Nytt sätt att tillverka kretskort
Nytt sätt att tillverka kretskort
Har hittat ett nytt sätt att tillverka kretskort se länk http://translate.googleusercontent.com/ ... bo1F08Pe2Q. Han har tydligen lindat sin trafo själv, mina kunskaper om trafo sträcker sig inte så långt så jag undrar om någon kan hjälpa mig eftersom jag tycker idèen verkar bra//Neo
Re: Nytt sätt att tillverka kretskort
"Så till exempel kan även små bucklor eller större repor leda till äktenskap." 

Heh, ganska kul översättningar, men metoden verkar lovande för att få bra repeterbarhet. Men det jag gillade mest var att han skrev ut mönstret på sådana där glatta papper som klistermärken sitter på. Verkar lätt att få bort pappret från tonern med sånna.
Borde ju inte vara så svårt att fixa en transformator. Använd t.ex. en ringkärnetransformator och linda några varv startkabel runt kärnan.
Borde ju inte vara så svårt att fixa en transformator. Använd t.ex. en ringkärnetransformator och linda några varv startkabel runt kärnan.
Microvågsugnar har fin transformator 
Lite bättre grammatik med översättning till engelska:
translate.google.com/translate?sv -> en .. oldoctober.com/ru/thermal_transfer/
Tekniken går ut på att man värmer toner-transfer med aluminiumfolie ?

Lite bättre grammatik med översättning till engelska:
translate.google.com/translate?sv -> en .. oldoctober.com/ru/thermal_transfer/
Tekniken går ut på att man värmer toner-transfer med aluminiumfolie ?
http://translate.google.com/translate?h ... tml&anno=2
bör ni titta på dom använder en omoddad laminator och får ett fantastiskt resultat. Har själv börjat modda min laminator och kört några provomgångar och är inte missnöjd,
Neo
bör ni titta på dom använder en omoddad laminator och får ett fantastiskt resultat. Har själv börjat modda min laminator och kört några provomgångar och är inte missnöjd,
Neo
blueint vad jag förstår så skall trafon klara 200-300 watt utgående skall klara upp till 100 amp och låg spänning hur passar microvågsugn in i detta? nyfiken.
Det kanske finns andra lösningar än folie man behöver värme och tryck.
Neo
Det kanske finns andra lösningar än folie man behöver värme och tryck.
Neo
Microvågsugnstransformatorer klarar uppåt 1000W. Strömmen har med kabelns tjocklek att göra. Spänningen bestäms av antalet varv. Linda några få varv tjock kabel så är det klart.
Reagerade på det han kallade "upplösning" på 0,05mm, finns inga skrivare som klarar denna upplösning.
1200 dpi betyder ju (väl?) att upplösningen är ca 0,02 mm.
Nix, betyder det inte, enbart att den skriver 1200 punkter, dock sker det alltid i en box om minst 8x8 pixlar.
Det enda som säger nånting om upplösningen är LPI, en mycket bra skrivare (läs dyr) klarar att skriva 144 LPI, vilket motsvarar ca 0,18 mm upplösning.
Om den klarar 1200 punkter i en 8x8-box betyder det 150LPI, vilket motsvarar ca 0,16 mm.
Det enda som säger nånting om upplösningen är LPI, en mycket bra skrivare (läs dyr) klarar att skriva 144 LPI, vilket motsvarar ca 0,18 mm upplösning.
Om den klarar 1200 punkter i en 8x8-box betyder det 150LPI, vilket motsvarar ca 0,16 mm.
Är du säker på att en laserskrivare som skriver ut en monokrom bild inte använder alla DPI till detaljer?
Att dela upp bilden i block om t.ex. 8x8 punkter är en teknik för att få till gråskala, som jag förstått det. Men om bilden inte innehåller någon gråskala borde ju alla punkter kunna användas för detaljer.
Att dela upp bilden i block om t.ex. 8x8 punkter är en teknik för att få till gråskala, som jag förstått det. Men om bilden inte innehåller någon gråskala borde ju alla punkter kunna användas för detaljer.
Minns inte om förklaringen är exakt som thomasl skriver (antagligen är det väl så), men 1200 DPI innebär iaf normalt sett inte att man kan sätta en punkt med 1/1200 tums precision, utan är fusk.
När jag jobbade med kopiatorer angav vi "sann" upplösning medans konkurenterna inte gjorde det varvid alla kunder tyckte att "varför har ni så låg upplösning ?" och det slutade med att man började med samma fusk som alla andra..
När jag jobbade med kopiatorer angav vi "sann" upplösning medans konkurenterna inte gjorde det varvid alla kunder tyckte att "varför har ni så låg upplösning ?" och det slutade med att man började med samma fusk som alla andra..
Oavsett upplösning så vore det roligt att göra ett test det bästa vore ju att en microcontroller får styra hela processen mäta ström temperatur och tid processen måste ju gå att förfina. Men en bra trafo måste vara första steget köpa eller hitta begagnad förslag.
Neo
Neo
En laser (och en Bläckstråle) skriver alltid ut i en kvadrat eller rektangel, där ett antal punkter placeras "slumpvis".
Bilden renderas i fyra 8x8 kvadrater, vilket då motsvarar 256 punkter, antalet punkter som skrivs ut, beror på gråskalevärdet, dvs 0=inga punkter alls och 256= alla punkter i samtliga 4 kvadrater.
Vid mellanvärden placerar skrivaren dessa punkter slumpvis i kvadraterna för att inte skapa linjer och mönster.
Varken laser eller bläckstråletekniken tillåter att kontroll över enskilda punkter
Den verkliga upplösningen brukar benämnas LPI dvs Lines Per Inch vilket talar om hur många linjer en skrivare klarar av att skriva på 1 tum.
144 linjer betyder att den kan placera 144 linjer på en tum, vilket då motsvarar en linjebredd om ca 0,18mm.
Så för att få reda på en skrivares verkliga upplösning måste man titta på just LPI-värdet (om det anges).
Detta är orsaken till att man använder sig av en helt annan utskriftsteknik när man vill ha bättre upplösning, dvs fotoplotters och fotosättare.
Bilden renderas i fyra 8x8 kvadrater, vilket då motsvarar 256 punkter, antalet punkter som skrivs ut, beror på gråskalevärdet, dvs 0=inga punkter alls och 256= alla punkter i samtliga 4 kvadrater.
Vid mellanvärden placerar skrivaren dessa punkter slumpvis i kvadraterna för att inte skapa linjer och mönster.
Varken laser eller bläckstråletekniken tillåter att kontroll över enskilda punkter
Den verkliga upplösningen brukar benämnas LPI dvs Lines Per Inch vilket talar om hur många linjer en skrivare klarar av att skriva på 1 tum.
144 linjer betyder att den kan placera 144 linjer på en tum, vilket då motsvarar en linjebredd om ca 0,18mm.
Så för att få reda på en skrivares verkliga upplösning måste man titta på just LPI-värdet (om det anges).
Detta är orsaken till att man använder sig av en helt annan utskriftsteknik när man vill ha bättre upplösning, dvs fotoplotters och fotosättare.