Ordna bättre laddning i båten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ollebolle

Ordna bättre laddning i båten

Inlägg av ollebolle »

Mer och mer drivs av den stackars 12-volts batteribanken i den gamla båten (Forgus 31).

När vi köpte vår älskling år 2002 (byggd 1979) pressade generatorn via skiljedioder fram 13,5V till batterierna och dessa fick bytas då de troligen underladdades (sulfaterades). Efter ett par år hittade jag på generatorn en gul ledare som visade sig vara en avkännare för den inbyggda regulatorn. Den satt på generatorns utgående + och kände av spänningen på generatorn. Den monterade jag på batteribankens + och fick 14,1V. Bra. (borde ha monterats där av auktoriserade? båtverkstaden).

Då 14,1V inte räcker för att koka batterierna monterade jag en diod i serie med avkänningen så generatorns regulator tror att den ligger på 14,1V minus diodens framspänningsfall och fick då 14,7V. Generatorn ger då c:a 15,3V då 0,6V försvinner på vägen, mest i skiljedioden.

Nu är allt fridens dagar i våran båt.

Om inte man ska försöka vara duktiga ponken och hjälpa en båtpolare som vill fila ytterligare på konceptet. Han vill temperaturkompensera också!

Då vill han att nån som kan elektronik och inte är dum i huvudet fixar en spänning till regulatorn som varierar med temp. enligt en regel som säger att en grad Celcius nedåt ska kompenseras med 0,03 V uppåt och tvärtom. Blyaccarna vill alltså ha 15V vid noll grader och c:a 14,4V vid 20 grader.

Ett NTC eller PTC och PIC är väl vad jag har i tankarna men sen är det stopp på grund av det dumma huvudet. Måste jag lära mig att programmera på ålderns höst? (Såg Chalmers Robotförenings sats med leksaker)

Eller kan man få till lite reglering med motstånd i en brygga och diod på rätt ställe? Själv har jag inga problem med min variant med via strömbrytare över dioden få 14,1V eller 14,7V och manuellt få låg/hög laddningsspänning men kan vara kul att förmedla den förbättrade varianten som automatiskt tar hänsyn till batteriernas temperatur.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Ordna bättre laddning i båten

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej. Står inför nästan samma problem, i mitt fall handlar det om en 12 V DC-fläkt som ska blåsa mer när det blir kallare.

Den blåser nämligen hetluft från en dubbelmantlad braskamin genom en värmeväxlare (luft/vatten) för att kunna ansluta braskaminen till den vattenburna centralvärmen i min båt.
När utgående vattnet blir för varmt ska fläkten gå sakta, när vattnet blir kallare så ska mer hetluft genom värmeväxlaren och fläkten måste öka varvet.

Jag har tänkt lösa det med en PWM-styrning av fläkten via ett NTC-motstånd. Man kan ju lägga in fasta motstånd av lämplig storlek i serie på varsin sida om NTC-motståndet för att låsa regleringen inom det temperaturområde man vill reglera.

Bilden visar kopplingen som jag just provat i Multisim för att hitta bra värden på R3, R4, C2
Kanske kan passa för en generator också om man drar upp den till full utspänning innan PWM. :)
PWM_NTC.jpg
R1 är fläkten, i det här fallet bara inritad som en resistans för att kunna mäta på pulskretsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Ja det kanske är nåt ditåt. Det kluriga är att få till någotsånär rätt noggrannhet om man lämnar allt åt sitt öde.

Min variant med att själv ställa hög eller låg laddning fungerar bra då man efter en natt i hamn vet att det är 40 - 50 Ah som ska in i batterierna och batmetern ger besked när batterierna är fulltankade. Liksom man kan se på spänningen som fulltankat kommer uppåt 14,5V i slutet av laddningsfasen.
Temperaturen är för mig inte så viktig då det oftast är 20 grader i båten då vi nyttjar den. Är det kallt så drar vi på värmaren.

Jag tror att vi kan lägga ned tråden om inte nån kommer med en lösning av en händelse. Det är kul om inte annat ur akademisk synvinkel. Ofta kan kunskapen användas till andra tankegångar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det bästa sätt att ladda på är i 3 steg:
1: En viss maximal ström (beror på ackumulatorn) till 14,8V uppnås.
2: Hålla dessa 14,8V i 45 - 60 minuter (beror på ack-bankens storlek i förhållande till generatorn).
3: Hålla 13,8V - i evighet...

De 14,8V kan kompenseras lite beroende på temperaturen i ackumulatorn men det är nog mest strömmen i steg 1 som bör begränsas om temperaturen stiger.

Att göra en styrning som klarar detta är inte så svårt men det kräver en del ombyggnad av generatorns laddningsstyrning tyvärr, man ska helt enkelt bygga en ny regulator från botten. Enklast blir det med en mikroprocessor att styra detta.

Men sedan är frågan: är det värd detta?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter lite Googling serverar jag en möjlig lösningen på silverfat, testad och klar
http://www.amsterdamhouseboats.nl/voltage_regulator.htm :)
Skriv svar