Göra egen rökmaskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volny

Göra egen rökmaskin?

Inlägg av Volny »

Tjo!

Jag beställde en rökmaskin från kjell för 99kr på rea, men när paketet kom så var allt med utom rökmaskinen som tydligen var slutsåld....

Så nu funderar jag på om man kanske kan göra en egen av en vattenkokare eller liknande. Jag har läst på wikipedia om rökmaskiner att det finns lite olika sorters
Konventionell rökmaskiner "bränner" vätskan, har en uppvärmningstid och kan starta brandlarm då röken betraktas som brandrök av rökdetektorer. Röken ligger inte kvar under längre tid utan endast under en begränsad tid.
Kjells rökmaskin har en uppvärmningstid på några minuter vilket tyder på att det är en "konventionell rökmaskin" som bränner vätskan?

Här är rökmaskinen:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 2275&path=

Rökvätska:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,406000000

Tror ni att det går att använda en vanlig vattenkokare för att få rök ur rökvätskan? =)
Senast redigerad av blueint 9 november 2010, 12:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Enordsrubrik
becker

Re: Rökmaskin

Inlägg av becker »

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Går och går... går att få rök ur rökvätska med en stekpanna... men det är inte så vettigt sätt att göra det på då det fungerar väldigt dåligt och är rätt farligt...

Kjells maskin är egentligen en velleman, så det finns fler som säljer den modellen... VDL500SM heter den men det är verkligen ingen höjdare, riktigt dålig maskin faktiskt...

Svenska Wikipedias artikel om rökmaskiner var riktigt dålig, sämsta wikipediasidan på länge... läs den engelska i stället om du vill förstå något om rökmaskiner...
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Finns det någon som är billig och bra då?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad klassar du som billig är väl första frågan då?

Billigaste "Bra" maskinen som finns är nog Martin Magnum 650
http://www.thomann.de/se/martin_magnum_ ... achine.htm

Under det hittar du bara "halvt ok" maskiner i stil med denna:
http://www.thomann.de/se/stairville_sf_ ... bundle.htm
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag kör den absolut minsta stairville till mina laserexperiment i verkstaden. Den funkar till barnkalas och labbruk och kostade 299:-! Rökvätskan räcker i evighet också.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

har funderat lite... som inbrottsskydd vill man ju ha något som startar på sekunder... kanske en hårtork + oljespray skulle funka som en instastart rökutvecklare!?

Luftflödet kommer ju vara ganska lågt iom att avkylningen kommer ifrån förångad vätska.

Värmeslinga är ju på 1200W eller så, så det borde bli skaplig rökvolymsgenerering.

Brandfara?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Pyroteknisk röksats
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl egentligen inget problem att göra nåt som startar snabbt, att vanliga rökmaskiner tar lång tid att värma upp beror väl på att man håller effekten nere. Men med hög effekt på elementet och en bra reglering borde det väl funka att få igång det snabbt.

En vanlig rökmaskin är ju också gjord för att stå på standby länge, för larm så kan man väl kanske anpassa värmeeffekt och vätskeflöde så att man kör full effekt och temperaturen regleras av avkylning som sker?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Göra egen rökmaskin?

Inlägg av MNorrgren »

Tänkte bara säga att det är bättre att köpa en billig rökmaskin, funkar garanterat bättre än att försöka bygga en egen. Jag har testat att bygga ett par st redan, men det blir inte bra. Svårt att hitta en bra pump som kan pressa in vätskan under tillräckligt högt tryck och tillräckligt liten mängd.

Temperaturregleringen är också svår, den bör ligga på 270 grader. Sen när man sprutar in vätskan svalnar värmeelementet snabbt, varför man msåte ha en stor massa på värmeelementet så det inte svalnar för snabbt. Det brukar vara en klump av aluminium, iaf på min maskin på ca 5*7*20 cm stor, invirad i glasfiberulliknande material.

Kostnaden att bygga en blir nog ändå högre totalt och risk för misslyckande än att köpa en billig.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

För larm skulle det ju vara hyperintressant ha en rökmaskin som starta på sekunder. Sen måste ju röken vara ofarlig för både människor och möbler.

Blir det värre om man "bränner" rökvätskan? (vad nu det är)?

Är det någon som har lite rökvätska och en gammal hårtork? Hälla rökvätskan i en blomspruta och spruta en fin "mist" genom fläkten.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Känns lite farligt med tanke på att det är vätska, som leder strömmen bra. Vilket kan o värsta fall orsaka att hela flaskan blir strömförande eftersom värmelementet är på 230 volt....
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kittlar nog bara lite i fingrarna ;) Det brukar kittla rejält i fingrarna när jag våtkapar betongplattor med vinkelslip (brukar köra vinkelslip istället för motorkap på tunnare plattor när man ska göra snygga inkapningar).

Har tyvärr ingen hårtork, rökvätska har jag dock (samt en billig rökmaskin).

Min rökmaskin kostade typ 299, köpte den på teknikmagasinet inför en plåtning där jag behövde lite rök i studion. Rökvätskan är av så kallad "oljefri"-typ, som inte lämnar någon klibbig hinna efter röken. Dock genererar maskinen inte ens i närheten av den mängden rök som skulle behövas om den skulle användas i larmsyfte. För jag antar att syftet är att fylla lokalen med tät rök på några få sekunder, så inbrottstjyvarna får svårt att se något. Min billiga maskin skulle inte fylla en 50 m2 lägenhet ens på en timme, dels så sprutar den bara några sekunder innan huvudet blir för kallt och den stoppar röken, och dels så "glesnar" röken väldigt snabbt.

Jag tror att man måste fundera i totalt andra banor för larmsyfte, det krävs riktigt rejäla effekter för att få ut tillräckligt mycket rök tillräckligt snabbt. Ett rum på 50 m2 som har en takhöjd på 2.4 meter har ju en volym på 120 m3. Alltså måste 120 m3 tät rök pumpas ut på några sekunder för att det ska vara till någon egentlig nytta. Jag skulle gissa att det tar en hårtork ganska lång tid att pumpa igenom 120 m3 luft..:)

Edit: kollade specifikationerna på rökmaskinen på teknikmagasinet. 55 m3 / minut klarar den står det, dock går den ju inte i en minut i stöten...Och röken blir inte speciellt tät.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dom rökmaskiner för larm jag sett har konstant underhållsvärme, annars skulle det krävas massor av effekt för att påbörja rökalstringen inom rimlig tid.
Standbyeffekt 70-90W http://www.smokecloak.se/files/Products ... -10-20.pdf
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

ok @ smokecloak. Det går åt iaf uppåt 2kW och generera rök i "lokalskyddande" uppgift.

Så minst 2st hårtorkar!!
Som Walle sa om luftvolymen... man behöver nog inte suga genom all luft för att röksätta, gäller ju bara sprida "partiklarna".

Jag ville ju dessutom ha lägre fart på fläkten, annars går för mycket av värmen åt att värma luft istf. rökvätska.

Det står ju att vätskorna är glykol baserade, låter inte nyttigt att andas, men vafan... tror ni man kan testa med vanlig glykol?

2st hårtorkar: 198kr
2st motstånd för att sänka fläktfarten 10kr
2st blomstersprutor med plåtbehållare 150kr?
2st akvarie luft pump 200kr

pjaa... vad tror ni?
Hoppas blomstersprutans munstycke kan finfördela glykol till dimma och att akvariumpumpens lufttryck är tillräckligt för att driva ut glykol genom munstycket.
Ska kolla om frugan har någon donator hårtork... vet att vi slängde en i våras :doh:
Skriv svar