Tänkte svänga ihop en extremt simpel spånsamlare med samma princip som Evolution Cyclone (rörliga magneter inuti ett rör). Nu vill jag ju hålla magneterna stilla i sidled inuti röret, men har mindre diameter på magneterna än rörets innerdiameter. Vad skall jag tillverka "hylsan" runt magneterna av för minsta möjliga förlust av magnetiskt flöde? Trä? Plast? Eller tänker jag fel och borde göra hylsan i järn för att "sprida ut" ända ut till plaströret?
Tänkte använda VP-rör, en krage av plast eller trä, en gängstång som håller i magnetklumpen inuti röret och kan föra den upp och ner.
Vilket material dämpar magnetism minst? Spånsamlare klar!
Vilket material dämpar magnetism minst? Spånsamlare klar!
Senast redigerad av X-IL 14 november 2010, 19:24:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vilket material dämpar magnetism minst? Spånsamlarbygge
plast påverkar inte magnetfält medans ferromagnetiska material så kan du 'leda runt' magnetfält dit där du vill - precis som man gör i elmotorer mm.
Jag blir fortfarande inte riktigt klok på vad jag kommer att "tjäna" mest på, alltså få starkast magnetfält runt plaströret, att "fylla upp" med plast eller ferromagnetiskt emellan. Kanske går det på ett ut?
Nå nu har jag i alla fall kommit en bit med röret, en ändplugg är limmad, en krage i bakelit är svarvad och brotschad (helt onödigt, men måste ju testa verktygen:) ). Tror jag testar att göra en plasthylsa först då det är mer lättbearbetat.
Nå nu har jag i alla fall kommit en bit med röret, en ändplugg är limmad, en krage i bakelit är svarvad och brotschad (helt onödigt, men måste ju testa verktygen:) ). Tror jag testar att göra en plasthylsa först då det är mer lättbearbetat.
kolla efter så starka magneter som möjligt
skaffa plaströr med rätt innerdiameter
plocka och njut
vill man ha mera plockkraft, i med mera magneter
skaffa plaströr med rätt innerdiameter
plocka och njut
vill man ha mera plockkraft, i med mera magneter
Nu har jag ett hundrapack 10mmx1mm neodym-magneter, så jag tänkte slänga i 20 såna kanske. Och rör har jag liggande också, 16mm ytter så det är väl 14 inner eller så. Så för att plocka ihop av det jag redan har så vill jag svarva till en hylsa. Men annars är det ju såklart det bästa alternativet.
Testade min spånsamlare igår, blev faktiskt lite besviken. Jag svarvade en hylsa i stål, 13mm ytterdiameter, i den stoppade jag runt 15 magneter (d10 h1), denna hylsa fick sen glida inuti VP-röret. Visst kan jag samla upp spån, men den är inte alls så stark som jag trodde. Med tanke på att varje magnet har ca 0,5kg lyftkraft trodde jag det skulle funka fint. Sen är den väl så klart starkast i änden. Nå jag får se om jag gör några förändringar eller om jag bara fixar fast en stav på hylsan och limmar ihop det sista på samlaren eller hur jag gör.
Lite svårt att konfigurera magneterna på något annat sätt också, men om de kunde sitta med platta sidan ut mot röret så kanske det skulle bli bättre, men då får man ju större avstånd eftersom röret är runt. Ett annat alternativ är att fläsa på med fler magneter förstås.
Lite svårt att konfigurera magneterna på något annat sätt också, men om de kunde sitta med platta sidan ut mot röret så kanske det skulle bli bättre, men då får man ju större avstånd eftersom röret är runt. Ett annat alternativ är att fläsa på med fler magneter förstås.
Tänkte bara lägga in en bild på spånsamlaren om nu nån skulle vara intresserad. Stoppade i ca 15 magneter till utan hylsa runt, och nu är den trevligare att använda. Blir väl kanske en version två i alu nån gång med bättre magneter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.