Motor?
En sak slog mig idag angående motorer.
Jag har alltid hävdat att kylfläktsmotorer till bilar är bra motorer på ca 100 watt. Men nu kom jag på att de elmotorer man startar glödstiftsmotorer med borde det vara bra drag i. Man får ju akta sig så man inte "råkar" försöka stoppa den med handen - resulterar bara i väldigt ont i handen....

Jag har alltid hävdat att kylfläktsmotorer till bilar är bra motorer på ca 100 watt. Men nu kom jag på att de elmotorer man startar glödstiftsmotorer med borde det vara bra drag i. Man får ju akta sig så man inte "råkar" försöka stoppa den med handen - resulterar bara i väldigt ont i handen....

Det tycker jag bara är skitsnack!
Har hört det många gånger men jag har aldrig hört någon som faktiskt bränt/förstört en startmotor på det sättet.
Däremot har jag hört många som använt startmotorer i olika ofrdon och det har funkat perfekt!
Naturligtvis förstår jag oxå att det är viss skillnad mot att ha startmotorn till att dra tung last (typ en motor på ca 2 liter) och att ha den att leka med i en lådbil eller så. Men faktum kvarstår, det verkar funka bra i lådbil!
Har hört det många gånger men jag har aldrig hört någon som faktiskt bränt/förstört en startmotor på det sättet.
Däremot har jag hört många som använt startmotorer i olika ofrdon och det har funkat perfekt!
Naturligtvis förstår jag oxå att det är viss skillnad mot att ha startmotorn till att dra tung last (typ en motor på ca 2 liter) och att ha den att leka med i en lådbil eller så. Men faktum kvarstår, det verkar funka bra i lådbil!
-
jag antar att en startmotor inte klarar 200A länge. med tanke på storleken. men det kan ju gå att köra roboten med 2st startmotorer dom lär ju ge bra med kraft. man kan ju dra ner strömmen lite så att dom inte blir för varma. vad kostar start motorer då?? på skroten tex,,
jo räknade lite 1,8kW är väl lite mycket för en motor i den storleken lr
jo räknade lite 1,8kW är väl lite mycket för en motor i den storleken lr

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den brinner upp....
Den drar en 40 ampér eller mer motorn du tittar på... Och tål inte att köras några längre stunder, men med kylning och lätt last så kan det gå, men då kan du lika gärna välja en annan motor som ger dig bättre verkningsgrad. Finns många gulliga bortlösa motorer för rc-flyg som har bra verkningsgrad och finns i effekter mellan typ 4W och 4kW ! Fast en sådan 4kW motor är inte direkt billig.... Kräver stödding strömförsörning också..