på att man inte ska gå under 1 volt/cell. Därför undrar jag om det finns någon enkel lösning för att undvika det. En batterivakt helt enkelt. Såg i en gammal tråd att kjell.com hade en sådan lösning(http://www.kjell.com/?item=87116&path=6 ... 00,7820000). Dock verkar den ha försvunnit ur sortimentet. Ser ju enkel ut att bygga men då bör man ju veta va det skall vara för komponenter och värden. Den borde väl funka för mitt ändamål eller? Tacksam för alla tips då jag inte är någon elektronik-guru.
Re: Batterivakt och batteri till värmesulor-projekt?
välkommen till forumet
det finns ju ett allternativ som är enkelt
18650 batteri med inbyggd batterivakt
jag har själv köpta värmesulor som drivs med två r6, men med 2.4v är det för lite effekt
det är klent med 3v med, men med 3.6 så blir det lagom och jag kommer kolla efter någon lämplig batterihållare och annvända dom istället
det finns ju ett allternativ som är enkelt
18650 batteri med inbyggd batterivakt
jag har själv köpta värmesulor som drivs med två r6, men med 2.4v är det för lite effekt
det är klent med 3v med, men med 3.6 så blir det lagom och jag kommer kolla efter någon lämplig batterihållare och annvända dom istället
Ja men 18650 batterier låter ju som en bra ide. Är det bara att köra tills de själva slår ifrån då eller(förutsatt att det är 18650 batterier med skyddskrets)? Vore ju kanon då man inte behöver bry sig om hur länge man haft dem inkopplade. Någon som vet var man kan få tag på hållare liknande denna http://www.batteryspace.com/Battery-hol ... 20AWG.aspx
ska vara så
ska själv prova när jag får tummen ur
ska du verkligen ha 3 celler i serie?
jag gillar inte den formen på batterihållare
men ska du ha dina vid foten eller ha kabel till ficka på överkroppen?
ska själv prova när jag får tummen ur

ska du verkligen ha 3 celler i serie?
jag gillar inte den formen på batterihållare
men ska du ha dina vid foten eller ha kabel till ficka på överkroppen?
Som jag har dem nu har jag batterierna vid midjan och sulorna är då seriekopplade men min tanke är att köra dem var för sig och då kommer det bli lagomt med två eller tre parallellkopplade 18650 batterier till varje sula. Kommer nog ha batterierna nere vid foten då. Har iaf beställt 18650 batterier och laddare nu så väntar på att de ska komma om några dagar. Något tips på batterihållare för 2-3st 18650 batterier?
kollade lite på jobbet, batterierna passar ganska lagom i, hm 25mm vprör, osäker på vilken storlek det är över 20mm
då det kommer jag köra som hållare
svarva till plugg till topp och botten
och en sprint som låser, tätning med oring
få se om det blir bra
då det kommer jag köra som hållare
svarva till plugg till topp och botten
och en sprint som låser, tätning med oring
få se om det blir bra
Ja det skulle ju kunna funka det också. Men jag ska nog prova något liknande detta http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=487332 Köpte lika boxar på ebay. 12 st för 6 dollar och då var det gratis frakt. Ska bara få tag på kontaktbleck så ska det väl gå vägen. Dröjer väl några dagar innan jag får boxarna men jag återkommer med bilder när jag fått dem och fått dit kontaktblecken.
Byggde den här laddaren till min R/C-anläggning för en massa år sedan.llimpan skrev:............... Men det jag är rädd för är att jag ska förstöra batterierna om jag glömmer eller har dem på för länge. Hittade nån siffra på att man inte ska gå under 1 volt/cell. Därför undrar jag om det finns någon enkel lösning för att undvika det. En batterivakt helt enkelt. Såg i en gammal tråd att kjell.com hade en sådan lösning(http://www.kjell.com/?item=87116&path=6 ... 00,7820000). Dock verkar den ha försvunnit ur sortimentet. Ser ju enkel ut att bygga men då bör man ju veta va det skall vara för komponenter och värden. Den borde väl funka för mitt ändamål eller? Tacksam för alla tips då jag inte är någon elektronik-guru.
Kopplingen nedan är hämtad från Allt om Elektronik.
Jag modifierade styrlogiken så att den skulle fungera för att ladda både 10.8V acken
och 4.8V acken samtidigt.
Logiken ser till att först ladda ur de båda ackarna till en spänning som motvarar 1V per cell.
När den ena är urladdad så väntar laddaren in den som fortfarande inte är urladdad och sedan
startas laddningen med en inställbar ström och efter 14 timmar så slår logiken ifrån.
Jag hade olika ackar och ett par kunde snabbladdas och switchen för ström kopplade även
om logiken så en tid på 5 timmar valdes.
741 fungerar som komparator och ger signal vid 4V. Byggde även en "lyxvariant" på dubbelsidigt glasfiberlaminat
till min morfars jaktradios. Gnuggisar var det som gällde.
NiCd-celler mådde bra av att laddas ur innan uppladdning vilket inte är lika nödvändigt för NiMh