Har en industrisymaskin som jag vill kunna köra på vanliga 220V vägguttag.
motorn ska D-kopplas och en konding ska simulera den 3e fasen, men jag får inte till det, säkringen går...
kan någon vänlig själ förklara exakt hur jag ska koppla detta för att det ska fungera.
bilden är från innan jag började flytta byglar för att D-koppla.
den andra bilden är motorplåten.
D-koppling 3-fasmotor
-
D-koppling 3-fasmotor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: D-koppling 3-fasmotor
Lägg byglarna horisontellt i din bild, en bygel per 2 anslutningar.
Koppla in matningen på t.ex. de två översta och kondensatorn på de två nedersta så det blir både kondensator och matning i mitten.
Går motorn på fel håll flyttar du mittenmatningen till den andra plinten med kondensator på.
Om jag läser skylten rätt är motorn på 370W och då borde kondensatorn vara runt 30µF.
Edit:
Vad är de två vita trådarna till, med säkring på den ena?
Koppla in matningen på t.ex. de två översta och kondensatorn på de två nedersta så det blir både kondensator och matning i mitten.
Går motorn på fel håll flyttar du mittenmatningen till den andra plinten med kondensator på.
Om jag läser skylten rätt är motorn på 370W och då borde kondensatorn vara runt 30µF.
Edit:
En vild gissning är att den vita avsäkrade tåten är till broms. (Har ingen aning om ifall symaskiner har det, men det är det enda jag kan komma på som en asynkronmotor skulle kunna ha.)
-
Det är exakt så jag kopplat, det är det som bekymrar mig.Norpan skrev:Lägg byglarna horisontellt i din bild, en bygel per 2 anslutningar.
Edit:
Drog huvudsäkringen till min lägenhet nere i källaren (25A) så vaktmästarn fick komma och byta, har ingen lust att behöva be om hans hjälp igen

Dock är kondensatorn på 40µF för det var det jag fick tag på för tillfället, har en 25µF liggandes också men man skulle avrunda uppåt enligt alla tips. mindre kondensator skulle ge lägre startmoment vilket iof inte stör mig då det är friktionskoppling till symaskin, dvs motorn går konstant på fullvarv ändå.
De vita trådarna vet jag inte vad de går till, men jag kan misstänka att det är en egen avsäkring till lamputgången (den svarta kontakten i ovankant), har inte kollat så mycket närmare på den faktiskt då den inte används.
jag ska förenkla min koppling (utan strömbrytare) och prova motorn i garaget istället där jag har lättare tillgång till alla säkringar och felsöka den vägen

Men kan den aningens för stora kondensatorn ställa till bekymmer så en 25A-säkring går?
nej
räknade snabbt på det och du ska inte komma över 3 A även om du kopplar kondingen tvärs över 230v
räknade snabbt på det och du ska inte komma över 3 A även om du kopplar kondingen tvärs över 230v
-
MOAHAHAHA
fan jag borde slå mig själv i pannbenet med ett basebollträ eller nått...
Motorn var rätt kopplad som jag gjort från början, men knappen däremot var inte det.
Idiot som inte dubbelkollar funktionen hos tryckknappen innan montering, tryckknappen var kopplad så vid tillslag blev det kortis mellan fas och nolla, mao inte så jäkla konstigt att proppen går *dumbass*...
känner mig smått dum pga detta men nu funkar motorn iaf som den ska på 220V
Tack för hjälpen grabbar
btw, de vita kablarna med säkringen är till lampkontakten, avsäkrad 2A, dock används den inte ändå
fan jag borde slå mig själv i pannbenet med ett basebollträ eller nått...
Motorn var rätt kopplad som jag gjort från början, men knappen däremot var inte det.
Idiot som inte dubbelkollar funktionen hos tryckknappen innan montering, tryckknappen var kopplad så vid tillslag blev det kortis mellan fas och nolla, mao inte så jäkla konstigt att proppen går *dumbass*...
känner mig smått dum pga detta men nu funkar motorn iaf som den ska på 220V

Tack för hjälpen grabbar

btw, de vita kablarna med säkringen är till lampkontakten, avsäkrad 2A, dock används den inte ändå

En jobbarkompis till mig skulle byta brytare till en elmotorsåg som tillhörde hans föräldrar. Turligt nog hittade han en brytare som såg exakt likadan ut i bra att ha lådan på jobbet. Skruvade dit brytaren och kopplade in sågen i vårt egenhändigt superavsäkrade 63a 220v uttag 
Det blev en rejäl eldkvast och efter ett par sekunder slocknade hela huset.
Man ska inte anta att likadana brytare har samma funktioner
Sedan kanske man inte ska avsäkra ett 220v uttag med 63a men då man testkör stora kompressorer och div annat som ska ha 220v och en massa ampere (20a räckte aldrig) så blev det så

Det blev en rejäl eldkvast och efter ett par sekunder slocknade hela huset.
Man ska inte anta att likadana brytare har samma funktioner

Sedan kanske man inte ska avsäkra ett 220v uttag med 63a men då man testkör stora kompressorer och div annat som ska ha 220v och en massa ampere (20a räckte aldrig) så blev det så