Felsökning LG monitor
Felsökning LG monitor
Skaffade ett litet projekt åt mig och sonen, en LG Flatron L194WT som verkar helt död. Har iaf mätt lågnivån på nätdelen och det är 12V och 5V där det så skall vara, men där tar mina mycket begränsade kunskaper i ämnet slut. Förutom dessa två 12V, 2st 5V och 3st GND finns även N. C, ON, DIM (tror jag) samt M/S. Någon som kan ge tips på annat som vi kan göra/kolla?

Re: Felsökning LG monitor
Ser ut som 2 st elektrolytkondenstorer(gröna) vid den översta kylflänsen har lyft lite på locket men det kan vara ljuset som faller så.
Kjelle
Kjelle
-
Anders Olsson
Hej!
Som Kjelle säger, om elektrolytkondensatorer har "rund topp" så är dom i dåligt skick.
Prova att byta dom som är dåliga. Med lite tur så startar skärmen när du har gjort det.
Ungefär hälften av de skärmar jag bytt dåliga kondingar på har börjat fungera igen.
Den andra hälften av skärmarna startar inte trots nya kondingar. Antagligen har de fått följdfel av de dåliga kondingarna och då brukar jag inte orka felsöka mer utan det får bli skroten för dom.
Som Kjelle säger, om elektrolytkondensatorer har "rund topp" så är dom i dåligt skick.
Prova att byta dom som är dåliga. Med lite tur så startar skärmen när du har gjort det.
Ungefär hälften av de skärmar jag bytt dåliga kondingar på har börjat fungera igen.
Den andra hälften av skärmarna startar inte trots nya kondingar. Antagligen har de fått följdfel av de dåliga kondingarna och då brukar jag inte orka felsöka mer utan det får bli skroten för dom.
Var finns den? Det kan kanske finnas någon i närheten med en ESR mätare som är sugen på att prova den på kondensatorerna 
Tack för svar. Det är bara lite färg på toppen av kondingarna, ingen som lyft på hatten. Två av dom buktar lite, men det är ganska lite. Ska se om jag orkar ge mig på att byta dem, eller om jag överlåter det åt sonen (11 år), som övning. Skärmen finns i Haparanda, jag kan bjuda på en öl eller två åt den som kommer och ESR-mäter... 
Kolla om CCFL lysrören fungerar. T.ex visa en textbild och lys med ficklampa. Kan du se konturen så fungerar skärmen, men ej bakgrundsbelysningen.