Lämplig solpanel för att driva ett elstängsel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Lämplig solpanel för att driva ett elstängsel?

Inlägg av Marta »

Ett elstängsel som är igång under dygnets mörka timmar för att mota ut vilt drivs nu med ett blybatteri. Efter c:a 10 dagar laddas batteriet och det går då i drygt 10Ah.

Ungefär hur stor solpanel behövs för att inte behöva ladda så ofta och från sen vinter till sen höst helst inte behöva göra det alls?

Är dr någon prisvärd och hållbar solpanel som klarar vintermiljö Ni kan rekommendera? Kostnaden är en viktig faktor.

Är där någon typ av panel som skall undvikas?

Antar att regulator är nödvändig, vilken sådan rekommenderas?

Har någon praktiska erfareneter av denna eller liknande tillämpningar så är det guld värt om Ni kan dela med er.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Lämplig solpanel för att driva ett elstängsel?

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu var detta ett tag sedan, men fick låna en panel av en kille som jabbar med att utveckla solcells projekt, kommer inte ihåg vad det var, men såg ut som en vanlig kiselcell (eller galliumarsenidceller om det finns vettig kapsling på dessa då de ju inte fungerar i vårt fuktiga klimat över huvud taget annars) med aluminiumhölje och riktigt glas, altså litet bättre än de allra billigaste, men det kanske har ändrats idag. Var annars inget speciallt vad jag minns, en ruta på kanske 1/4 kvadrat eller något i den stilen samt ett vanligt motorcykelbatter (eller vad man nu har där). Regulatorn kommer jag inte ihåg, men tror den var egenutvecklad men finns ju gott om prisvärda idag om man undviker de allrs billigaste.

Tror annars tex paketen från kjell, eller dessa "trampbara" med någon form av plexihölje för båtar med tillhörande regulator bör fungera, de (båtpaketen) är heller inte särskilt dyra idag, har för mig de gick på strax under en tusenlapp per styck senast jag kollade.

Edit: Dock verkar modellerna jag tänkte ha utgått ur sortimentet hos feltama och clas ohlsson 8om det nu var dem som hade dem...)

_
Senast redigerad av Mizzarrogh 29 oktober 2010, 14:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kör ett litet stängsel för att hålla vildsvinen borta från jordärtskockorna, det kommer öppnas upp när dom växt till sig mera

nu kör jag med normalt 12v agg från nordpost, ett 12v 65Ah batteri och med , 5w solcell, från den stora kinaköpartråden

normalt ska batteriet klara sig i en månad, sommartid så klarar det sig utan problem
nu får jag ta in batteriet och ladda efter två månader
så dubbla storleken på solceller vore nog vettigt

jag kommer bara ha det igång tills tjälen slagit till, sedan är ji rotfrukterna någurlunda fredade :lol:

solcellen är i dåligt läge, sol från 12:00- solndegång, riktning mot solen ca kl 15:00

inte optimalt, men man gör vad man kan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Då borde alltså en 15W solpanel kunna räcka riktigt hyfsat, speciellt som den kan sättas upp åt söder och med vinteroptimerad vinkel?

Vad har Du för strömuttag från stängslet?

Här är det en ganska gammal apparat som kanske har en aning hög förbrukning. Har dessvärre inget instrument som är lämpligt att mäta med om det nu är pulsad ström som dras. Skall ta reda på beteckning så kansk någon här vet vad den slukar.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Jag är intresserad av något liknande men har inte kommit till skott, jag har kikat på:
Kjell & Company har en 15W panel för 999:- (art nr 44027)
Conrad har regulator för 149:- (art nr 113344)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde fungera, men den båtpanelen jag tänkte på var billigare men den gav lägre effekt vad jag minns men hittar den inte nu då den verkar ha utgått.
Många använder paneler liknande Kjells för jaktstugor och annat med ett blybatteri som huvudkälla så det bör vara nemas problemas.
Vi körde ett riktigt gammalt aggregat (typ de som kom efter de med plåthölje...) enbart på batteri/solcell hela sommaren utan problems men det var ett ganska litet aggregat.

_
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Man får ju även montera de så att inte snö och löv kan fastna på panelen. sen att de är rätt så 'ineffektiva' är väl inget en del bryr sig om?

Man kan frågar sig när det lönar sig att ladda batteriet med batteriladdare eller låta en solcell göra det. vad som är billigast i längden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

blev lite hastigt i våras så jag mätte inte förbrukningen, utan mätte batterispänningen regelbundet

bör nog gå bra med lite större panel och bättre läge
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du grejorna så fixar du regulatorn enkelt. Nu är det väl ingen stor utgift att köpa en heller. En schottkydiod som hindrar backströmmar och en shuntregulator som begränsar spänningen om batteriet börjar bli överladdat. En zenerdiod (eller spänningsreferens), en transistor och resistor, kylfläns och kapsling har du kanske redan liggande för att fixa regulatorn, annars köper du en färdig.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad tror Ni om denna? Artikelnr. 20220 på sidan där länken pekar: http://www.seasea.se/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler

Någon som har egen erfarenhet och kan säga lite om kvalitetsintryck och om den ser ut att palla vinterklimatet i Skåne?

Angående regulator så är det inga problem att ordna en shuntregulator själv, är det så enkelt de färdiga är gjorda även när de kommer upp kring 400..500 kronor? Fast det är kanske inte verknngsgradsmässigt lönt att ha en switchare som optimerar strömuttaget för att maximera uttagen effekt?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Blybatteri, ett bly/syra bilbatteri alltså?
Tänk bara på att sådana batterier ogillar att köras i botten.
xxargs

Inlägg av xxargs »

De bör helst inte gå under 50% laddgrad samt blir ganska fort frysskänsliga när dom är halvladdade och lägre - fulladdade så tål de nästan hur mycket kyla som helst

AGM-batterier överelever frysning lite bättre än traditionella våta batterier där kärlet gärna spricker och syran (det som är kvar) rinner ut, men även om de klarar sig så är fortfarande är risken stor att blyplattorna är sönderbrutna och genomstuckna med både ökad kortslutningsrisk och kraftigt sänkt kapacitet som resultat.
Skriv svar