Backlight lyser utan matspänning.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ShadowCat

Backlight lyser utan matspänning.

Inlägg av ShadowCat »

Köppte en http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml som jag skall ha i mitt slutarbete, tänker koppla den till en basic stamp.
Men jag testade den till datorn först och då märkte jag att om man hade den kopplad till parallellporten utan +5v matning så lyste backlighten, inte mycket men lite, det var synligt iaf.
Är detta vanligt, eller är det bara för att jag inte har matningen på?
Stampen kan ju inte leverera någon ström så det skulle inte vara kul att bränna stampen.

Och om någon vet om det finns någon bra sida (helst på svenska) där det står hur man kopplar en display till en stamp så skulle jag bli väldigt glad att få den. :)

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Man skall absolut inte koppla in data-signalerna innan man ger den Vcc. (+5v)
Detta kan bränna styrkretsen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Nej, huva..

Inlägg av bengt-re »

KOlla databladet på din LCD, men de flesta brukar vara kopplade så här - inte alla dock !!!

1=Vss
2=Vdd
3=Vee (kontrast - pot)
4=RS (Väljer register)
5=E (Enable)
6=r/w (read write)
7=D1
--||--
14=D7
15=backlighter +
16=backlighter -

Sen hur backlighetern kopplas får du läsa i databladet. Hittar du inget så testa att lägga på 4,3V och börja med ett seriemotstånd för att se om det verkar rätt. Bäst är dock ALLTID att leta reda på databladet !!!
Stenmark
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jag vet att det finns guide till att koppla en mikrokontroller till LCD här på forumet någonstans. Tror det är strombom som skrivit den, inte säker dock. Sök och se ifall du hittar den.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

orsaken till att din backlighter lös

Inlägg av bengt-re »

kan ha varit att du vände den fel och fick på vss och vdd på pinne 15 och 16 ist och då lyser det såklart..
ShadowCat

Inlägg av ShadowCat »

Tack för alla svar, jag märkte att när man kopplar i spännings matningen (utan att ha det på) så slocknar det, så jag antar att så länge man har + och - kablarna kopplade så är det ingen fara. Nu skall jag bara hitta om man kan koppla extra backup batteri så man kan spara inställningar som håller fast man stänger av strömmen.
Det praktiska arbetet skall vara klart på fredag, så det är nu panik motivationen kommer. :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Lycka till !

Inlägg av bengt-re »

Stress är bästa motivatorn.... (näst efter...)
Skriv svar