Bygga undervattenskamera (film)

Berätta om dina pågående projekt.
vigg

Bygga undervattenskamera (film)

Inlägg av vigg »

Hej!
Surfade runt lite, sökte i ämnet och hittade hit.
Läst några trådar i liknande ämnen men detta är "lite" lägre nivå på :)
Blev sugen på att filma under vatten på distans så att säga. Tanken är till att börja med
att filma ned till ca 5m djup. Styrningen av kamerahuset kommer bli via någon form av pinne upp till ytan.
Billigaste färdiga kitet jag hittat var någon form av väska med en liten 7" skärm inbyggd i locket och kamera med 20m kabel. Detta kit kostar 4k och är "för dyrt".
Kamerahuset tänkte jag svetsa ett i stål. Detta av flera anledningar.
Vikt som balanserar flytkraften av luften i boxen samt styrka för att fästa "pinne" i husets bakkant. Pinnstyrning vald med tanke på enkelhet samt väldigt exakt styrning vid behov.
Kamera inköptes här om dagen.
Blev denna..hoppas ni inte dömer ut denna redan nu :humm:
F*n vet inte hur man länkar direkt då adressen inte ändrar sig på deras sida när man klickar sig fram :oops:

CCD färgkamera med IR

Kamera med IR-belysning i robust aluminiumhus. Klarar att sitta utomhus. Försedd med 1/4”CCD-bildsensor från Sharp med 420 linjers upplösning. Ger en bildkvalitet som lämpar sig för övervakning där materialet är viktigt vid eventuell brottsutredning. IR-belysningen gör att kameran ”ser” även i totalt mörker på ett område upp till 10 meter från kameran.

Specifikationer:
1/4” CCD-kamera (IP66)
Maxupplösning: 420 linjer, 25 bilder per sekund.
Mått inkl keps: 85 x 55 mm
Kabel: 15 meter BNC

Bild

50738 är deras (Kjell & Company) art.nr på denna kamera i alla fall, står dock inget mer än texten jag kopierade in.
Har testkört kameran hemma och något jag bekymrar mig över är linsen/dioderna som sitter runt linsen = reflexer i glaset som skall sitta i kamerahuset.
Verkar som att man måste vinkla glaset rätt kraftigt för att inte få svåra reflexer.
Ir-belysningen verkar vara hyffsat drag i när jag småtestade i alla fall. Undrar hur det fungerar under vatten...
Alla tankar, tips och råd är välkomna!
Mvh Jimmy
Senast redigerad av vigg 28 november 2010, 23:21:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Bygga undervattenskamera (film)

Inlägg av grym »

välkommen till forumet
gjorde något sådant för ett antal år sedan när jag tappat en sak i sjön

det funkar, men man vill helst ha en kamera med så hög ljuskänslighet som möjligt

och belysning en bit utåt sidorna
har du lysdioderns runt om ska du ha linsen så närma rutan som möjligt och även täta optiskt mellan ruta och lins

kolla på rov på forumet så kommer du npg hitta en hel del

lycka till :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Trevligt projekt. Dock måste du nog tänka om med ir-dioder. IR dämpas mycket snabbt i vatten. Det bästa är att köra med grönt ljus, 500-550 nm våglängd. I de lasermätsystem vi bygger som mäter djup med laserljus använder vi 532 nm.
Sen ska man försöka separera kamera och lampa eftersom man lätt får massa reflektioner från fönstret och från partiklar i vattnet.
vigg

Inlägg av vigg »

Hmm, ok. Utdömt direkt :(
Är detta ens möjligt att bygga med en hyffsad funktion om vi lägger budgeten på max 1200:- för kamera + belysning?
Räkna ej in kamerahus, skärm etc.

Förslag på kamera och belysning emottages tacksamt.
Ingen aning vad grönt ljus är mer än vad det låter som.

Lovar att visa byggbilder samt slutresultat.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför köpa en kamera i ett hölje då den ska byggas in i ett hölje? Om du kan så lämna den tillbaka.

Köp lös kamera och bygg extern belysning utanför kamerahöljet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En tanke jag haft är att göra en ring av LEDs med god distans till kameralinsen, men vet ej om det funkar i vatten?

Din kamera kommer att fungera men synfältet blir alltid väldigt begränsat i vattnet, därav tipset om högre ljuskänslighet, men beror ju på vad du har för krav.

Har du tex balkbitar eller något kan du ju göra separata höljen för tex LED belysning med starka leds samt bulta ihop två plexiskovor med silicone eller gummitätning emellan och många, minst sex åtta bult i en cirkel och en stålbricka så bör det fungera. Tror säkert LEDsen går att montera i borrhål om man kan täta anslutningarna väl...
Går kanske till och med att montera dem i små plexikuber eller kuber av genomskinlig gjutplast?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sony har dom bästa CCTV-chipen. Dom har även en teknik som heter HAD / Super HAD där, det sitter en liten lins för varje pixel på sensorn.

Dessa kör jag med och det funkar mycket bra.

http://cgi.ebay.co.uk/1-3-sony-420tvl-n ... 3a6028e369

http://cgi.ebay.co.uk/New-1-3-F1-2-4mm- ... 336279631f

I ett helt mörk rum får man fullgod bild s/v med tex 1 värmeljus.
vigg

Inlägg av vigg »

Att bygga både kamerahus + eventuella belysningshus är inget problem.
Är hyffsat händig och svetskunnig. Dock bara i stål, men det duger.
Vad för leds och behöver man reflektor av något slag i dem separata belysningshusen?
Räcker det med 1 belysningshus underlättar det ju såklart. Hur/vart skall man helst placera det?, under kameran..över kameran?, avstånd husen emellan?
Har ellära i botten och tillgång till elgrossister med bra priser som Selga t.ex.

Förslag på kamera?

Varför jag köpte denna kamera var för att jag visste inte att ir ej fungerade i vatten samt att kameran kostade endast 700:- komplett med kabel osv.

Så, ni som kan det här..förslag på kamera med kabel samt belysning :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Lysdioderna är ju massiva i plast och metall. Dom kan man troligen köra "blöta" utan problem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Läge för samköp kanske? :D
Behöver snart en bättre kamera till mina projekt med, så snart man sparat ihop. :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 30 november 2010, 17:14:08, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är storleken på sensorelementen ("pixlarna") som avgör ljuskänsligheten. Stor sensor med låg upplösning är alltså bra, eftersom att varje sensorelement blir stort. Svartvita sensorer är tre gånger känsligare än färgsensorer.

Den kamera som netrunner tipsar om ser bra ut på pappret eftersom att sensorn är stor (1/3" CCD) och har låg upplösning, vilket betyder att varje sensorelement är stort. Linsen han länkar till har ljusstyrkan f/1.2, vilket är en hög ljusstyrka. Att kunna filma med bara ett värmeljus som belysning är mycket bra.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Mizzarrogh skrev:En tanke jag haft är att göra en ring av LEDs med god distans till kameralinsen, men vet ej om det funkar i vatten?
Nu är inte jag undervattensfotograf, men jag känner ett par. För att minimera s.k. backscatter så vill man att så lite ljus som möjligt faller i vattnet mellan linsen och motivet. Som jag försöker illustrera i min vackra skiss nedan:
fisk.png
Nu blev dock skissen lite dum, eftersom det ser ut som att det lyser väldigt mycket mellan linsen och fisken, men det var nog för att fisken blev väldigt stor i skissen ;) Det längst ner är alltså en kamera med två blixt-armar. Det röda är kamerans "synvinkel" och de svarta strecken blixtarnas ljus. Ju längre ljuskällan är från kameran, desto mindre ljus faller i området framför linsen. Men det är ju också viktigt att blixtarna/dioderna inte har så stor spridningsvinkel, annars "förorenar" man vattnet framför linsen med ljus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vigg

Inlägg av vigg »

netrunner skrev:Sony har dom bästa CCTV-chipen. Dom har även en teknik som heter HAD / Super HAD där, det sitter en liten lins för varje pixel på sensorn.

Dessa kör jag med och det funkar mycket bra.

http://cgi.ebay.co.uk/1-3-sony-420tvl-n ... 3a6028e369

http://cgi.ebay.co.uk/New-1-3-F1-2-4mm- ... 336279631f

I ett helt mörk rum får man fullgod bild s/v med tex 1 värmeljus.
Ursäkta dumma frågor nu.
1. Dessa 2 skall man alltså använda ihop?
2. Är det byggsats?, mycket jobb i så fall?
3. Vad slutar detta på hemma med allt (frakt,tull,moms osv) betalt?
4. Hur/ vad för kablar skall användas?, kostnad?
5. Vad för anslutning går det att få ut uppe vid ytan i andra ändan av kabeln..RF, RCA?
6. Vad för belysning rekomenderar du, precisera gärna med länk eller dyligt.

Jättetacksam för all hjälp jag får här tack!

Hade i min enfald hoppats att det fanns något lämpligt kit typ det jag köpte att "bara" bygga in i box/ boxar ;(
vigg

Inlägg av vigg »

Om vi säger så här då. Kameran jag har köpt använder jag till något omklädningsrum (helst tjejernas) eller något annat kul, så glöm den då.

Om jag kör på "netrunners" förslag på kamera och lins. Vad mer behöver jag för att få en fungerande filmkamera att ansluta till en tv 5m uppe vid ytan. Strömförsörjning via kabel uppe från ytan = inget batteri nere i kamerahuset är högst önskvärt då jag förstått att det är mycket svårt att få huset tätt.
Vad behövs för kringutrustning för att få detta att fungera?
Mvh.

Skit i belysning för ögonblicket, det tar vi sedan.
vigg

Inlägg av vigg »

bearing skrev:Det är storleken på sensorelementen ("pixlarna") som avgör ljuskänsligheten. Stor sensor med låg upplösning är alltså bra, eftersom att varje sensorelement blir stort. Svartvita sensorer är tre gånger känsligare än färgsensorer.

Den kamera som netrunner tipsar om ser bra ut på pappret eftersom att sensorn är stor (1/3" CCD) och har låg upplösning, vilket betyder att varje sensorelement är stort. Linsen han länkar till har ljusstyrkan f/1.2, vilket är en hög ljusstyrka. Att kunna filma med bara ett värmeljus som belysning är mycket bra.
Den han länka till är ju en färgkamera, men det är inte hela världen ändå om jag förstår dig rätt?
Mvh
Skriv svar