Elektro Nybörjare i farten, hjälp med LED projekt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
TwoFlower

Elektro Nybörjare i farten, hjälp med LED projekt.

Inlägg av TwoFlower »

Hej!
Har tänkt mig att göra ett projekt som involverar att LEDs flashar i sync med musiken från högtalarna.
Det är tänkt att bli något i stil med -> http://www.instructables.com/id/Music-Led-Bar/

Så har köpt ett par billiga usb högtalare från teknik magasinet bara för att testa på innan man börjar med de riktiga högtalarna.
Når jag försöker med mäta spänningen över ena högtalare med multimetern så lyckas jag inte mäta upp någon spänning vilket känns lite fel.
visar vart jag mäter med bilden ->http://img502.imageshack.us/img502/3015/paintmod.jpg

Hade sedan tänk att beroende på vilken spänning jag får ut där att koppla 2 kablar och dra de till ett motstånd och någon/några LEDs beroende på vilken spänning som ligger där,som han hade gjort i tutorialen.Dock lite osäker varför han kopplar ett motstånd mellan varje lysdiod.

Hmm sedan så kommer det väll att vara en konstant spänning där men strömmen kommer att variera så hur ska jag då tänka när jag räknar på vilket motstånd och hur många LEDs som jag kan sätta dit?

/MVH
Elektro nybörjare
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elektro Nybörjare i farten, hjälp med LED projekt.

Inlägg av Icecap »

Över högtalaren finns det ingen DC-spänning! Eller rättare: om det gör är det något fel!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Hel/halvvågslikrikta och sedan lågpassfiltrera så går det nog bättre.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det bästa hade väl varit att koppla varannan lysdiod åt andra hållet, så belastar dom lika. Otroligt egentligen... Men dioderna behöver en viss minimispänning för att starta, gärna kanske 10-20W uteffekt från högtalarna (om de är 8Ω). Så risken med en liten USB högtalare är att den kanske är för svag?
Skriv svar