Motor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Lundsten

Motor?

Inlägg av Lundsten »

jag är lite sugen på att bygga en enkel radiostyrd robot med hjul. någon som vet vart man kan köpa motorer med ca 150W på. lr är det någon som har 2st ligger?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

En sak slog mig idag angående motorer.
Jag har alltid hävdat att kylfläktsmotorer till bilar är bra motorer på ca 100 watt. Men nu kom jag på att de elmotorer man startar glödstiftsmotorer med borde det vara bra drag i. Man får ju akta sig så man inte "råkar" försöka stoppa den med handen - resulterar bara i väldigt ont i handen....

Bild
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

ja det kan kanske funka men en sån motor är väl inte gjord för att gå hela tiden lr?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Ingen aning, den går ju i normala fall bara några sekunder. Men vad säger att den inte skulle klara längre stunder?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det faktum att de bara ska användas några sekunder åt gången och förmodligen tillverkas så billigt som går talar väl för det...
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hm... du har säkert rätt. Vilka egenskaper är det som avgör om den klarar långa/korta stunder?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, gissar lite men... värme, mekaniskt slitage...
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

om man tittar på en vanlig startmotor till bil så ska man inte köra mer än 10sek..
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det tycker jag bara är skitsnack!
Har hört det många gånger men jag har aldrig hört någon som faktiskt bränt/förstört en startmotor på det sättet.
Däremot har jag hört många som använt startmotorer i olika ofrdon och det har funkat perfekt!

Naturligtvis förstår jag oxå att det är viss skillnad mot att ha startmotorn till att dra tung last (typ en motor på ca 2 liter) och att ha den att leka med i en lådbil eller så. Men faktum kvarstår, det verkar funka bra i lådbil!
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

En av anledningarna till att man inte ska köra startmotorn förlänge är att man kan bränna upp kablarna till den. Då startmotorn drar ca 150 - 200 amp beroende på belastning.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Antar att det inte är ett problem i en lådbil... Aningen lättare last.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

jag antar att en startmotor inte klarar 200A länge. med tanke på storleken. men det kan ju gå att köra roboten med 2st startmotorer dom lär ju ge bra med kraft. man kan ju dra ner strömmen lite så att dom inte blir för varma. vad kostar start motorer då?? på skroten tex,,

jo räknade lite 1,8kW är väl lite mycket för en motor i den storleken lr :wink:
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ja tänkte köpa en sådanna startmotor till min rc och en sådan liknande fast en annan färg kostar 700kr här hos oss. Jävligt dyrt tycker ja. Sedan ska du ha batterier till saken också om den ska vara "portabel"
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

har hörde om någon som satte en startmotor på en cykel. Jag har förmig att den brann upp efter en minut.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Den brinner upp....

Inlägg av bengt-re »

Den drar en 40 ampér eller mer motorn du tittar på... Och tål inte att köras några längre stunder, men med kylning och lätt last så kan det gå, men då kan du lika gärna välja en annan motor som ger dig bättre verkningsgrad. Finns många gulliga bortlösa motorer för rc-flyg som har bra verkningsgrad och finns i effekter mellan typ 4W och 4kW ! Fast en sådan 4kW motor är inte direkt billig.... Kräver stödding strömförsörning också..
Skriv svar