Mäta förbrukning i hemmet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Martin72

Mäta förbrukning i hemmet

Inlägg av Martin72 »

Hej!
Jag har precis flyttat från lägenhet till radhus, och elförbrukningen börjar nu bli intressant...

Jag skulle vilja veta hur mycket t ex uppvärmningen (elelement) och varmvattenberedare drar.
Vad finns det för produkter på marknaden, vad kostar de och vad borde det kosta med installation?
Jag skulle helst ha en mätare som kan läsas av från en dator.
Uppvärmningen sker mha en central termostat per våning, och en enhet i proppskåpet där jag kan reglera värmen; kan även programmeras för olika temperaturer vid olika tider på dygnet.

Lösa tankar finns även på att styra vissa delar av hemmet; larm, lampor, värme, ventilation efter schema.
Några råd här?
Har sett begrepp som X10, KNX och Z-Wave, men vet egentligen inte mycket mer.

Observera att jag egentligen inte vet ngt om el :-)

Tacksam för tips!

//Martin
monstrum

Re: Mäta förbrukning i hemmet

Inlägg av monstrum »

En tångamperemeter på en av faserna till pannan funkar troligtvis rätt bra. Fluke gör nog någon som har möjlighet till dataloggning via PC-anslutning. Ska du ha någon mer permanent installation så beror det ju helt på vilka kunskaper du har, ifall du kan bygga prylar själv osv. Några färdiga lösningar vet jag inte på rak arm.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du vill inte bara mäta hemmets totalförbrukning, utan vill kunna gå in på detaljer och få separata mätvärden för t.ex. olika element, varmvattenberedare osv..?

Det beror ju lite på hur komplicerat system du vill ha och vad det får kosta.
Jag känner inte till några färdiga system heller, bara olika metoder att bygga själv.

Det enklaste du kan göra (utan att göra något ingrepp i elsystemet) är ju att läsa av elmätarens lysdiod (hur den blinkar innehåller information om elförbrukningen) med en enkel koppling till din PC. Det kan ju vara en bra start.. kostnad: ett par tior och lite lödning. Inget behov av elektriker.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Clas Ohlson har en variant av plug-in mätare som sänder trådlöst till en panel som kan ta emot värden från flera enheter samtidigt, borde gå att lyssna av radiotrafiken och logga det man känner behov av.
Någon som vet hur det är med alla dessa förbrukningsmätare för några hundralappar som finns lite här och där, fixar de rätt värden på andra än rent resistiva laster?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Inte dom där billiga man sätter i vägguttaget - de är helt värdelösa om det finns switchade laster inblandat. Kopplade in datorn och den visade 150W, kopplade sedan in en liten radio i samma uttag, och vips - nere i 90W.. jag tjänade alltså 60W på att ha min 2W-radio inkopplad! :o
Bild
Värdelös!
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Jag smugglar in en fråga när ändå ämnet är uppe...en plasma TV, är det en typ av last som inte går att mäta tillförlitligt med en en sån däringa billig mätare?
Martin72

Inlägg av Martin72 »

Jag tänkte mig ngn form av utrustning som kan monteras i centralen, och mäter på "proppen" till elementen resp varmvattenberedaren.
Ngt en elektriker måste installera förstås...
Hittade denna produkt:
http://www.elnu.se/pindex.php?produktid ... NFN-DDS227

Jesse:
Var det ngt sådanthär du tänkte på?
http://www.techtrade.se/sv/pwrmeter.asp
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

stämmer, det du kan mäta tillförlitligt är resestiva laster, så som gamla hederliga glödtrådslampor och värmelement utan triac styrning.

För att knyta tillbaka till TS,
Är det bevisat att nattsänkning är ekonomiskt lönsamt, eller är det bara en komfort grej?

Gjorde en utredning hos mina föräldrar där vi(dom) mätte på en massa olika faser i säkringscentralen.
Då deras central fortfarande är av den gamla skolan använde jag 3 st 76-454-27 och tre strömtänger kopplade till ett mätkort.
Inte billigt dock...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Martin72 skrev:Jesse:
Var det ngt sådanthär du tänkte på?
http://www.techtrade.se/sv/pwrmeter.asp
Exakt :)
Skriv svar