Då vi inte hade några speciella bitar som skulle anodisas så kapade vi till några små aluminiumbitar att öva på.
Dom rengjordes sedan noga varvid dom fick ett betningsbad i en blandning av natriumhydroxid och vatten, därefter sköljdes dom noga varvid dom fick ett dopp i 35% saltsyra för att sedan sköljas igen.
Efter det så var dom redo för själva anodiseringen.
Själva anodiseringsbadet är en liten plastbunke som är halvfylld med utspädd svavelsyra (ca 15%), längs dess sidor hänger ett några bitar aluminiumplåt som agerar katod, dessa ansluts sedan till minuspolen på labbagregatet.
Bitarna hängdes i 2.5mm aluminiumtråd som bockades så att god kontakt skulle uppstå.
Vi körde med en ström på ca 2A/dm2 och en tid på ca 40-50min.
Efter anodiseringen provades några olika färger, bitarna lades i färgbad som höll en temperatur på ca 40-50 grader, det fungerade även med rumstemperatur fast då gick det hela långsammare.
Dom färger som testades var:
- Karamellfärger "Dr. Otker" inhandlade på ICA:
Grön: Fungerade bra
Röd: Fungerar men behöver mer tid på sig för att absorberas, Ger en ganska ljus röd färg
Gul: Fungerade inte alls
Blå: Fungerade bra
- Textilfärg "Herdins" också inköpt på ICA
Svart: Fungerar väldigt bra, snabb att färga och väldigt dryg.
I framtida försök ska jag nog testa fler textilfärger för att se om dom är lika bra som den svarta.
Efter färgningen så ska bitarna "tätas" det går till så att man kokar dom i vatten, kokar man dom direkt så är det lätt att vissa färger "tvättas bort" innan oxidskiktet har slutit sig riktigt, så för att minska risken för det så lät vi bitarna hänga i ångan från en kastrull i ca 10 min innan dom kokades i 20-30 min.
Här är lite bilder:
Rätt skyddsutrustning är viktigt

Lite färger
Bastu

Och ett varmt bad
Den röda och blåa karamellfärgen
Den svarta textilfärgen
Och till sist den gröna karamellfärgen.
Att dom gröna cylindern ser flammig ut beror på att jag först provade med gul färg för att sedan lägga den i grön färg vilket gjorde att den blev lite ojämnt färgad.
Den gröna plattan är färgad hårdare för att se hur mörk man kunde få den gröna färgen.