Renovera el på ett par kompressorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Renovera el på ett par kompressorer

Inlägg av perra_e »

Jag har två stycken begagnade Jun Air kompressorer som jag skulle vilja få igång.
Elen på den ena ser ut som på bilden, och på den andra finns inga komponenter över huvud taget.
Är det någon som har en aning om hur man kan tänkas koppla in elen på dessa?
Jag har försökt rita ett kopplingsschema, men jag får inte ihop det. Eventuellt saknas det grejer på denna kompressor också.

--Per Eklund
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Norpan

Re: Renovera el på ett par kompressorer

Inlägg av Norpan »

http://www.jun-air.com/sw630.asp
Vet ju inte vilken modell du har men det kanske finns nåt där.
Annars är det i princip en kylkompressor med klixon startrelä, överhettningsskydd och driftkondensator efter vad det ser ut på bilden.
Antagligen ska relät tryckas på de nedre pinnarna och termobrytaren sitta i hålet på det svarta.
Så är det frågan om vad den tredje pinnen blir av, den ska antagligen kopplas till matarledningen som inte sitter i klixonrelät.

Kommer inte ihåg vad pinnarna är till, eller jo det gör jag ju men vet inte vilken som är vad.
Men skulle tro att den övre är matning och de andra två är start och driftlindningarna.
Så den ena matningsledningen till den övre den andra till den av de nedre med minst resistans mot den övre, och den andra nedre kopplas ihop med den första nedre tills motorn startat och då är ansluten till densamma via kondensatorn.
Det sista kopplandet sköter klixonrelät om.
Låter det virrigt och obegripligt får jag skylla på att jag är trött och xxargs kommer snart och berättar vilket stift som är vad.
Han har skrivit det i nån tråd om kylkompressorer som jag inte hittar nu, och jag tror inkopplingen är likadan.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tackar!

Med din beskrivning så reder jag nog ut detta. Jag tittade igenom manualerna på JunAir's hemsida igår men hittade inget då. Idag kollade jag lite noggrannare och där finns det ju kopplingsscheman! Nu skall jag bara hitta reläer som passar.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Googlade lite på startrelä och hittade en beskrivning av xxarg på ett annat forum av en slump.
http://swedishsurvivalist.egensajt.se/b ... -t631.html
Och här en bild på inkopplingen http://www.algonet.se/~toek/kompressorinkoppling.PNG
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ser ut som kontakten är uppåner på din kompressor då.
Såg åxå att jag blandat ihop resistanserna mellan drift och startlindning, startlindningen är den med lägst resistans.
Vanligtvis är det tvärtom på enfasmotorer men starten på en kompressor är ju lite speciell så.

Startrelät bestäms av driftströmmen på kompressorn och det kan kanske vara svårt att få håll på ett som stämmer förutom att köpa från Jun-air.
De är dessutom känsliga på att de sitter på rätt håll, om det nu inte är ett av de nyare ptc-startreläna, de går att ha hursomhelst.
Men det borde gå att hitta ett lämpligt startrelä hos nåt ställe som pillar med mindre kylaggregat, typ kyl, frys och så.
Det är inte så jättenoga med strömmen, bara det orkar dra när kompressorn ska starta och släpper när den är igång.
Eventuellt orkar den starta med enbart en driftkondensator på 6-10µF som starthjälp åxå, isåfall kan du nog klara dig utan startrelä och ha kondensatorn inkopplad hela tiden.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har mailat Allan Rehnström i Gävle som verkar ha hand om servicen i Sverige för Jun-Air men inte fått något svar ännu.

Orginal kondensator är på 70uF, så den måste man kanske byta då om man hoppar över relät.

Jag har testat att koppla in kompressorn på bilden nu och den funkade bra. Nu skall jag bara hitta komponenter till den andra också. Det får bli ett telefonsamtal i stället för mail i morgon.

Tackar för hjälpen!
--Per
Skriv svar