Detta är drivkorten jag använder: http://www.cnc2all.com/servo-engine-driver.html
Inte direkt. Om du får "O-counts", av en eller annan anledning, så kan UHU-chippet TRO att motorn är någon annan stans än den är och på så sätt TRO att den är för långt före eller efter vilket triggar following error men knappast tvärt om. Nu har du E satt till 5000 så jag kan inte tän ka mig att det är det som händer men klart är att O-parametern skall alltid vara noll.Så att O-parametern är något annat än 0 kan inte bero på att jag fått ett following error tidigare?
Jo, så länge felet inte är större än vad du specificerar med E-parametern. Det är liksom den som sätter gränsen för hur mycket fel det får bli innan servo-loopen kastar in handuken och säger: OK, jag försökte men jag hänger inte med. Men som sagt, 5000 är ju 1 1/4 motorvarv vilket är extremt mycket, några få grader är vad man brukar ha.Om motorn kommer för långt efter eller före begärd position kan den inte då komma ikapp när jag stannar den, eller kvarstår felet när motorn står still eller jag byter riktning?