Ladda batterier med labbagg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Preed

Ladda batterier med labbagg?

Inlägg av Preed »

Går det? :D Fick mitt Sagitta DC agg idag och jag undrar om jag kan ladda mina 18650 3.7V LiIon batterier med det, i brist på annan bra laddare.. :D Så länge jag begränsar strömmen till max 1A så jag nu inte spränger batteriet i luften borde det väl gå? Vill helst köra max 4.17V på laddaren, och den billiga 30-kronors laddaren jag beställde från kina laddar batterierna till nästan 4.3V och det är ju inte bra...

Och nu till någonting HELT annat.. Fick ett telefonsamtal precis, och efter det la jag ner mobilen och råkade lägga den på en phasen-penna, som lyste upp som en julgran.. WTF, den ska ju inte triggas på mindre än 230V..? Men det är väl frekvensen på sändaren som får den att göra så? Nåja phasen skiten ska ändå bort.. Jävla skit den där.. :p
Ännu mera lustigt.. Den tänds mot sladden till lödpennan på lödstationen, fast lödstationen är avstängd och pennan iskall... :D Pennan ska ju inte drivas med några 230V heller, det är ju bara 24V till pennan... Skumt.. Som sagt Phasenskit.. :D
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Ladda batterier med labbagg?

Inlägg av LHelge »

Så länge du lägger batteriet i en kruka och är jävligt försiktig så skadar det väl inte att pröva. Borde gå att köra CC med 1C laddström upp till typ 4,17 V
Användarvisningsbild
Preed

Inlägg av Preed »

Hur räknar man fram C förresten? Har ingen formelsamling och har inte läst det i elläran ännu.. :)
Borre

Inlägg av Borre »

1C är batteriets kapaciteten i Ah. Så är batteriets kapacitet på 1000mAh (eller 1Ah) och du laddar med 1C är det 1000mA, 2C 2000mA osv.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

C står för ackens kapacitet. D.v.s. har du en ack på 1000 mAh så är C 1000 mAh (eller 1 Ah om man nu vill)

Att ladda utan ordentlig terminering av laddningen är vansinne. Perfekt sätt att sabba ackarna.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ja, självklart ska du sitta med den nykalibrerade voltmetern beredd att stänga av. Tar ju bara en timme på 1 C :wink:
Borre

Inlägg av Borre »

Klarar du dig med 0.28A laddström så köp en MAX1555:
http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/4002
Väldigt liten och smidig krets för detta.

Vill man ha högre laddström kanske det går att parallellkoppla flera MAX1555. Ingen aning om det går dock så prova inte utan att ta reda på det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

MAX1555 verkar inte ha någon laddterminering, skummade igenom databladet utan att finna något om terminering. Men det är klart, men så låg laddström så funkar det sällan med -dV-terminering (såklart beroende på ackens kapacitet) ändå, och dT/dt-terminering kräver extern temperaturprob (+kringkomponenter).

Jag tycker att den här verkar vara ett bättre val, även om den också saknar adekvat terminering av laddningen: http://www.intersil.com/isl6291/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sagt med reservation för händelser till följd av ovarsamhet, det går fint att ladda det mesta med ett labbaggregat. Har laddat LiPo-celler på detta sätt i ett par års tid nu helt utan problem. Mina erfarenheter är från mjuka LiPo-celler för modellflyg, antagligen fungerar det lika bra med hårda LiIon.

Ställ in aggregatets utspänning till önskad slutspänning. Ställ strömmen till maximal laddström. Anslut sedan litiumbatteriet och laddningen börjar. Spänningen ökar tills den når begränsningen och strömmen börjar sjunka. När strömmen är nere på 0.1C (en del säger 0.2C) anses batteriet vara fulladdat och strömmen skall brytas.

Det är exakt samma sak som "fina" laddare gör och för 1 cell är det helt OK att bara göra på detta sätt. Har batteriet flera celler bör det ibland balansladdas så att varje cell har samma spänning. Annars finns risken att någon/några celler till slut överladdas eller djupurladdas. För att balansera är det bara att utgå från den cell som har högst spänning och ladda i det som fattas i övriga celler. Har själv gjort denna procedur strax innan batteriet nått slutspänning och sedan avslutat laddningen som vanligt.

Om laddningen glöms bort så sjunker strömmen till i stort sett noll, men det är ändå inte bra att låta det stå länge på detta sätt. Sannolikt händer något otrevligt om man väntar tillräckligt länge...
xxargs

Inlägg av xxargs »

termineringsströmmen (dvs. när laddaren skall bryta strömmen helt) brukar anges till 3-5% av C i olika datablad för LiIon-batterier om man laddar till 4.2 Volt, ligger man på 4.1 Volt (och ca 80% av batteriets totalkapacitet tillgänglig) så kan man ha spänningen ansluten kontinuerligt utan terminering - så gjorde bl.a Palm-V på sin tid. att köra med något lägre spänning sparar också på batteriet ganska mycket om man strävar efter lång hållbarhet då just de sista 10-20% laddning till fullt sliter ganska mycket på batteriet.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror 1C är för högt för ett ett billigt litiumbatteri, eftersom att de nog har dåligt kvalitet. Börja med 0,2C eller liknande.
Skriv svar