Tidur till Dieselvärmare i bilen
Tidur till Dieselvärmare i bilen
Har en Webasto dieselvärmare i bilen.
Den är installerad som en tillsatsvärmare, dvs, den går bara vär man startar motorn och det är kallare än 5 grader ute samt att kularvätsketemperaturen är under 60 grader. Inte helt säker, men hört att det är så..
Dit jag vill ha är möjlighet att starta värmaren manuellt och med ett tidur.
För att köra värmaren manuellt lägger man 12V på stift 1, kontakt X1.
För att lösa problemet kan man köpa ett tidur från Webasto, säkert inte så dyrt, men hur kul är det?
Det jag vill bygga skall ha följande egenskaper:
1 Endast en enhet som monteras vid förarplatsen
2 Manuell start
3 start med tidur
4 LCD-display 2x16
5 några knappar
6 PIC-baserad
7 Datum och klock-krets
8 Styra Värmare och kupéfläkt
9 När tändningen inte är på skall den dra så lite ström som möjligt
Ideer och synpunkter?
Har aldrig gjort ett projekt där strömförbrukningen är en viktig parameter.
Vet inte om datumkretsen kan "väcka" processorn när den skall starta på tidur eller om man försätter processorn i sleep och pollar då och då?
Den är installerad som en tillsatsvärmare, dvs, den går bara vär man startar motorn och det är kallare än 5 grader ute samt att kularvätsketemperaturen är under 60 grader. Inte helt säker, men hört att det är så..
Dit jag vill ha är möjlighet att starta värmaren manuellt och med ett tidur.
För att köra värmaren manuellt lägger man 12V på stift 1, kontakt X1.
För att lösa problemet kan man köpa ett tidur från Webasto, säkert inte så dyrt, men hur kul är det?
Det jag vill bygga skall ha följande egenskaper:
1 Endast en enhet som monteras vid förarplatsen
2 Manuell start
3 start med tidur
4 LCD-display 2x16
5 några knappar
6 PIC-baserad
7 Datum och klock-krets
8 Styra Värmare och kupéfläkt
9 När tändningen inte är på skall den dra så lite ström som möjligt
Ideer och synpunkter?
Har aldrig gjort ett projekt där strömförbrukningen är en viktig parameter.
Vet inte om datumkretsen kan "väcka" processorn när den skall starta på tidur eller om man försätter processorn i sleep och pollar då och då?
Re: Tidur till Dieselvärmare i bilen
Orsak "vill göra själv" är mycket giltigt på detta forum!!!
En PIC med långsam frekvens drar inte mycket ström, spänningsregulatorn ska faktisk väljas med omsorg för att den inte ska dra mycket mer än PIC'en. Det finns en hel del kretsar som kan ha fler kristaller eller rättare: 1 st "huvudkristall" (eller intern oscillator) och ett st 32kHz kristall och då kan man växla mellan dom i programmet.
På 32kHz drar en PIC synnerligt lite, om du även stänger av display osv. är spänningsregulatorn sannolikt största boven i strömförbrukningen.
Med 32kHz-kristall kan du även använda den som RTC, alltså behöver du inte en speciell krets för det.
En PIC med långsam frekvens drar inte mycket ström, spänningsregulatorn ska faktisk väljas med omsorg för att den inte ska dra mycket mer än PIC'en. Det finns en hel del kretsar som kan ha fler kristaller eller rättare: 1 st "huvudkristall" (eller intern oscillator) och ett st 32kHz kristall och då kan man växla mellan dom i programmet.
På 32kHz drar en PIC synnerligt lite, om du även stänger av display osv. är spänningsregulatorn sannolikt största boven i strömförbrukningen.
Med 32kHz-kristall kan du även använda den som RTC, alltså behöver du inte en speciell krets för det.
Om man kan växla mellan två kristaller vore det perfekt!
Har en PCF8583T liggandes, klocka/kalender med I2C.
Skulle vara kul att använda, vill minnas att det bara är att komplettera med en 32k kristall.
Har dock inte kollat på strömförbrukningen på den.
Jag vill prova lite som jag inte gjort tidigare.
Då skulle det passa med "sova, vakna upp och polla" samt I2C...
Har en PCF8583T liggandes, klocka/kalender med I2C.
Skulle vara kul att använda, vill minnas att det bara är att komplettera med en 32k kristall.
Har dock inte kollat på strömförbrukningen på den.
Jag vill prova lite som jag inte gjort tidigare.
Då skulle det passa med "sova, vakna upp och polla" samt I2C...
Kul att fler gör egen timer till tillägsvärmaren, webastos egen är ju inte direkt mångsidig.
Undrar vad det är för värmare i bilen eftersom det är en tilläggsvärmare, de nyare webasto värmarna går inte att starta med enbart en "plussignal" fast pinnen i kontakten finns kvar utan kräver att man kommunicerar med dem via wbus. Information om hur wbusen fungerar och vilka komandon som används kan man hitta på nätet, kommer inte ihåg exakt var men jag tror att det var någon tysk sida iaf.
Undrar vad det är för värmare i bilen eftersom det är en tilläggsvärmare, de nyare webasto värmarna går inte att starta med enbart en "plussignal" fast pinnen i kontakten finns kvar utan kräver att man kommunicerar med dem via wbus. Information om hur wbusen fungerar och vilka komandon som används kan man hitta på nätet, kommer inte ihåg exakt var men jag tror att det var någon tysk sida iaf.
Nu ville du ju göra själv men ibland kan en verkstad trycka in mjukvara i bilens dator, gäller tex volvo,
/gustav
/gustav
Bilen är rån -99 så värmaren är minst 11 år gammal.
Används wbus till alla värmare med diagnostik-pinne?
Gjorde ett interface som jag inte fick liv i.
http://members.chello.nl/~t.bloem/defen ... ating.html
En variant vore att inplementera diagnostiken i tiduret..
Används wbus till alla värmare med diagnostik-pinne?
Gjorde ett interface som jag inte fick liv i.
http://members.chello.nl/~t.bloem/defen ... ating.html
En variant vore att inplementera diagnostiken i tiduret..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
För att komma med en idé om vad du ska ha i din timer.
Jag har en timer från Calix till min Webasto, den känner av temperaturen i kupén och bestämmer mha detta när värmaren ska starta.
Så jag ställer bara in timern på när jag vill ha bilen varm så bestämmer timern hur länge innan den startar.
Nu finns det ju lite andra nackdelar med Calixtimern, användarvänlighet är en, det är för få knappar på den, men denna funktion tycker jag om.
Sitter fö en pic i den, kommer inte ihåg vilken, men det är en med lcddrivare inbyggt.
Jag har en timer från Calix till min Webasto, den känner av temperaturen i kupén och bestämmer mha detta när värmaren ska starta.
Så jag ställer bara in timern på när jag vill ha bilen varm så bestämmer timern hur länge innan den startar.
Nu finns det ju lite andra nackdelar med Calixtimern, användarvänlighet är en, det är för få knappar på den, men denna funktion tycker jag om.
Sitter fö en pic i den, kommer inte ihåg vilken, men det är en med lcddrivare inbyggt.
dmiller: med ett 32kHz-kristall ska du inte växla mellan dom. Man kan starta 32kHz oscillatorn och använda den till att driva den interna räknare som man sedan använder till att programmera en RTC.
PIC'en kan då ställas om till att använda samma 32kHz som systemklocka vilket betyder att den dra väldigt lite ström. Och självklart kan den växla tillbaka på "full hastighet"-klockan igen, helt under programkontroll.
Alltså behöver du ingen extra RTC-krets men självklart måste du se till att PIC'en inte blir strömlös, det kan lösas på fler sätt men i realiteten duger en bra regulator + bilbatteriet alldeles utmärkt!
Och att koppla till en temperatursensor går alldeles utmärkt, alltså kan du programmera in att det behövs en viss temperaturberoende tid för värmen att göra sin grej om du vill det.
PIC'en kan då ställas om till att använda samma 32kHz som systemklocka vilket betyder att den dra väldigt lite ström. Och självklart kan den växla tillbaka på "full hastighet"-klockan igen, helt under programkontroll.
Alltså behöver du ingen extra RTC-krets men självklart måste du se till att PIC'en inte blir strömlös, det kan lösas på fler sätt men i realiteten duger en bra regulator + bilbatteriet alldeles utmärkt!
Och att koppla till en temperatursensor går alldeles utmärkt, alltså kan du programmera in att det behövs en viss temperaturberoende tid för värmen att göra sin grej om du vill det.
Det är inte fel att kunna ställa minst två olika tider, som en på morgonen och en när man ska hem från jobbet. Så slipper man pilla med tiduret varje dag. Men det kanske du redan har planerat iom att du ska ha datum också.
Ställa åktid och tiduret bestämmer starttid beroende på yttertemp? (det var jag inte själv om att föreslå nej... men långsam på att skriva är jag!)
Ställa åktid och tiduret bestämmer starttid beroende på yttertemp? (det var jag inte själv om att föreslå nej... men långsam på att skriva är jag!)
Jag vet inte om alla webasto c/e/z-värmare går att starta via wbus och jag är heller inte säker på vilka som måste startas med wbus. Det är ju förstås inte så svårt att prova sig fram till, en annan sak jag kom att tänka på är att alla tillägsvärmare har inte cirkulationspump men det kanske du redan har kollat upp?
Angående diagnostik interfacet så fungerar en vanlig obd-II adapter (k-line).
Angående diagnostik interfacet så fungerar en vanlig obd-II adapter (k-line).
Japp, värmaren har cirkulationspump.
När jag tänker efter så är en kabel ansluten till diagnostik-stiftet på kontakt X1. undra om det kan vara så att den startas från dilens databox.
Trodde själva värmaren fixade det själv med utetemperaturen och kylarvattnets temp.
Vad skall man satsa på för spänningsreg med tanke på låg strömförbrukning?
När jag tänker efter så är en kabel ansluten till diagnostik-stiftet på kontakt X1. undra om det kan vara så att den startas från dilens databox.
Trodde själva värmaren fixade det själv med utetemperaturen och kylarvattnets temp.
Vad skall man satsa på för spänningsreg med tanke på låg strömförbrukning?
Har du en Volvo från -99 så kan man programmera om den så att "färddatorn" agerar timer.
Dock så är det inte helt gratis..
Dock så är det inte helt gratis..
- Anahka1975
Förlåt om jag kapar tråden.
Jag har ett ELM327 OBD-2 interface, fungerar det mot webastos testprogram?
Om jag tolkar dig rätt Syntax så skulle pinne7 i OBD interfacet vara samma som "diagnos" för webasto (+ att jag ansluter pin16 till bat+ och pin4 till bat-)?
/AW

Jag har ett ELM327 OBD-2 interface, fungerar det mot webastos testprogram?
Om jag tolkar dig rätt Syntax så skulle pinne7 i OBD interfacet vara samma som "diagnos" för webasto (+ att jag ansluter pin16 till bat+ och pin4 till bat-)?
/AW
Anahka1975: Ja, det borde det göra, enda kriterierna är väl att det kommunicerar via com-porten eller en virtuell com-port, att det finns en k-line pinne på interfacet samt att det inte finns nån mjukvara i interfacet som "tolkar" signalerna. Har själv ett nyare vag-com interface som jag inte har fått att fungera med webaston, för att det ser ut som en usb-enhet och inte som en virtuell com-port.
Radiofjärrstyrning vore kanske en bra idé?
Det drar ström att lyssna konstant, därför kanske det vore läge att lyssna en halv sekund kanske var femte minut eller så, och så har man en inomhussändare som är nätdriven och som skickar styrsignal i mer än t.ex. fem minuter?
(Eller så kanske sånadär 433MHz-moduler finns i ultraströmsnålt utförande?)
Om bilen även har 230V-motorvärmare så är det kanske en bra idé att ha en koppling som gör att webasto-värmaren inte går igång när man också kör 230V-värmaren?
Det drar ström att lyssna konstant, därför kanske det vore läge att lyssna en halv sekund kanske var femte minut eller så, och så har man en inomhussändare som är nätdriven och som skickar styrsignal i mer än t.ex. fem minuter?
(Eller så kanske sånadär 433MHz-moduler finns i ultraströmsnålt utförande?)
Om bilen även har 230V-motorvärmare så är det kanske en bra idé att ha en koppling som gör att webasto-värmaren inte går igång när man också kör 230V-värmaren?