Spela in/upp kort ljudsekvens
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 23 november 2010, 14:09:43
Spela in/upp kort ljudsekvens
Jag har sökt igenom forumet efter något liknande, men hittade bara trådar från 2004 med brutna länkar.
Min fråga är, vad finns det för kretsar för att lagra en ljudsnutt för att sedan spela upp den?
Gärna så billig och enkel som möjligt!
Hur ska man gå till väga?
Måste den spelas in, A/D-konverteras(?), lagras, för att sen kunna spelas upp?
Min fråga är, vad finns det för kretsar för att lagra en ljudsnutt för att sedan spela upp den?
Gärna så billig och enkel som möjligt!
Hur ska man gå till väga?
Måste den spelas in, A/D-konverteras(?), lagras, för att sen kunna spelas upp?
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 23 november 2010, 14:09:43
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
Tack, det är nått sånt jag ska ha.
Men, detta ska sitta i en produkt som ska produceras och säljas ungefär till det priset som hela byggsatsen kostar.
Kan man på något sätt spela in ljudet som en datafil, som kan bara för över till någon enkel variant av PIC, som styr någon form av uppspelningskrets?
Alltså, billigare lösning helt enkelt.
EDIT: Det är alltså inte nödvändigt att kunna spela in ljud, för användaren.
Men, detta ska sitta i en produkt som ska produceras och säljas ungefär till det priset som hela byggsatsen kostar.
Kan man på något sätt spela in ljudet som en datafil, som kan bara för över till någon enkel variant av PIC, som styr någon form av uppspelningskrets?
Alltså, billigare lösning helt enkelt.
EDIT: Det är alltså inte nödvändigt att kunna spela in ljud, för användaren.
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
Det finns kretsar som gör detta.
T.ex APR9600 : http://www.aplusinc.com.tw/data/apr9600.pdf.
Jag har ett gäng liggandes. 60:-/st. 80:- komplett med frakt och allt.
Maila vid intresse...
T.ex APR9600 : http://www.aplusinc.com.tw/data/apr9600.pdf.
Jag har ett gäng liggandes. 60:-/st. 80:- komplett med frakt och allt.
Maila vid intresse...
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
> Men, detta ska sitta i en produkt som ska produceras
Jahadu, ljushuvud, varför kläckte du inte ur dig det från början ?
Det ändrar ju förutsättningarna fullständigt för det hela...
Det finns massar av sätt att lagra korta "ljudklipp" i t.ex en AVR eller PIC.
Det finns absolut ingenting i dina hittills presenterade specifikationer
som gör att det går att ha någon som helst synpunkt på lösningen.
Det är t.ex en jättestor skillnad på "CD-kvalitet" och "telefon-kvalitet"
på ljudet...
Jahadu, ljushuvud, varför kläckte du inte ur dig det från början ?

Det ändrar ju förutsättningarna fullständigt för det hela...
Det finns massar av sätt att lagra korta "ljudklipp" i t.ex en AVR eller PIC.
Det finns absolut ingenting i dina hittills presenterade specifikationer
som gör att det går att ha någon som helst synpunkt på lösningen.
Det är t.ex en jättestor skillnad på "CD-kvalitet" och "telefon-kvalitet"
på ljudet...
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
Ja, om ljudet bara ska spelas upp (inte spelas in) går det bra med en liten enchipsdator och en resistor som enda hårdvara. Speciellt lämpad är ATtinyX5 serien (25/45/85) eftersom att den har PLL på timern som genererar PWM, så att frekvensen blir hög.
Kolla t.ex. på detta projekt
http://www.elm-chan.org/works/sd8p/report.html
Sidan verkar nere nu, så här är en länk till googles cache:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
Hur långt är ljudet, och vilken samplingshastighet behövs?
Ifall ljudet är kort och har låg samplingshastighet behövs inget extern minne, utan microcontrollerns FLASH räcker.
Kolla t.ex. på detta projekt
http://www.elm-chan.org/works/sd8p/report.html
Sidan verkar nere nu, så här är en länk till googles cache:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
Hur långt är ljudet, och vilken samplingshastighet behövs?
Ifall ljudet är kort och har låg samplingshastighet behövs inget extern minne, utan microcontrollerns FLASH räcker.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 23 november 2010, 14:09:43
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
Ljudkvaliten är inte så superviktig, det som ska spelas upp är ett kvackljud från en anka, så "telefon-kvalitet" skulle förmodligen räcka gott.sodjan skrev:> Men, detta ska sitta i en produkt som ska produceras
Det finns absolut ingenting i dina hittills presenterade specifikationer
som gör att det går att ha någon som helst synpunkt på lösningen.
Det är t.ex en jättestor skillnad på "CD-kvalitet" och "telefon-kvalitet"
på ljudet...
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 23 november 2010, 14:09:43
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
Ljudkvaliten är inte särskillt viktig, men ljudklippet är väldigt kort, kanske 1 sek (ett kvackljud från en anka), som kan loopas om och om igen.bearing skrev: Hur långt är ljudet, och vilken samplingshastighet behövs?
Ifall ljudet är kort och har låg samplingshastighet behövs inget extern minne, utan microcontrollerns FLASH räcker.
Det gör väl att man kan ha högre samplingshastighet i stället, vet inte riktigt vad som krävs!

Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
> Ljudkvaliten är inte så superviktig...
Jo, det är den, för oss. För att kunna tycka något om det hela.
Jag har inte en aning om vad som krävs för att kvacka som en anka...
Kanske lite labbande behövs. Tester med olika ljudkodning.
Sen så spelar det ju även en ganska stor roll om det är 100, 10.000 eller
kanske en miljon enheter som det handlar om. Ju större volymer ju mer
intressant blir varje insparat öre på konstruktionen.
Jo, det är den, för oss. För att kunna tycka något om det hela.
Jag har inte en aning om vad som krävs för att kvacka som en anka...

Kanske lite labbande behövs. Tester med olika ljudkodning.
Sen så spelar det ju även en ganska stor roll om det är 100, 10.000 eller
kanske en miljon enheter som det handlar om. Ju större volymer ju mer
intressant blir varje insparat öre på konstruktionen.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 23 november 2010, 14:09:43
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
sodjan: Ja, jag är ute på lite främmande marker, så jag vet inte heller vad som krävs.
Men nu har jag fått lite tips som gör att jag kan komma igång och laborera, och testa mig fram.
Volymerna vet jag inte heller vad det kommer att handla om. Ett hundratal i första produktion, sen beror det på genomslagskraften såklart.
tackar för tipsen
Men nu har jag fått lite tips som gör att jag kan komma igång och laborera, och testa mig fram.
Volymerna vet jag inte heller vad det kommer att handla om. Ett hundratal i första produktion, sen beror det på genomslagskraften såklart.
tackar för tipsen

Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
I påskas gjorde jag en grej som pep som en kyckling. Jag analyserade ett kycklingpip i ett ljudprogram i datorn, och kunde se vilka frekvenser ljudet bestod av, och hur länge de olika frekvenserna användes. Sedan skrev jag ett program i en enchipsdator som skapade samma frekvensgång på en av utgångarna. Ljudet genererades alltså genom kod, jag behövde inte spara några samplingar i minnet, vilket gjorde att det inte tog så mycket plats. Har för mig att jag använde en PIC12 med 1k minne. Ljudet blev dessutom väldigt bra, lät precis som en kyckling.ljushuvudet skrev:Ljudkvaliten är inte särskillt viktig, men ljudklippet är väldigt kort, kanske 1 sek (ett kvackljud från en anka), som kan loopas om och om igen.
Det gör väl att man kan ha högre samplingshastighet i stället, vet inte riktigt vad som krävs!
Ifall kvacket går att syntetisera på samma sätt som kycklingpipet behövs inte mycket till microcontroller. Kanske en 6-pin PIC10 eller liknande duger.
Re: Spela in/upp kort ljudsekvens
Gjorde nyligen program för att identifiera olika djurläten och rita lite grafer av de, så här såg ank-samplingen jag använde som referens ut:
Frågan är om man kan använda ett fåtal frekvenser/svep osv. för att lura ankorna? Vi kanske tycker det låter precis som en anka, men de märker skillnad mot inspelat äkta kvackande.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.