Jag har fundering på hur mycket el en digital resp. analog timer drar, liknande de billiga som går att köpa på tex. Clas Ohlson.
När jag mäter med en dålig energimätare (PM300) på en 7 watt lågenergilampa får jag 7 watt som resultat, och det är ju bra. När jag sedan kopplar in en digital veckotimer (modell billig) som ligger i läge "on" med ovanstående lampa får jag resultat 13 watt! Det skulle innebära att själva timern drar 6 watt. Kan det verkligen stämma?
Elförbrukning på en timer
-
Re: Elförbrukning på en timer
Jag har för mig att de timers vi har hemma är märkta 3 W (då är det alltså elektromekaniska, digitala borde dra mindre). Det sitter ju en motor i som ska driva skivan och även om det är hög utväxling så är det nog svårt att få den att dra så mycket mindre.
Så 6 W för en digital låter ju rätt mycket.
Så 6 W för en digital låter ju rätt mycket.
Re: Elförbrukning på en timer
dom eletroniska är oftas inkopplade med kondingg, så även om dom drar ström, en 20-30mA så är cos fi högt, så effekten blir låg, men det visar ofta fel på billiga effektmeterar
kom ihåg att jag kollade på dom med värmekamera och dom syntes knappt, så jag gissar på 1W mellan tummen och pekfingret
den zenerdiod som begränsar spänningen är inte heller särskillt stor och den är ju det som svarar för effektförbrukningen när relä'et inte är draget
kom ihåg att jag kollade på dom med värmekamera och dom syntes knappt, så jag gissar på 1W mellan tummen och pekfingret
den zenerdiod som begränsar spänningen är inte heller särskillt stor och den är ju det som svarar för effektförbrukningen när relä'et inte är draget
-