Hej funderar på att bygga ett skärbord till plasman som är cnc styrt funderar på motorstyrningen om dom här sakerna skulle funka. eller är jag helt fel ute är lite ny på sånt här är tacksam för hjälp
Tänkte bygga bordet så arbetsområdet blir en gånger två meter har tänkt lägga ett rundjärn på ena sidan och ha hjul som går på det och lager stöd på andra sidan. Ha en kuggrem som drar som är lagrad i bordet på ena sidan och motor på den andra sidan sen att remen sitter fast i ”bommen”. Bommen ska bestå av en fyrkant profil som är vriden så hörnen kommer upp och neråt sen med hjul på som går uppe och nere. ska kolla upp skärhastighet
cnc 1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är de inte bättre att låta remmen sitta fast i bordet i båda ändar, dvs du köper en rem som är 2meter + marginal i omkrets, klipper upp den och fäster båda ändar i bordet sen låter du stegmotorn sitta i traversen (det du kallar "bommen"?) med några spännhjul så att remmen får så mycket kontaktyta mot remhjulet på stegmotorn. På detta vis går de åt mindre rem och färre remhjul.
Det låter smart var kan man köpa rem? Eller kan man använda kedja? Vad tror ni om styrkortet är det bra kommer det funka så det inte laggar fram Eller vad rekommenderar ni?
Funderar på lite hastighet från motorerna vad man ska ha för utväxling?
Startar man plasman från utgången som startar spindeln på koret?
Du får nog läsa runt lite här på forumet. Tror det finns ett par trådar, Brundin är väl ett lämpligt sökord. Jag har inte testat själv så jag kan inte uttala mig.
CandCNC kittet med Geckodrive 540, breakoutboard, remote kort och höjdkontrollen e ovärderlig om du ska knåpa ihop en cnc plasma.. Addera sen ett par vettiga motorer.
Och lägga drivningen i bommen e den lösningen jag själv kommit fram till är effektivast när man kör med kuggrem. 37XL rem, funkar för övrigt förträffligt.
Har kopplat in styrningen så att motorerna snurrar med mach3demo .
Jag tänker bygga ett mindre skärbord som prototyp. Med M10 gängstång.
Så det jag funderar på är vilket program som är enkelt att rita i och helst på svenska.
Jag har testat att rita i A9CAD, sen till Lazycam, sen till Mach3.
Finns det någon som har en manual till Lazycam?
Finns Mach3 bara på engelska?
Jag har aldrig hållit på cncstyrning över huvudtaget, så jag är väldigt tacksam för hjälp och tips.