OBD-2 interface
OBD-2 interface
Vill kommunicera med min dieselvärmare. Vad jag förstår så är det ett OBD-2 interface på den..
Diagnostikmjukvaran kan man ladda ner från nätet.
Det blir etsning imorgon, tror jag, beror lite på hur tidigt jag kommer från jobbet
Diagnostikmjukvaran kan man ladda ner från nätet.
Det blir etsning imorgon, tror jag, beror lite på hur tidigt jag kommer från jobbet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: OBD-2 interface
Lite klent med info här känns det som.
Vad är det för märke på brännaren?
Om det är ODB2 låter det i mina öron som om den är kopplad på bilens CAN buss?
Vad har du baserat schemat på för info?
Är det fel på brännaren, är det därför du försöker snacka med den för att läsa ut felkoder?
Vad är det för märke på brännaren?
Om det är ODB2 låter det i mina öron som om den är kopplad på bilens CAN buss?
Vad har du baserat schemat på för info?
Är det fel på brännaren, är det därför du försöker snacka med den för att läsa ut felkoder?
Det behöver ju inte vara något fel alls. Kan ju vara en massa anledningar till att prata med den. Och tråden ligger i projekt, så det är ju helt upp till vad och hur TS vill beskriva saker. Men det är ju naturligtvis trevligt med hjälpsamma människor ändå i alla lägen. 

Med all rätt!
Bilen hade en värmare som inte fungerar. Försökte kommunicera med den med ett interface som jag byggde senare efter ett schema som jag hittade på följande sida:
http://members.chello.nl/~t.bloem/defen ... ating.html
Detta interface fungerade inte. provade även på en annan värmare.
I ren desperation googlade jag runt och hittade schemat enligt ovan.
Varför jag valde detta schema var för att det var enkelt utan programmering.
Är det någon som har kommentarer, synpunkter och andra ideer så tar jag gärna emot dom! Annars skulle jag inte skriva här
Jag tycker det är en soppa med alla olika interface, CAN, K, L, W-bus.... Någon som vill dela med sig av lite ljus i mörkret?
Väl mött, Miller
Bilen hade en värmare som inte fungerar. Försökte kommunicera med den med ett interface som jag byggde senare efter ett schema som jag hittade på följande sida:
http://members.chello.nl/~t.bloem/defen ... ating.html
Detta interface fungerade inte. provade även på en annan värmare.
I ren desperation googlade jag runt och hittade schemat enligt ovan.
Varför jag valde detta schema var för att det var enkelt utan programmering.
Är det någon som har kommentarer, synpunkter och andra ideer så tar jag gärna emot dom! Annars skulle jag inte skriva här

Jag tycker det är en soppa med alla olika interface, CAN, K, L, W-bus.... Någon som vill dela med sig av lite ljus i mörkret?
Väl mött, Miller
Om jag har förstått rätt så har kontakten "stöd" för flera olika elektriska interface, men en enskild bilmodell använder oftast bara ett av dem.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
vfr:
"Och tråden ligger i projekt, så det är ju helt upp till vad och hur TS vill beskriva saker."
Inte riktigt. Snarare: Ligger tråden i Projekt så *ska* man beskriva projektet. Läs mer här.
Intressant projekt.
Jag skulle själv vilka bygga ett ODB2-interface, men det är som sagt en djungel.
Har du kikat något på själva mjukvaran?
"Och tråden ligger i projekt, så det är ju helt upp till vad och hur TS vill beskriva saker."
Inte riktigt. Snarare: Ligger tråden i Projekt så *ska* man beskriva projektet. Läs mer här.
Intressant projekt.

Jag skulle själv vilka bygga ett ODB2-interface, men det är som sagt en djungel.
Har du kikat något på själva mjukvaran?
Nu är avsikten i första hand att kommunicera mot Webasto-värmaren.Nerre skrev:Har du kikat något på själva mjukvaran?
Mjukvara för ändamålet finns att ladda ner från nätet:
http://members.chello.nl/~t.bloem/defen ... tup_GB.exe
Kollade på schemat men jag vet inte om jag förstod allt, det var lite knepigt när det inte stod vad som är vad på com- respektive obd2 porten. Hur som helst undrar jag lite över signal nivåerna på com porten, el logisk 1:a är väl -3 till -15v och en logisk 0:a 3 till 15v? Det är väl annorlunda om man använder en usb -> comports adapter?
Hur som helst så behöver du bara k-line (wbus) för att diagnostisera webaston, har själv använt mig av ett färdigköpt obd2 -interface.
Hur som helst så behöver du bara k-line (wbus) för att diagnostisera webaston, har själv använt mig av ett färdigköpt obd2 -interface.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ang. usb-rs232 portar så har dom oftast någon form av nivåkonverterar krets. Meckade en del med några olika rs232 portar på jobbet och har mätt upp usb portar med +-~9v.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kanske kan vara till någon hjälp.
så här ser resultatet ut. Måste dock meddela att det inte fungerar.
Skall läsa på lite om OBD-2 och ge mig på ett nytt försök.
Kanske blir det till att köpa ett färdigt, trist...
Skall läsa på lite om OBD-2 och ge mig på ett nytt försök.
Kanske blir det till att köpa ett färdigt, trist...
Utan att kolla på din krets så skulle jag vilja ge lite tips.
I din första länk (typ Holländsk sida?) så säger dom att värmaren kommunicerar via K-lina.
K-lina är en seriell länk där man skickar och läser data på en tråd med nivåer +batt och jord mot bil, men mot PC är det TX, RX som vanligt.
Normalt så löser man detta med en rs232 krets och en krets för k-line hanteringen (tex http://www.freescale.com/files/analog/d ... C33199.pdf).
Du behöver givetvis lite kringkomponenter osv, men det är ganska begränsat med saker du behöver.
Totalt blir det 3 kablar mot bil +Batt, jord och k-lina. Mot Pc Tx,Rx och jord.
Men om din värmare inte funkar är det inte helt säkert att den kan kommunicera, men det har du tänkt på genom att testa på en fungerande värmare.
Kolla även så att alla grundkrav finns så att värmaren är "vaken" och kan kommunicera.
I din första länk (typ Holländsk sida?) så säger dom att värmaren kommunicerar via K-lina.
K-lina är en seriell länk där man skickar och läser data på en tråd med nivåer +batt och jord mot bil, men mot PC är det TX, RX som vanligt.
Normalt så löser man detta med en rs232 krets och en krets för k-line hanteringen (tex http://www.freescale.com/files/analog/d ... C33199.pdf).
Du behöver givetvis lite kringkomponenter osv, men det är ganska begränsat med saker du behöver.
Totalt blir det 3 kablar mot bil +Batt, jord och k-lina. Mot Pc Tx,Rx och jord.
Men om din värmare inte funkar är det inte helt säkert att den kan kommunicera, men det har du tänkt på genom att testa på en fungerande värmare.
Kolla även så att alla grundkrav finns så att värmaren är "vaken" och kan kommunicera.
Tack !
Det var mycket matnyttigt du kom med!
verkar som att bygga runt en 33199 samt en max232 skulle göra jobbet.
Har två termotop hemma nu som jag kan testa på.
Det första interfacet jag byggde verkar ha rätt stänningsnivåer ut, slår mellan 0 - 12 V.
Det sista ligger på 12 V men dras inte ner mer än till ca 9,5 V.
Skrotar dessa och satsar på riktiga drivkretsar.
Återkommer med mera info..
Det var mycket matnyttigt du kom med!
verkar som att bygga runt en 33199 samt en max232 skulle göra jobbet.
Har två termotop hemma nu som jag kan testa på.
Det första interfacet jag byggde verkar ha rätt stänningsnivåer ut, slår mellan 0 - 12 V.
Det sista ligger på 12 V men dras inte ner mer än till ca 9,5 V.
Skrotar dessa och satsar på riktiga drivkretsar.
Återkommer med mera info..
Ursäkta att jag stjäl tråden lite men du får gärna låna min design om du vill.
Behövde ett eget interface för webaston och Bmwn då mitt vag-com interface inte fungerar på annat än vag bilar.
Så jag ritade ett:
Använder mig av en ft232rl usb > rs232 konverter och en dubbel optokopplare för nivå konverteringen. På detta sätt har jag dessutom helt isolerat bilen/värmaren från datorn elektriskt. Kopplade upp det på ett breadbord igår och testade med webastos thermotest och det fungerade fin fint.
Behövde ett eget interface för webaston och Bmwn då mitt vag-com interface inte fungerar på annat än vag bilar.
Så jag ritade ett:
Använder mig av en ft232rl usb > rs232 konverter och en dubbel optokopplare för nivå konverteringen. På detta sätt har jag dessutom helt isolerat bilen/värmaren från datorn elektriskt. Kopplade upp det på ett breadbord igår och testade med webastos thermotest och det fungerade fin fint.