Surfade runt lite, sökte i ämnet och hittade hit.
Läst några trådar i liknande ämnen men detta är "lite" lägre nivå på

Blev sugen på att filma under vatten på distans så att säga. Tanken är till att börja med
att filma ned till ca 5m djup. Styrningen av kamerahuset kommer bli via någon form av pinne upp till ytan.
Billigaste färdiga kitet jag hittat var någon form av väska med en liten 7" skärm inbyggd i locket och kamera med 20m kabel. Detta kit kostar 4k och är "för dyrt".
Kamerahuset tänkte jag svetsa ett i stål. Detta av flera anledningar.
Vikt som balanserar flytkraften av luften i boxen samt styrka för att fästa "pinne" i husets bakkant. Pinnstyrning vald med tanke på enkelhet samt väldigt exakt styrning vid behov.
Kamera inköptes här om dagen.
Blev denna..hoppas ni inte dömer ut denna redan nu

F*n vet inte hur man länkar direkt då adressen inte ändrar sig på deras sida när man klickar sig fram

CCD färgkamera med IR
Kamera med IR-belysning i robust aluminiumhus. Klarar att sitta utomhus. Försedd med 1/4”CCD-bildsensor från Sharp med 420 linjers upplösning. Ger en bildkvalitet som lämpar sig för övervakning där materialet är viktigt vid eventuell brottsutredning. IR-belysningen gör att kameran ”ser” även i totalt mörker på ett område upp till 10 meter från kameran.
Specifikationer:
1/4” CCD-kamera (IP66)
Maxupplösning: 420 linjer, 25 bilder per sekund.
Mått inkl keps: 85 x 55 mm
Kabel: 15 meter BNC

50738 är deras (Kjell & Company) art.nr på denna kamera i alla fall, står dock inget mer än texten jag kopierade in.
Har testkört kameran hemma och något jag bekymrar mig över är linsen/dioderna som sitter runt linsen = reflexer i glaset som skall sitta i kamerahuset.
Verkar som att man måste vinkla glaset rätt kraftigt för att inte få svåra reflexer.
Ir-belysningen verkar vara hyffsat drag i när jag småtestade i alla fall. Undrar hur det fungerar under vatten...
Alla tankar, tips och råd är välkomna!
Mvh Jimmy