Konstig komponent i ackuladdaren deca 16A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ralleville

Konstig komponent i ackuladdaren deca 16A

Inlägg av ralleville »

Hej

En kollega har en deca 16 A ackuladdare( för bilbatterier 12 och 24 volt ).Min / max lägesomkastare finns också.
Det är en enkel transformatorladdare, inget nytt switchaggregat

Nu har den gett upp andan och vid närmare koll så är allt helt utom två konstiga cylindrar av glas.Två ca 1 mm tjocka kompakta trådar går in i glaskroppens ena ända .Ser ut som ett reedrelä men grövre
Dessa cylindrar är ungefär av diametern 7,5 mm och längden ca 30 mm .
De var fastsatta på transformatorn på sekundärsidan med en liten klick silikon och fastlödda i serie med utgångskabeln.Den ena på 12 volten, den andra på 24 volten och alldeles bredvid varandra
Inne i glaskroppen som är gråbränd av för mycket användning ser man nån typ av plåt som lossnat från det ena benet och det är oändligt motstånd .

Var får man tag i dylika eller hur kunde man modifiera detta så laddaren vaknar till liv igen .
När man sätter ihop ledningarna på transformatorn där de varit fast så fungerar det men A mätaren far till skyarna , säkert inte bra att ladda livet av den på detta sätt.

Antar att de skall begränsa strömmen och kanske även vara lite känsliga för temperaturökningen i transformatorn.
Har tyvärr inte möjlighet att fota detta just nu då jag inte får in det på denna dator.

Beteckningen på glaskroppen är om jag ser rätt SB612AE3G.(finns inte på internet)

Tacksam för goda råd
ralleville
Pucco

Re: Konstig komponent i ackuladdaren deca 16A

Inlägg av Pucco »

Troligtvis en termostat för att skydda mot övertemperatur.
Bästa sättet att få hjälp är att lägga upp bilder.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kanske inte en termostat, däremot en termosäkring som löser ut när det blir för varmt. Menar du att amperemätaren slår i bott om du kopplar förbi denna komponent?
ralleville

Inlägg av ralleville »

Har själv hemma en stenålders laddare, 4 A som har ett lite liknande system.Men där ser man att det är nån typ av bimetall som öppnar och stänger i jämn takt tills ampererna gått ner under 4 A.
Sedan hålls den på och laddar hela tiden.( tills allt är överladdat som vanligt :lol: )

PerH , om man sätter ihop sladdarna så går amperemätaren ut över skalan som är graderad till 25A.Minst 30 A far det nog igenom, så det skulle nog vara bra med den där glasdosan emellan eller något motsvarande.
Skall försöka med foton som en arbetskollega tog nyss

http://yfrog.com/jtglaskropp001j

http://yfrog.com/28glaskropp002j
ralleville

Inlägg av ralleville »

Nu några bilder,se mitt förra inlägg
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ser ut som att det skulle kunna vara en form av glimlampa, lite originell variant av strömbegränsning.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Ringde nyss en affär dit jag också skickade en bild ; de hade skrotat alla de haft tidigare.
Det hade inte sålts av dessa på 10 år sades det.
Men affärsmannen kanske har hemma.

Vad annat kan man sätta som strömbegränsare ? Borde således tåla kanske 16 A eller däromkring .

Har själv börjat tro att det är som på min egen gammaldags laddare bara att i detta fall så är det inkapslat.
Och det är kontakt så länge mellan benen tills strömmen har värmt upp så mycket att det slår av där inne i glasröret.Efter en stund svalnar delarna och det börjar leda igen osv.
Tydligen lite märkligt patent detta
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

PRECIS en sådan sitter i batteriladdaren vi byggde i skolan. det är helt enkelt bara 2 bimetall bitar i den som bryter när strömmen blir för hög, den kallnar, slår till igen, osv.... Så bara ett par metallbitar i en glaskolv
ralleville

Inlägg av ralleville »

Rifakungen , vem säljer dylika " reglerare " i dagens läge ?

Eller finns det nån bättre lösning som ni kunde rekommendera ?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det finns ju "automotive circuit breakers" med auto-reset.
Tror att de bl.a sitter i bilar för att skydda motorn i fönsterhissarna.
http://www.optifuse.com/cirbreakType1.php

På gamla batteriladdare sitter ibland en autosäkring som utlöser vid överbelastning.Återställs genom att trycka in knappen.

Sen undrar jag också hur din amp-meter kan slå i taket?Ska inte hända om du belastar med ett vanligt halvladdat bilbatteri.Speciellt som det också finns min/max på den?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Likriktaren kanske är trasig? Därav den höga strömmen.
ralleville

Inlägg av ralleville »

:D
Intressant förslag , skall försöka få tag i dessa auto breakers .Skall höra med ägaren om vi skall bygga om den att fungera endast på 12 V och skippa 24V, då kommer han undan lite billigare( om circuit breakern är dyrare än ny laddare)
Har inte prövat med ngn acku då det inte fanns ngn där jag testat .Har endast kortslutit sladdarna av och an " blixtsnabbt "
för att pröva om det ger ut ngt .
Inget fel på bryggan heller, det är endast dessa glaselementen som gett upp.

Tack skall ni ha för idéerna :tumupp:
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det allra enklaste är ju egentligen att sätta en vanlig säkringshållare på fronten.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tja, om du kortsluter kablarna så är det väl inte så konstigt att amperemätaren slår i taket? :)
ralleville

Inlägg av ralleville »

Fråga:-

Rolf Z, hur är det då om man sätter en tex 12 A säkring och kör laddaren på max laddning .
( där är nämligen Min/Max omkastare, jag tror att Min är halvvågs laddning och Max utnyttjar båda två perioderna.)
Om man antar att ackun / flere ackuna är helt tomma och laddaren då skuffar in mer än 12 A till att börja med, så går ju säkringen nästa genast sönder.
Jag är inte helt säker men laddaren kommer antagligen att användas på en ganska stor båt, läs fartyg, då över 40 m långt .Med en grävmaskin och annat ombord.
Antagligen är där en massa ackun som kanske nån gång behöver massor av ström och knappast vill ägaren stå och kolla säkringen ?

Eller har jag förstått detta helt fel ?

Kan man anta att det skulle fungera i praktiken med en tex 12 A automatsäkring ?

:D
rifakungen, det är en snabb metod detta ! :mrgreen:
Skriv svar